Podle policejních statistik za poslední dva roky vzrostl počet násilných trestných činů u dětí a mladistvých o více než čtvrtinu. Může to souviset s vyšší mírou času tráveného na sociálních sítích nebo třeba s hraním násilných videoher?
Výzkumy nikdy nepotvrdily, že by hraní videoher s násilným obsahem nebo sledování videí s násilným obsahem měly vyloženě vliv na normování toho, že je násilí v pořádku. Je tady ale ještě jedna rovina, a to je rovina výzev. Ty často kolují na TikToku, ale i na jiných sociálních sítích a podporují čin. Tedy hraní videoher nebo koukání na videa samo o sobě žádnou aktivitu nepodporuje, kdežto výzva říká: „Běž něco udělat.“ Často jde o ubližování sám sobě (například „řízni se žiletkou“ nebo „spolykej magnety“), ale může to být i ubližování ostatním lidem a často se to pojí s nějakým zesměšňováním, ponižováním, nahráváním a zveřejňováním těch ponižujících videí zase na tu sociální síť.
Proč jsou nebezpečné takzvané echo chambers neboli komnaty ozvěny, o kterých jsme také mluvily? (Celý rozhovor najdete v úvodu článku, ale i v podcastových aplikacích, na YouTube a Streamu.)
Do pasti komnat ozvěny se mohou lidé dostat například pokud je jim v reálném světě nedobře. Pokud se děti necítí dobře ve škole a necítí se dobře ani doma, tak mohou hledat podporu v online světě, potřebují někam zapadat. A může se stát, že zapadnou někam, kde se radikalizují. Sociální sítě jsou v tomto hodně rizikové, protože mají algoritmy nastaveny tak, že nám zobrazují obsah, který chceme vidět. Lidé pak v komnatách ozvěny například umocňují nějaké své myšlenky, které mohou být negativní a mohou nějakým způsobem dále ovlivňovat i jejich chování a činy. Zkrátka když ve škole nikam nezapadám, doma nikam nezapadám a já potřebuji někam zapadat, může se stát, že zapadnu někam, kde se radikalizuji, což může vést až k agresi a násilnému chování.
Internet sám o sobě není zlý, jen je potřeba se na něm naučit bezpečně fungovat a ze strany rodiče se zajímat, jak dítě na internetu žije.
Co když si všimneme, že dítě nikam nezapadá, jak na jeho „jinakost“ reagovat a kdy o tom začít mluvit?
Jednoznačně to nebagatelizovat, nezjednodušovat, neříkat tomu dítěti, že je jiné a že nezapadá. Důležité je mít svůj postoj k tomu, že dítě není špatné a jeho chování není špatné, pokud někomu dalšímu neubližuje. Pokud se chová jakkoliv jinak, je to naprosto v pořádku. Je to dítě, hledá svoji osobnost, hledá, co mu jde a co mu nejde. A dospělý, ať už je to rodič, učitel nebo trenér, by ho měl podpořit, měl by ho tím provést a všímat si také jeho nálad, všímat si, jak v tom dítěti je.
Jak to zjistit včas, že je dítě nebo mladistvý v nějaké nepohodě? Ať už doma, ve škole nebo kdekoliv jinde. A kdy o tom začít mluvit?
Můžu to zjistit tak, že pozoruji jakoukoliv změnu v jeho chování nebo náladě, ale třeba i v jeho známkách, v tom, s kým se kamarádil dosud a najednou se kamarádí s někým jiným, v tom, že byl dosud hodně sdílný, najednou nic neříká a má úsečné reakce. A nemyslím, že jednou hodí aktovku do kouta, to se může stát, že je zrovna naštvaný, ale jakmile je ta změna a emoční propad trvalejší…
A kdy o tom začít mluvit? Důležité je nečekat. Klidně dneska večer nebo zítra. Neodkládat to a sdílet s dítětem každodenní život, ale neptat se jako u výslechu, co bylo k obědu nebo jakou dostal známku… Tyto otázky vedou k tomu, že mám jakoby zájem o dítě, ale dítě pak odchází do svého pokoje a já vlastně nic nevím. Jako rodič bych se měla více ptát na to, jaká byla dneska škola, jak ses tam měl, co jste dělali, o čem jste se bavili, co tě bavilo, co tě naštvalo a podobně. A zároveň sdílet i sama sebe (co jsem já dělala, jak jsem se měla), aby to nebyl z mé strany ten výslech. Současně by v tom měl být opravdu náš zájem. A ve chvíli, kdy pak uvidím u dítěte nějaký pokles v náladě a energii, už se můžu snáz zeptat, co se děje.
Proč se drtivá většina dětí v Česku do školy netěší a jak se prostředí českých škol mění a vyvíjí? Pusťte si celý díl podcastu ON TOPIC s odbornou konzultantkou Julií Mastnou. Najdete ho v úvodu tohoto článku, ale také v podcastových aplikacích, na YouTube a Streamu.