Tržby českých automobilek a dodavatelů dílů loni stouply o 2,6 procenta na 1,57 bilionu korun. Export se zvýšil o 3,1 procenta na 1,3 bilionu. Oznámili to zástupci Sdružení automobilového průmyslu.
Tržby finálních výrobců se zvýšily o 4,4 procenta na 951 miliard korun. Dodavatelé dílů utržili 594 miliard, tedy o 0,3 procenta meziročně více. Dalších 25,3 miliardy korun připadá na účelové organizace.
Výroba osobních aut v Česku loni vzrostla meziročně o 3,9 procenta na rekordních 1,45 milionu vozů. Produkce elektrických aut klesla o šestnáct procent na více než 151 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů. Více než 93 procent vyrobených automobilů firmy vyvezly. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal nárůst o 4,5 procenta.
„Výkonnost našeho odvětví byla i v uplynulém roce ovlivněna řadou vnějších faktorů – především slabším hospodářským vývojem v Německu a dalších evropských zemích, přetrvávající nejistotou na trzích a nižší investiční aktivitou v ekonomice,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
„Firmy se zároveň musely vypořádat se strukturálními problémy, jako jsou stále vysoké ceny energií, rostoucí regulační zátěž či složitá situace na trhu práce. I přes tyto výzvy se však sektor dokázal v roce 2024 úspěšně adaptovat, a proto můžeme do dalšího období vstupovat s mírným optimismem,“ dodal Jahn.
Počet zaměstnanců ve firmách sdružení přesáhl koncem loňského roku 140 tisíc osob a je dlouhodobě stabilní. I přes složitou ekonomickou situaci nedocházelo k propouštění kmenových zaměstnanců. Mzdy v členských firmách vzrostly o 7,6 procenta na průměrně 59 056 korun. Je tak téměř o třetinu vyšší než v dalších sektorech zpracovatelského průmyslu.
Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v roce 2024 téměř 897 tisíc automobilů, což je nárůst o 3,7 procenta. Firma Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích snížila loni výrobu o 2,8 procenta na 330 890 vozidel.
Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v loňském roce celkem přes 225 tisíc zkompletovaných automobilů, tedy o sedmnáct procent meziročně více. Společnost Tatra Trucks, která je jediným tuzemským výrobcem nákladních vozidel, meziročně navýšila výrobu o devadesát vozidel na 1522 aut. Téměř dvě třetiny produkce kopřivnické značky směřovaly na export.
Výroba autobusů zaznamenala meziroční pokles o 14,5 procenta na 4489 vozů, způsobený především objednávkovým charakterem výroby.
Ve vysokomýtské společnosti Iveco Czech Republic bylo vyrobeno 4040 autobusů, tedy o 14,8 procenta méně, dalších 604 autobusů bylo dokončováno v sesterském závodě ve městě Foggia v Itálii. Libchavský závod SOR vyrobil 416 autobusů, tedy o 76 méně proti roku 2023. Společnost KHMC zvýšila produkci o 11 na 31 minibusů.
Výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční nárůst výroby o 154 motocyklů, tedy o pětinu na 909 motocyklů. Z toho 52,6 procenta směřovalo do zahraničí.
The post České automobilky i dodavatelé loni zvýšili výrobu i export. Drahým energiím navzdory appeared first on Forbes.