V Evropě je zainvestováno zhruba třikrát méně venture kapitálu než v USA. I proto skončila řada slibných evropských startupů za oceánem. „Bojíme se, že investice nevyjde. Ale takhle inovace nefungují,“ říká Petr Šmíd z Rockaway Capital.
Šmíd se do venture kapitálového světa vrhl před rokem, poté co strávil jedenáct let v Googlu. Nová role investičního partnera středoevropského VC fondu mu však v mnohém připomíná jeho staré působiště. Konkrétně období, kdy museli marketéry přesvědčovat, aby místo televizní reklamy sypali peníze do digitálního světa – ideálně do reklamy na YouTube a v největším vyhledávači na světě.
„Ve finále firmy, které na to naskočily, tak byly dlouhodobě úspěšnější. Tohle je hodně vidět i v oblasti nové ekonomiky, mezi startupy. Přestože jsme ušli dlouhou cestu, pořád ještě nemáme dostatečné množství kapitálu, který sem směřuje,“ říká Šmíd.
Čísla jsou v tomto ohledu jasná – v roce 2024 venture kapitál investoval v USA zhruba 200 miliard dolarů, zatímco v Evropě byla tato suma někde v rozmezí čtyřiceti až šedesáti miliard, záleží na čí výpočet zrovna koukáte.

„Když se podíváme na jednotlivě země v rámci Evropy, je rozdíl vidět ještě víc. My třeba vůči Švédsku máme pětkrát méně VC investic v poměru k HDP. Na hlavu je to pak desetkrát méně, protože jsme dvakrát chudší. A budeme za to samozřejmě do budoucna platit,“ varuje. Tím, že slibné startupy půjdou někam, kde je kapitálu více.
„Brzdí to inovace. Firem a lidí, co dělají ta skvělá řešení, je relativně málo a budou se přesouvat do zemí, kde ten kapitál dostanou,“ tvrdí Šmíd.
Ve venture kapitálových investicích se podle něj dělají dva typy chyb. „Chyba typu A je investovat do něčeho, co nevyjde. Chyba typu B je neinvestovat do něčeho, z čeho se stane hodnotný startup. Chyby typu B jsou horší,“ popisuje. V přeneseném významu to podle něj platí pro celý zdejší VC ekosystém.
„My jako společnost žijeme v chybách typu A, bojíme se udělat investici, ale takhle inovace bohužel nefungují,“ míní.
Víc zaplatíte za to, co neuděláte
O chybách v podobě ušlých příležitostí už v červnu na našem Business Festu hovořil jeden z nejlepších českých investorů z tohoto segmentu Ondřej Bartoš, zakladatel Credo Ventures. „V našem byznysu je největším fuckupem, když neinvestujeme do toho, co je pak úspěšné,“ prohlásil.
Jeho fuckupem bylo například to, že neinvestoval do Mews a Kiwi, když měl možnost. „Mrzí mě to víc, než když investuji do něčeho, co pak nevyjde,“ dodal.
Šmídova filozofie je velice podobná – v tomto byznysu podle něj víc zaplatíte za to, co neuděláte, než za to, co uděláte. Vysvětlil to na příkladu VC fondu z portfolia Rockaway, u nějž sedmdesát procent výnosnosti tvořila investice do jedné firmy, konkrétně do českého jednorožce Productboard. „Dalších dvaadvacet procent výnosnosti udělala druhá firma. Dohromady tam bylo těch firem pětadvacet,“ říká Šmíd.
Standardní venture kapitálový fond totiž investuje tak, aby každá jedna jeho sázka měla potenciál zaplatit i všechny ostatní. Kdyby Rockaway „nechytl“ Productboard, jeho VC fond by dosáhl výrazně nižšího zhodnocení.
Startupová ambasáda
Šmíd se kromě investorského angažmá snaží zdejším startupům pomoct v rámci projektu European Startup Embassy. „Chceme pomoct evropským startupům ze střední a východní Evropy prosadit se v Americe. Je to o poskytování jak fyzické infrastruktury, tak networku, co pomůže v rozvoji byznysu,“ popisuje Šmíd.

Za jeho rozhodnutím vrhnout se z pohodlí v korporátním světě Googlu do dynamického startupového světa stála idea, že nejen ve VC byznysu, ale i v životě člověk ve finále zaplatí víc za to, co neudělá.
„Věřím technologickému sektoru. Věřil jsem, že Česku pomůžu i prací pro big tech americkou firmu. Chci, aby tady byli skvělí foundeři, co vydělají spoustu peněz, které nainvestují zpátky do zdejšího ekosystému. A vytvoří skvělé pracovní příležitosti pro moje děti, které se nebudou muset odstěhovat do Ameriky, aby mohly mít skvělou globální kariéru. Na tomto můžu dělat jen tak, že budu pracovat se startupy. Z dlouhodobého pohledu je to rozhodnutí, u nějž si říkám, že stálo za to opustit tu zlatou klec,“ uzavírá Šmíd.
The post Češi musí riskovat. Jedna trefa přinese většinu výnosů, říká Šmíd z Rockaway appeared first on Forbes.