Úterý 21. říjnaSvátek má Venku je 7 °C, Zataženo

Agenturu budovala i na úkor rodiny. Dnes chystá večírky pro největší hráče byznysu

Forbes Před 6 hodinami

Před sedmnácti lety ji nikdo neznal, dnes pracuje pro ty největší hráče na trhu. Monika Kunášková se svým týmem kreativců a agenturou New Wave chystá eventy a kampaně pro takové společnosti, jako je Česká spořitelna, Komerční banka nebo KKCG třetího nejbohatšího Čecha Karla Komárka či skupina Accolade miliardářů Zdeňka ŠoustalaMilana Kratiny.

Pod taktovkou Moniky Kunáškové pořádá agentura New Wave párty pro zmiňované firmy na karlovarském filmovém festivalu a dalších prestižních akcích. Začátky ale nebyly vůbec snadné a zakladatelka otevřeně říká, že kariéru budovala „punkově a mnohdy bohužel na úkor rodiny“. 

Základy svého budoucího podnikání položila vlastně už v devadesátých letech, aniž o tom věděla. Zaujal ji svět postprodukce ve firmě S Pro Alfa, chvíli moderovala v rádiu nebo pracovala v Universal Production Partners, jedné z nejvíce etablovaných firem, která se v Česku zabývá reklamní i filmovou postprodukcí.

„Majitel mi tenkrát řekl, že ze mě produkční nikdy nebude. Ale nevzdala jsem se,“ vzpomíná dnes Monika Kunášková.

Zkoušela fotoprodukci, postprodukci a dabing, filmovou produkci, chvíli pracovala v reklamní agentuře, ale stále cítila, že to není ono. Až jednou, bylo to v roce 1999, přišla nabídka na event, který pořádal mobilní operátor Eurotel (dnešní O2).

„Event byl v podstatě exotické slovo. Ale tam mě to vlastně pohltilo, atmosféra, práce, všechno do sebe najednou zapadlo. Líbilo se mi, jak rychle to vzniká, že se zplodí návrh, zrealizuje a najednou v tom eventu zhmotníte nápad a on má dopad,“ prozrazuje zakladatelka New Wave.  

V daném období se poprvé dostala do kontaktu i s firmou Line Art, jedné z ryze českých a předních designových a brandingových agentur, kde tehdy sháněli eventovou produkční.

S jedním ze zakladatelů, Martinem Dulavou, se po nějaké době dohodli, že by nebylo od věci začít se věnovat eventům zcela samostatně. A tak se v roce 2008 zrodila dceřiná společnost, event-marketingová agentura New Wave.

„Myslím, že na začátku toho rozhodnutí byla mladická nerozvážnost, entuziasmus a naivita. Měla jsem tehdy první dítě, vnímala jen tu produkční práci, na kterou jsem byla zvyklá, ale už ne ten byznys, na kterém agentura stojí. Line Art byl na trhu zakořeněný, my jsme do něj najednou vpluli, aniž by někdo věděl, kdo jsme. Nikdo nám nevěřil. Najednou zjistíte, že už to taková hra není,“ říká.

Zpočátku byli tři nadšenci. Přes drobné projekty i přes kontakty Line Artu se mladičká agentura dostávala postupně do výběrových řízení, získávala mezi klienty jméno a snažila si najít své místo. Nutno připomenout, že v roce 1999 ještě nebyl svět digitalizovaný, jako je tomu dnes. Většina firem měla možná jen webové stránky, přes které komunikovala.

info Foto Adam & Costey
Foto z akce, kterou uspořádala agentura New Wave pro skupinu Accolade.

„Na začátku vezmete každou práci, která přijde. Fungujete tak, abyste ji dělali co nejlépe, my jsme se ale zaměřovali na tu pro nás nejzásadnější věc, a to byla kvalita. Snažili jsme se fungovat způsobem, že i když byla zakázka limitovaná rozpočtem, my jsme vždy vydali o něco více,“ přibližuje Monika Kunášková.

„A myslím, že jsme se přes tuto naši filozofii dostávali postupně víc a víc ke klientům, kteří pro nás byli zajímaví, a držíme ji doteď,“ doplňuje. 

Zaměřili se tak na zákazníky, pro které chtěli pracovat. A po sedmnácti letech se dostali tam, kde jsou dnes. Agentura měla původně roční obrat kolem pěti milionů korun, v současnosti má šedesát až osmdesát milionů korun.

Mezitím si ještě Monika Kunášková, jak sama říká, „odskočila odrodit dvě další děti“. Najednou byla v roli mámy a byznysmenky zároveň.

„Teď je to už o poznání lepší, ale před patnácti lety byly děti pro byznys tak trochu překážkou. Okolí pracující mámy moc neakceptuje. Zažila jsem chvíle, kdy kombinace domácnosti, telefonu s klientem v jedné ruce, vařečky v druhé a dopisování prezentací po nocích vedla k pocitu, že se asi zblázním,“ popisuje Monika Kunášková. 

Přiznává, že skloubit byznys a mateřství jde, ale vždy za to platíte daň. Buď vás to stojí osobní život nebo vás děti vidí málo a všemi způsoby se jim to snažíte vynahradit. „Ale vždy si říkáme, že vydržíme, že máme odvahu jít dál.“ 

A podobně to platilo i v podnikání. Zpočátku byli v agentuře rádi, když měli za rok čtyři až pět zakázek, které občas museli vyplnit těmi, které jim úplně nevyhovovaly. I proto se potřebovali rozhodnout, jakou agenturou vlastně chtějí být.

Postupně se odtrhávali od akcí zaměřených třeba na festivalové zóny a B2C a rozhodli se zaměřit čistě na byznysové zákazníky.

Nikdy jsem nechtěla mít desítky zaměstnanců, cítila jsem, že musíme být malá butiková agentura s crème de la crème servisem.

„Nikdy jsem nechtěla mít desítky zaměstnanců, cítila jsem, že musíme být malá butiková agentura s takovým tím crème de la crème servisem, pro strategické eventy klientů,“ tvrdí Kunášková. 

Prvním velkým zákazníkem byla právě skupina KKCG Karla Komárka. Do výběrového řízení je ale napoprvé nechtěli pustit, New Wave byla mladá agentura, která za sebou neměla dostatečný background.

Uspěla až po letech, kdy jim účast v tendru byla přece jen umožněna. Vyhrála první zakázku a od roku 2018 s úspěšně expandující skupinou KKCG/Allwyn spolupracuje.

„Event v Karlových Varech nám ale hned nesvěřili. Nejdříve jsme si to museli odpracovat. A takovou zkouškou pro nás byl zaměstnanecký event pro 1600 lidí pro Karel Komárek Family Foundation v Průhonickém parku, který je chráněnou památkou UNESCO a je poměrně náročnou lokalitou,“ prozrazuje Kunášková.

Agentura New Wave podle ní měla výhodu, že v parku rok předtím realizovala oslavy dvacátého výročí pro společnost Volvo Trucks, takže měla toto komplikované místo načtené.

„Akce byla naprosto dokonalá, představili jsme na ní čtyři projekty, které nadace v té době zastřešovala. Pamatuji si tu báječnou atmosféru babího léta, rodinný event, ze kterého se nechtělo hostům ani odejít a my si získali důvěru a možnost pořádat další eventy pro skupinu,“ dodává Kunášková. 

V Průhonicích se na akci podílelo kolem 150 lidí, základní produkční tým agentury je ale desetičlenný. K němu se pak na eventech nabalují týmy z řad dodavatelů. A není ani nijak výjimečné, že občas pracují v koprodukci s jinými agenturami, aniž by docházelo ke konkurenčním střetům.

info Foto Adam & Costey
Foto z akce, kterou agentura New Wave uspořádala pro Českou spořitelnu.

„Naopak to skvěle funguje. Sestavujeme vždy tým, který profesně odpovídá představám klienta a zahrnuje všechny očekáváné kvality, zároveň však pracujeme jen s těmi, kteří mají stejnou obsesi na detaily jako my,“ shrnuje zakladatelka New Wave. 

Těch hlavních značek, pro něž agentura pracuje dlouhodobě a kteří se pravidelně vracejí, je asi dvacet. Občas se stane, že vztah svým způsobem vyhoří, asi jako každé partnerství. Klient chce nové přístupy a názory, agentura může být zacyklená, neschopná přinést lepší návrhy. Pak se s klientem v dobrém rozloučí a hledá další odvážné zadavatele.

Důvodů, proč mají firmy o eventy zájem, je hned několik. Buď chtějí poděkovat svým zákazníkům nebo zaměstnancům nebo o sobě dát nějakým způsobem vědět.

Ve výsledku je osobní setkání, ať už je vedené s jakýmkoli záměrem, stále tím nejsilnějším, které může firma udělat. A ukázala to i covidová doba. Sice to chvíli vypadalo, že se všechno překlopí do online světa a všichni budou žít v metaverzi, ale nestalo se tak. 

„Každý event má svůj záměr a své cíle. Jsme rádi, když jsou předem stanoveny a my víme, pro koho a za jakým účelem event realizujeme – byznys networking, byznys strategie, firemní kultura nebo čistě zábava. Považujeme za klíčové stanovit si tyto požadavky na začátku, jinak se řešení vymkne kontrole a event nenaplní očekávání, ať už v číslech, nebo v atmosféře,“ vyjmenovává Kunášková. 

Hlavní podstatou je networkingový kontakt. Předání informací tváří v tvář, ať už je to z pódia, nebo při bližším setkání. Event je tak podle ní jedinou podstatou marketingu, kde je možné sledovat reakci v reálném čase a režírovat náladu lidí, kam je potřeba. 

Některé akce jsou totiž extrémně strategicky a byznysově nastavené. A po eventové agentuře se žádá vybalancovat atmosféru, při které se vyjednávají obrovské kontrakty na roky dopředu.

Jiné si například žádají zabalit informace, které pro zaměstnance nejsou úplně pozitivní, do přijatelnější verze sdělení. „Některé mají naopak přimět hosty k interakci, seznámení nebo propojení s programem a to je mnohdy ta nejtěžší část eventu zejména tam, kde hosté interakci odmítají,“ připouští zakladatelka. 

Ostatně klient, který ví, co chce, je podle ní nejlepší. Horší je to s těmi, kteří přesně nevědí a očekávají, že agentura za ně tyto nejistoty vyřeší.

„Chápeme, že onboarding agentury je pro zadavatele často velmi náročný. Seznámit nás se svým zákulisním procesem, pod dohodou o mlčenlivosti sdělit stav, kde se firma právě nachází, zabere hodně času a vysvětlování. My se tak stáváme na chvíli součástí společnosti, učíme se chápat její vize, produkty, služby či potřeby. Je to náročné i pro nás, ale velmi přínosné pro event samotný,“ shrnuje Kunášková.   

Nemám ráda, když někdo vytváří kreativu, která je líbivá, ale neproveditelná.

Organizace eventu je pak zcela v jejich režii. Starají se o hosty od chvíle, kdy na večírek dorazí. A motivovat je musejí často už jen k tomu, aby pozvánku přijali a přišli. Někteří už totiž, řečeno s nadsázkou, zažili všechno a byli všude. Pro klienta pak musejí připravit jasnou nabídku.

„Nemám ráda, když někdo vytváří kreativu, která je líbivá, ale neproveditelná. Máte nějaké časové a finanční limity, kterým se musíte přizpůsobit. A my se snažíme, aby byly naplněny. Pak jsme schopni dotáhnout projekt do posledního detailu se všemi našimi dodavateli a víme, že bude plně funkční,“ podotýká Monika Kunášková. 

Někdy mají klienti přesný finanční limit, jindy nemají ani představu, kolik by mohla akce stát, nebo ji mají, ale zkreslenou. Avšak tím, že agentura pracuje převážně pro velké korporátní značky, kde jsou na straně zadavatelů profesionálové, většinou bývají zadaná přesná kritéria a časové možnosti.

Noční můrou pro agenturu je naopak improvizace. I to se občas stane, pak je nutné napnout veškeré síly, zapojit kreativitu a vymyslet náhradní řešení.

„Vzpomínám na jeden z večírků, kdy nám v neděli večer před ostře sledovaným VIP eventem onemocněla zpěvačka, na níž byla postavená celá dvacetiminutová show. Měli jsme jen pondělí na to, sehnat náhradu, připravit aranžmá tří skladeb pro nový zpěv, upravit šaty z velikosti 36 na velikost 42, dovézt ji do Varů a celou noc zkoušet to, co bylo připravené tři měsíce dopředu. Nakonec to vyšlo, ale na ten stres a nervy dlouho nezapomeneme,“ zmiňuje. 

Být „evenťákem“ má člověk už v pracovním DNA. Znamená to, že je životně nastavený tak, že rád vyzývá sám sebe, aby problém zvládl a že každý problém má řešení. A Monika Kunášková má štěstí, že v jejím týmu jsou lidé s přesně takovým nastavením, s nutkáním překonat sami sebe.

„Obdivuji je, že jsou schopni naplnit mé představy o kreativě, zhmotnit je, pracovat jako jeden tým. I přes všechny problémy a chyby, které se nám dějí, je zvládají s noblesou. Jsem na svůj tým pyšná. Ale ten stres, který to produkuje, si samozřejmě vybírá svoji daň. Lidé mají dnes daleko vyšší očekávání, technologie jsou náročnější. Doba je rychlejší.“

Během covidu se podle Kunáškové například ukázalo, že pod tlakem se některé věci dají dělat dynamičtěji, takže se od nich teď očekávají v ještě extrémnější rychlosti.“ Eventy, které jsme dřív připravovali třeba půl roku, se teď připravují dva měsíce, někdy vám klient dá jen několik týdnů. Jsme opravdu pod velkým tlakem,“ vysvětluje. 

Na druhou stranu, rozvoj moderních technologií v určitých věcech práci eventového týmu velmi ulehčuje. Kunášková si ještě pamatuje éru, kdy s papírovou mapou objížděla lokace a fotila a lepila panoramatické fotky na kartonové desky. Dnes stačí jeden klik na ChatGPT.

Zatímco před dvaceti lety bylo prakticky nedosažitelné mít LED projekci na eventu, v současné době už se od ní očekává, že bude v autonomním pohybu a kombinovaná s holografickou projekcí.

Kunášková ráda připravuje eventy pro velké korporace, ale stejně tak i pro startupy. Přičemž korporáty jsou podle ní v něčem konvenční a mají zavedené postupy, naproti tomu startupy fungují pružněji. Jeden až dva zakladatelé, rychlé reakce, jsou více otevřeni kreativitě a minimálně se snaží akci mikromanažovat.

„Máme mezi nimi klienty, kteří s námi jednali výkonněji, rozhodovací procesy trvaly dny, ne týdny a čekali, že naplníme jejich očekávání. Pak už jen dorazili na vlastní event,“ prozrazuje zakladatelka. 

Ačkoli vede agenturu už sedmnáct let, občas se stále potkává s předsudky vůči tomu, že je žena. Zejména pokud jde o odvětví typu automotive, strojírenství nebo blockchain, která jsou obvykle vedená muži.

„I přesto, že si agentura a klient někdy nesednou, nebo že muži raději jednají s muži, zažíváme i hodně příjemných spoluprací. Nemusíme rozumět kryptu, rozumíme eventu, a to je pro blockchain konferenci nakonec rozhodující,“ poznamenává Kunášková.   

Co ji na práci extrémně baví, je pak právě to, že při některých eventech dostávají informace takříkajíc z první ruky. A pod vlivem velkých hráčů a značek se musejí neustále vzdělávat a posouvat, přinášet nové technologie, být stále v obraze. Nesmějí usnout na vavřínech.

„Jsme malý tým a já nechci agenturu zvětšovat ani navyšovat počty eventů. Spíš jde o to, jaký typ eventů chceme organizovat a pro koho. Pro odvážné klienty, kteří hledají odvážná řešení. Naším cílem jsou spíše kvalitou, obsahem a rozsahem vedené jednotlivé akce. Nicméně i ty nejmenší eventy, tím spíš privátní, bývají stejně ty nejtěžší. Na nich se žádná chyba neschová.“ 

Toho, že si vybrala eventový obor, nelituje. „Mám neustálou potřebu změny. V zásadě ji vyhledávám. A event je v tomto dynamický a pokrokový. Noví klienti, jejich obory, technologie, lidé, přístupy a hlavně kreativita. Když dojdeme k hranici, že máme pocit, že vykrádáme sami sebe, už řeším, jak vše změnit. S odvahou. I proto je naším claimem Beyond Brave. Takže odvážně pokračujeme v naší eventové cestě,“ uzavírá. 

The post Agenturu budovala i na úkor rodiny. Dnes chystá večírky pro největší hráče byznysu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek