Středa 21. květnaSvátek má Venku je 9 °C, Jasno

Český lídr mezi matracemi Hilding Anders rostl i přes požár a polskou konkurenci

Forbes Před 1 dnem

Je největší na českém trhu a drží se na něm už čtvrt století. Navzdory ničivému požáru i sílící konkurenci skončila loni firma Hilding Anders, která je v zemi lídrem ve výrobě matrací, s rekordním výsledkem. Meziročně rostla o patnáct procent a její obrat je 580 milionů korun.

Historie firmy se začala psát v roce 2000, kdy byla založena pod názvem Tropico Plus CZ. O šest let později si vydobyla přední pozici na českém i slovenském trhu a v roce 2007 se stala součástí švédské rodiny Hilding Anders.

Dodává do všech nábytkářských řetězců, které na českém trhu jsou, i do stovek malých prodejen nábytku. Po požáru, který v roce 2020 zničil výrobní areál v Roztokách u Jilemnice, se firma přesunula o pár kilometrů dál, přímo do krkonošské Jilemnice, kde vystavěla moderní areál o rozloze dvacet tisíc metrů čtverečních. V něm jen loni vyrobila téměř čtvrt milionu matrací.

„Máme tu nejmodernější linku na zpracování polyuretanových pěn v Evropě. Na ni se vloží celé velké bloky a podle toho, jak má být matrace široká, ji pila nařeže na míru. Celá linka vyšla na zhruba 1,6 milionu eur,“ ukazuje Petr Vašíček, ředitel Hilding Anders v České republice.

Během posledních tří let investovali do technologií padesát milionů korun, hlavně proto, aby byli schopni udržet servis, rychlé dodací lhůty a kvalitu. V poslední době se rovněž proměnil celý trh s matracemi. Hlavně v Německu, kde je téměř mrtvý, co se týče nábytkářského průmyslu.

Němci přestali nakupovat a spotřební boom se úplně zastavil. To dostalo do problémů hlavně polské firmy. Ty se na německý trh soustřeďovaly a investovaly do výroby, do moderních strojů i továren. Teď nemají odbyt.

„A protože my jsme nejblíž, snaží se dostat na náš český trh. Ten konkurenční tlak je obrovský, Poláci umějí obchodně snížit cenu, byť třeba krátkodobě. Naštěstí i díky servisu, který nabízíme, i díky tomu, že jsme schopni dodávat bez prodlevy v prodejních špičkách od srpna do ledna, nám zůstávají zákazníci věrní,“ popisuje ředitel.

Zatím nepociťují výraznější pokles ani na německém trhu. Tam se totiž Hilding Anders soustředí na specialisty, kteří nejsou postiženi tolik jako levnější řetězce. Zákazníků, kteří jsou ochotni utratit peníze za kvalitní výrobek, tam neubylo tolik jako masových spotřebitelů.

Kromě Německa spolupracuje firma se Slovenskem, s Rakouskem a pravidelně dodává matrace rovněž do Švýcarska. Loni pak přibyl asijský trh. Navázala spolupráci s tamním prodejcem, kterému už dodala zhruba šest lodních kontejnerů, což jsou tisíce matrací. „Zájem o naše matrace je tam velký. Když si mohou tamní zákazníci dovolit koupit evropský výrobek, je to pro ně ukázka určitého společenského statusu,“ podotýká Petr Vašíček.

Trh je prý navíc specifický už jen poptávkou po rozměrnějších matracích. Nejčastěji chtějí asijští zákazníci ty velké – třeba v rozměru 2,2 krát 2,2 metru. Je to údajně proto, že rodiny jsou zvyklé spát společně s dětmi.

Na další trhy, třeba Ameriku, společnost necílí. Chce být silná hlavně na domácím anebo u nejbližších sousedů. Významnou roli totiž hrají transportní náklady, a aby byla konkurenceschopná, potřebuje mít odbyt v blízkosti.

Oproti švédskému trhu, kde sídlí mateřská společnost, která je zhruba třikrát větší a je významným dodavatelem například pro Ikeu nebo pro Jysk, vyrábí česká společnost trochu jiný sortiment. U tuzemských zákazníků vedou hlavně pěnové matrace, zatímco Švédové upřednostňují kvalitní pružinové.

„U nás ještě přetrvává dědictví z devadesátých let, kdy se tady začaly po revoluci vozit takzvané zdravotní matrace, které tlačily, už když jste si je jako nové donesli domů. Ale mezi spotřebiteli nějak zakořenilo, že pružinová matrace rovná se špatná. Přesto je nabízíme, a i když je cenově na stejné úrovni jako pěnová, tak to procento prodeje je stále nižší,“ přibližuje ředitel.

Každá matrace má mechanickou a hygienickou životnost, po osmi letech ale Petr Vašíček doporučuje výměnu. „Když pod mikroskopem vidíte, co se tam všechno v té matraci odehrává, tak to nechcete. Uvažovali jsme, že bychom dali fotografie do marketingových materiálů, ale to by bylo vhodné až po 22. hodině. Když ty roztoče zvětšíte, napadne vás, že to určitě podle nich Spielberg a další tvůrci vymýšleli hororové potvory, které žerou lidi.“

Důležitá je proto péče. Matraci by měli lidé pravidelně vysávat, tepovat, vhodné je pořídit si i matracový chránič, který lze jednoduše vyprat. Ten dokáže hygienickou životnost prodloužit, pot a spóry kůže zachytí a nedostanou se tak do matrace.

Současným trendem je i chladivá látka na potahu, která teplotně reguluje klima při spaní, a rovněž nové druhy pěn. Jsou více elastické, mají delší mechanickou životnost a jsou vzdušnější.

Kromě matrací dodala loni firma na trh sto tisíc přikrývek a polštářů. Před dvěma lety navíc spustila výrobu čalouněných postelí v Bílovci na Moravě. Tam chce do budoucna zachovat zakázkovou výrobu, zatímco tu sériovou postupně přenést právě do jilemnického areálu.

The post Český lídr mezi matracemi Hilding Anders rostl i přes požár a polskou konkurenci appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek