Úterý 30. záříSvátek má Venku je 12 °C, Skoro Jasno

Čerstvě utrženo z Hané: zelenina rovnou na stůl, která chutná jako ze zahrádky

CNN Prima News Před 6 hodinami

Hydroponie – tedy pěstování bez půdy, s využitím kokosových matrací a přesného dávkování živin a vody – umožňuje farmě ECO Finance Group hospodařit efektivně a šetrně. „Každá rostlina má dva přívody: jedním proudí živiny, druhým recyklovaná dešťová voda z našich lagun. Díky tomu dokážeme šetřit vodu a vytvořit rostlinám ideální podmínky,“ vysvětluje Eva Jedličková, HR ředitelka ECO Finance Group.

Chuť jako od babičky

Zásadní rozdíl oproti běžné produkci spočívá ve sklizni až ve chvíli, kdy je zelenina zralá. „Naše rajče chutná, jako by bylo z babiččiny zahrádky. Někdy se lidé dokonce ptají, jestli je necukrujeme,“ dodává Eva Jedličková. Čerstvost a přirozená sladkost dělají z jejich rajčat, paprik a okurek produkt, který si získává stále více příznivců.

Skleníky o velikosti deseti hřišť

Farma disponuje moderními skleníky o rozloze až 5 hektarů – tedy zhruba deseti fotbalových hřišť. Pro efektivitu práce tu agronomové občas používají i koloběžky. Prostředí je po většinu roku příjemné a provoněné rostlinami, pouze v létě panují vyšší teploty.

Namísto chemie sází farma na biologickou ochranu. Škůdce tu monitorují agronomičtí asistenti, k opylování rostlin pomáhají čmeláci. Návštěvníci proto při vstupu do skleníku oblékají speciální oděvy, aby se předešlo zanesení škůdců zvenčí.

Projekt Čerstvě utrženo

Jedličkovi jsou součástí družstva Čerstvě utrženo, které sdružuje české farmáře a dodává zeleninu přímo z domácích skleníků. Produkce je balena přímo v areálu a bez prostředníků míří k zákazníkům. „Je pro nás klíčové, aby rajče bylo čerstvé a původ z Hané jasně dohledatelný,“ říká Marek Jedlička, zakladatel a generální ředitel ECO Finance Group.

Čeští pěstitelé čelí silné konkurenci zahraničních dovozů, které často lákají na nižší cenu. I proto se Jedličkovi snaží procesy maximálně zefektivnit a držet ceny dostupné pro české zákazníky. Přidanou hodnotou ale zůstává původ a čerstvost – zelenina z Hané putuje z balírny do obchodů během několika hodin.

Vlastní energie i odolnost vůči krizi

Energetická krize v roce 2022 přiměla farmu investovat do vlastního energocentra. Dnes si vyrábí teplo i elektřinu z kogeneračních jednotek a snižuje tak provozní náklady. „Díky tomu můžeme držet krok s cenovou konkurencí zahraničních dovozů,“ doplňuje Marek Jedlička.

Zelenina, která dostala jméno? Tady ano!

Pro zákazníky je připravená zelenina nejen čerstvá, ale i osobitá – plody nesou často jména dětí majitelů či názvy vytvořené ve spolupráci s klienty. „Když si koupíte rajče Nelinka, Oscar nebo papriku Pepina, víte, že od sklizně do vašeho košíku uběhlo jen několik hodin,“ říká s úsměvem Luděk Dvořák, manažer prodeje společnosti Čerstvě utrženo.

Pokud vás zajímá víc o tom, jak zelenina z Hané vzniká, a chcete nahlédnout i do zákulisí pěstování, podívejte se na stránky Čerstvě utrženo. Najdete tam nejen aktuální informace z farmy, ale i blog plný zajímavostí a tipů, jak si čerstvou zeleninu vychutnat naplno.

Pokračovat na celý článek