Na Forbes Misfits Night v karlovarských Císařských lázních se během filmového festivalu potkaly osobnosti, které nehrají podle předem daných pravidel. Módní návrhář Jan Černý tam zapadá perfektně. Kreativní rebel, který už několikrát posunul českou představu o tom, co všechno móda může být a jak silně může ovlivňovat společnost.
„Baví mě narušovat stereotypy. Dělat věci, které lidem navrtávají hlavu a nutí je přemýšlet jinak,“ říká Černý. V jeho světě nejsou kolekce jen oblečení, ale kulturní komentář. Výpověď o době, identitě, odvaze – nebo i o tom, proč se Česko někdy bojí vlastního úspěchu.
Jeden z vrcholů jeho dosavadní tvorby? Olympijská kolekce pro Český olympijský výbor. V zahraničí sklidila chválu a světová média ji zařadila mezi nejoriginálnější výstupy olympiády. V Česku? Přišla vlna hejtů.
„Když jsme ji představili, první den jsem si přečetl pár komentářů, což byla velká chyba. Vlna negativity byla obrovská. Ale pak jsem to přestal číst a začalo mi to být jedno,“ vzpomíná návrhář, člen našeho výběru 30 pod 30 z roku 2020. „Věděl jsem, že své řeknou i největší zahraniční média, se kterými jsem předem připravoval rozhovory. Tak jsem jen počítal dny, kdy to vyjde.“
Černý si myslí, že za domácí kritikou nebyl ani tak vkus, jako spíš zakořeněný strach. „Nevěřili jsme, že by něco českého mohlo venku obstát. A když se to stalo, začali lidé najednou obracet. Česku chybí zdravé sebevědomí. Neumíme si říct: Jo, tohle je dobrý a nestydíme se za to.“

Pohodlí a malá ochota riskovat jsou podle něj největší překážky. „Tohle není o tom, že by Češi byli zlí. Jen žijeme v pohodlném systému – můžeš pracovat, ale i nemusíš a stejně nějak přežiješ. Ten komfort ale dusí ambice. A když někdo udělá něco jinak, lidé často reagují výsměchem, protože jim to nastavuje zrcadlo,“ myslí si Černý.
Češi a móda? Nejsme na tom špatně
Na českou módu se Černý dívá realisticky. „Jsme úplně v pohodě. Není to Paříž nebo Milán, ale tragédie to taky není. Mladí lidé sledují trendy na internetu a sociálních sítích a hledají vlastní styl. Jsme dál, než si sami myslíme,“ konstatuje.
Zároveň ale dodává, že i ikonické módní země jako Itálie nebo Francie jsou často jen opředené aurou úspěchu. „Stačí zajet do menšího města v Itálii nebo ve Francii a zjistíte, že to není žádná fashion show. Jen my si pořád myslíme, že jsou někde výš než my. Ale nejsou,“ říká Černý.

Není návrhářem, který by šil podle algoritmu. Tvoří podle instinktu a přesvědčení. „Nechci dělat produkty pro masy. Nechci módu, která je jen hezká. Chci vytvářet věci, které mají přesah. Móda má obrovskou moc – stejně jako film dokáže měnit kulturu. A to mě zajímá,“ vysvětluje.
Konkrétní cíle si neklade. „Nepotřebuju si odškrtnout přehlídku v New Yorku. Můj cíl je jediný: aby to, co dělám, posouvalo myšlení lidí. Aby to mělo dopad.“ A kam dál? „Nevím. Ale jdu. Nechci zůstat v zóně komfortu, kde stačí nedělat nic a přežiješ. Já chci víc,“ vzkazuje.

The post Češi se bojí úspěchu. Chci to změnit, říká návrhář Jan Černý appeared first on Forbes.