Úterý 16. záříSvátek má Venku je 18 °C, Oblačno

Autosalon IAA v Mnichově: největší evropské premiéry, levné elektromobily i návrat legend

CNN Prima News Před 4 hodinami

Centrum bavorské metropole je až do neděle obsazené stánky významných evropských automobilek, ale i nováčků z Asie. Celá výstava v centru města je zdarma, očekávejte však poměrně vysokou návštěvnost - už první den návštěvy byla většina stánků beznadějně plná. Na výstaviště už potřebujete drahou vstupenku (180 eur), to je ale určené zejména pro profesionály. 

Renault ukazuje nové Clio i sportovní 5 Turbo 3E

Na barevném stánku největší francouzské automobilky se hlavní pozornost upírá k horké novince, bestselleru Clio, které je v šesté generaci horkou novinkou. Tomu jsem se věnoval v samostatném článku, vedle něj však v samostatné místnosti stojí velmi očekávaný elektrický hot hatch se schopnostmi supersportu, Renault 5 Turbo 3E.

Ten si již nyní lze objednat za dechberoucích 150 tisíc eur. Turbo 3E však základní pětku pouze připomíná vzhledem. Rozšířená karoserie je vyrobená z karbonových vláken, díky čemuž se podařilo udržet celkovou hmotnost na 1450 kilogramech, což je na elektromobil velmi dobrá hodnota. 

Turbo 3E pro Renault funguje i jako technické cvičení, dostane 800V architekturu se 70kWh baterií pohánějící zadní nápravu skrze dva elektromotory umístěné přímo na kolech. Dobít baterku po 400 kilometrech by mělo zabrat méně než 15 minut, což si ověří zákazníci již za dva roky. Celkově plánuje Renault vyrobit 1980 kusů, v Česku už rychlá pětka zaujala dva zákazníky, možná jej tak na silnici potkáte i vy. 

Škoda ukazuje levný elektromobil i budoucnost kombíků

Domácí automobilka na výstavě představila očekávanou novinku, malý elektrický crossover Epiq. Ten je velikostně srovnatelný s Kamiqem a základní cena by se měla pohybovat okolo 600 tisíc korun za základní verzi, půjde tedy o nejdostupnější elektromobil značky. Vrcholná specifikace by měla nabídnout 425 kilometrů dojezdu, do výroby ve Španělsku půjde v příštím roce.

Z opačného konce cenového spektra zaujme studie velkého elektrického kombi, Vision O. Ta nebude nástupcem Octavie, oproti ní je koncept mnohem větší, spíše tedy půjde o elektrickou verzi Superbu - ale to je hudba vzdálenější budoucnosti, na trhu se se sériovým vozem počítá až v příští dekádě. Zaujme nejen elegantními tvary karoserie a výsuvnými světly, uvnitř se nachází zbrusu nový displej dlouhý 1,2 metru nastiňující budoucnost interiérů vozů značky. 

Levné elektrické Volkswageny doplní i verze GTI

Ani Volkswagen nespí na vavřínech, ukazuje i svou verzi levného elektromobilu. Crossover ID.Cross stojí na stejné platformě jako Škoda Epiq, oproti němu nabídne konzervativnější design a ukazuje i minimalistický interiér plný textilních prvků i tlačítek.

ID.Polo bude hatchbackový sourozenec ID.Cross a nástupce legendárního Pola. Stejně jako Polo, i elektrická verze přijde jako hot hatch s legendárním označením GTI. To nabídne přední náhon a 166 kW výkonu, což z něj činí nejvýkonnější Polo všech dob. Premiéra sériového vozu je zatím plánována na příští rok, spolu s Cuprou Raval využívající stejnou techniku.

Volvo ukázalo elektrický sedan, co není sedan

Naživo si můžete prohlédnout i Volvo ES90, sourozence velkého EX90 se sklopenou zádí po vzoru ladných sedanů švédské značky. Naživo působí novinka výrazně lépe než na fotografiích, záď vozu skutečně vypadá jako sedan, byť sdílí platformu s velkým SUV. Oproti EX90 však nabídne nižší posez, který skutečně připomíná tradiční sedany, a novou 800V architekturu umožňující vysokou rychlost nabíjení až 350 kW.

V záplavě dnešních prémiových elektromobilů s obrovskými monitory nahrazujícími palubní desky je Volvo příjemnou změnou. Uklizený interiér obsahuje pouze malý displej místo přístrojového štítu, zobrazující to nejdůležitější, a rozumně velký displej infotainmentu. Zbytek je kvalitní, příjemně působící prostor připomínající obývací pokoj s houpacími křesly. Přesně tak, jako to velká Volva vždy dělala.

BMW ukazuje Neue Klasse, budoucnost elektromobility značky

Nejdůležitější vůz značky za posledních několik let. Tak by se dalo označit nové elektrické BMW iX3, které představuje prvního zástupce rodiny Neue Klasse. Novinka připomíná původní Neue Klasse ze šedesátých let nejen podsvícenou maskou s rozumně velkými ledvinkami, ale i celou řadou dalších designových prvků. 

BMW iX3 přijíždí na nové 800V architektuře, slibující dojezd přes 800 kilometrů i extrémně rychlé nabíjení. Přináší také zcela nový koncept interiéru s panoramatickým head-up displejem přes celou palubní deskou u hrany čelního skla a nezvykle tvarovaným displejem infotainmentu. Prostorově připomíná spalovací X3 aktuální generace, takže místa je na všech sedačkách více než dost. Snad jen ten čtyřramenný volant se netrefí do vkusu úplně každému, ale údajně by mělo být v nabídce více možností.

Mercedes GLC s obřím displejem představuje nový koncept elektromobility značky

Hlavní konkurence pro BMW iX3 ze Stuttgartu představuje otočku značky v rámci elektromobility. Pryč jsou futuristické tvary, elektrické GLC se vzhledově příliš neliší od té spalovací - a to je v případě konzervativních zákazníků značky jedině dobře. Stojí na zcela nové platformě MB.EA s 800V architekturou a slibuje výbornou efektivitu, baterii však nabídne oproti BMW o trochu menší, i když pořád slušných 94 kWh. 

Díky ní zvládá přes 700 km dojezdu dle WLTP, které si zákazníci užijí v naprostém pohodlí díky vzduchovému podvozku Airmatic. Moderní technika se promítá i do jízdních vlastností – verze s pohonem všech kol dokáže při ustálené jízdě odpojit přední elektromotor, čímž snižuje spotřebu. Interiér nabídne nejnovější generaci infotainmentu MBUX s velkým displejem, který se táhne přes celou palubní desku a připomíná evoluci Hyperscreen známého z modelu EQS. 

Hyundai ukazuje koncepty malých hatchbacků

Hyundai na veletrhu ukázal dva zajímavé koncepty. Ten menší, Insteroid, je upravený model Inster do podoby závoďáku s obřím křídlem, jednoduchým interiérem ve stylu Cyberpunku a reproduktory v kufru. Vlastně v mnohém připomíná zlaté období tuningu, nultá léta, ale v moderní podobě. Zajímavá kola se třemi otvory doplňují ulítlý a hravý design, automobilka sama o něm hovoří jako o konceptu inspirovaném arkádovými hrami.

Druhým konceptem, o poznání bližším realitě, je Three. Ten předznamenává budoucí malý Ioniq 3, kompaktní futuristický hatchback. Připomíná menší verzi Ioniqu 5 s diodovými světly, oproti němu je však vybaven dveřmi otevírajícími se proti směru jízdy a minimalistickým interiérem hrajícím si se zelenou limetkovou barvou. 

Porsche představuje bezdrátové nabíjení aut i hybridní 911 Turbo

Stuttgartská automobilka představila indukční nabíjení pro auta. Stejně jako u telefonu, i elektromobil bude možné nabíjet bezdrátově - stačí najet na nabíjecí podložku a nechat auto nabíjet. To značně zpříjemní život s elektromobily této značky, Porsche slibuje dobíjecí rychlost 11 kW. Prvním vozem značky vybaveným touto technologií bude nové elektrické SUV Cayenne. Otázkou zůstává, jak moc se bude baterie při tomto způsobu nabíjení zahřívat - jak víme z telefonů, indukční nabíjení samotné zařízení značně zahřívá.

Vrcholný model silničních Porsche 911 se představuje ve verzi po faceliftu. Modelová řada Turbo dostává hybridní technologii známou z modelu GTS, díky které nabídne výkon 711 koní a zrychlí z nuly na sto za pouhých 2,5 vteřiny. Maximálka je neuvěřitelných 322 kilometrů v hodině a Severní smyčku na Nürburgringu obkrouží za pouhých 7 minut a 3,92 vteřiny. Cena startuje těsně pod sedmi miliony, avšak díky řadě příplatků se umí vyšplhat ještě výše.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr


Pokračovat na celý článek