Evropská komise chystá návrh, který by mohl upravit jednu z klíčových částí klimatické legislativy EU: plánovaný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035.
Zatímco původní pravidla měla automobilky dotlačit k prakticky nulové produkci nových vozů na benzin a naftu, připravovaná úprava počítá s tím, že by výrobci mohli i po roce 2035 pokračovat v omezené výrobě, ovšem jen za přísných podmínek.
Podle diskutované varianty by evropské automobilky mohly vyrábět objem, který odpovídá až deseti procentům emisní úrovně z roku 2021, pokud splní stanovená kritéria. Jde tak o „pojistku“ proti příliš tvrdému střihu, který by mohl narazit na realitu trhu, dodavatelských řetězců nebo technologických limitů.
Podle informací z jednání se mezi podmínkami diskutuje například využívání takzvané zelené oceli při výrobě automobilů. Evropská unie rovněž zvažuje povolení takzvaných range extenderů – malých záložních spalovacích motorů u elektromobilů – které měly být od roku 2035 původně také zakázány.
Podoba změn však zatím není definitivní. Návrh musí nejprve projednat a schválit vlády členských států Evropské unie a Evropský parlament. Teprve poté by se mohl stát součástí evropské legislativy.
Zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035 je součástí balíčku klimatických opatření EU známého jako Zelená dohoda pro Evropu. Cílem je snížit emise skleníkových plynů a urychlit přechod na bezemisní dopravu.
Automobilky proti němu dlouhodobě vystupují s tím, že tempo přechodu na elektromobilitu je pomalejší, než se očekávalo, a že rozvoj nabíjecí infrastruktury v řadě zemí stále zaostává. „Budoucnost je elektrická. Na cestě k ní ale potřebujete trochu větší flexibilitu, abyste dokázali dodat to, co zákazníci skutečně chtějí,“ uvedl například Thomas Schäfer, generální ředitel značky Volkswagen.
Kriticky se ke stávajícímu plánu staví také některé vlády. Německý kancléř Friedrich Merz uvedl, že podporuje zmírnění zákazu a upozornil, že i v letech 2035, 2040 a 2050 budou po světě jezdit miliony vozů se spalovacím motorem. Podobné výhrady zaznívají také z Itálie.
Naopak Francie a Španělsko patří mezi státy, které prosazují zachování zákazu. Ve společném dokumentu z loňského října uvedly, že budoucnost evropského automobilového průmyslu je elektrická a že plánovaný zákaz by neměl být zpochybňován. Zároveň však připustily například možnost zvýhodnění vozů vyráběných z evropských materiálů.
Evropská komise měla pravidla přezkoumat až v příštím roce, ale pod tlakem automobilového průmyslu revizi urychlila. Ke konkrétním podobám návrhu se zatím odmítla vyjádřit.
Diskuse přichází v době, kdy prodeje elektromobilů v Evropské unii výrazně rostou. Od ledna do října letošního roku se podle údajů automobilového svazu ACEA zvýšily o dvacet šest procent a elektromobily nyní tvoří přibližně šestnáct procent trhu s novými vozy. Růst táhnou zejména dostupnější modely evropských i čínských výrobců.
Ekologické organizace však varují, že zmírnění nebo zrušení zákazu by mohlo oslabit pozici Evropy v globálním přechodu k elektromobilitě a prohloubit náskok Číny. Podle nich by takový krok poškodil pověst Evropské unie jako lídra v oblasti klimatické politiky.
The post Brusel brzdí se zákazem spalováků. Jejich výroba by mohla pokračovat i po roce 2035 appeared first on Forbes.











