Čínská značka Xpeng má za sebou jen jedenáct let existence. A nic jiného, než elektromobily od ní nemá cenu čekat. Aktuálně má v nabídce tři, přičemž ten nejlevnější model s názvem G6, jdoucí proti Tesle 3, u nás hodlá prodávat za 1,1 milionu korun. Česko je pro Xpeng další zemí na tažení s jasným cílem – utkat se s těmi největšími konkurenty a ideálně zvítězit.
Plány pro expanzi Xpengu nejen do Česka přiletěl představit prezident značky Brian Gu a rozhodně se nedržel při zemi. Popravdě nemá důvod. Xpeng loni zákazníkům dodal 190 068 aut, což meziročně znamenalo růst o více než třetinu. A ten letošní bude podle všeho ještě mnohem vyšší.
“Jsme v polovině roku a už teď se blížíme prodejům za celý loňský rok. Prodej roste trojciferným tempem a rostou i naše tržby. Zároveň je náš aktuální růst rovnoměrně rozložen mezi Čínu a zbytek světa. Není to tedy tak, že by jeden trh rostl rychleji než ostatní,” řekl Brian Gu ve společném rozhovoru pro Forbes a Hospodářské noviny.
Čeho chce Xpeng dosáhnout?
Máme poměrně ambiciózní cíl. Především chceme být vedoucí značkou s elektromobily v rámci celosvětového trhu. Chceme být vnímáni jako přední globální značka stojící po boku Tesly, Volkswagenu a BYD. A také jako značka, která přináší špičkové technologie a moderní design. Máme produkty, které si mohou užít všichni zákazníci na světě. To je cesta, kterou se chceme nyní ubírat.
Co jste zatím o o evropských trzích zjistili?
V současné době pochází deset procent našich tržeb ze zemí mimo Čínu. Za deset let to bude čtyřicet až padesát procent, přičemž Evropa rozhodně bude klíčovým prvkem. Naše první zahraniční zastoupení jsme otevřeli právě tady, konkrétně v Norsku. Od té doby už jsme vstoupili do osmnácti evropských zemí.
Evropa je dlouhodobou příležitostí. Má silnou zákaznickou základnu s obrovskou vášní pro automobily. Je to také trh, na kterém je patrný silný důraz na ekologii. Naším cílem tak je přinést ekologicky šetrné technologie, které jsou ale zároveň pokročilé a jsou cenově dostupné. To je jedna z našich klíčových priorit. Dobře ale víme, že přechod k elektromobilitě probíhá ve fázích a střední a východní Evropa mají obrovský růstový potenciál. Na tento silný růst chceme být připravení.



Plánujete v Evropě i vyrábět? Například další čínské značky BYD a Chery už se touto cestou vydaly…
Abychom byli dlouhodobým lídrem na evropském trhu, musíme být lokální. Lokální výroba je tedy v určitém okamžiku nutností. Nejde tak o to, jestli to máte udělat, ale jak to udělat. Kdy začít, v jaké formě, s jako velkou investicí a s jakým typem partnera. To všechno jsou věci, o kterých aktivně přemýšlíme. V tuto chvíli tedy nemáme co konkrétního oznámit.
Elektromobily se Evropě neprodávají takovým tempem, jak si automobilky před lety představovaly. Čím chcete přesvědčit místní zákazníky, aby si koupili elektromobil? A aby si koupili elektromobil u vás…
Dlouhodobý trend je jasný – do doby spalovacích motorů už se vracet nebudeme. Elektrifikace, konektivita a smartifikace jsou slova, která v Číně často používáme. Elektromobily převládou, uvidíte. Záleží ale na konkrétním regionu, na geopolitickém pozadí. Přechod k elektromobilům tak může probíhat různým tempem. My jsme ale trpěliví.
Samozřejmě se snažíme tu změnu urychlit. Třeba tím, že naše vozy vybavujeme nejmodernějšími technologiemi. Na čínské trhu jsme představili velmi pokročilé funkce ADAS (asistenční systémy řidiče, pozn. autora) a některé z těchto funkcí chceme přinést i do Evropy. Proto spolupracujeme s evropskými místními úřady při testech ADAS, která je vlastně pokročilejší verzí pro autonomní řízení. Děje se to v Německu i v dalších zemích.
Nekomplikuje vám situaci, že Evropané často neví, kam proudí data z čínských automobilů?
Každá společnost, která tady působí, musí dodržovat nejpřísnější pravidla pro nakládání s daty, jako jsou požadavky GDPR. Jsme tady už řadu let a naše auta se prodávají v desítkách tisíc kusů. Všechny předpisy dodržujeme a procházíme i různými kontrolami a audity Evropské unie.





Porovnáváte se s Teslou, chcete být globálním lídrem. Prodáváte, nebo hodláte prodávat v USA?
V Severní Americe momentálně nejsme. Jak bychom mohli, když bychom museli platit stoprocentní clo a zároveň tam není možné v autě používat náš software. I tady ale budeme trpěliví. S Teslou a dalšími globálními značkami soutěžíme prakticky na všech ostatních významných trzích v Evropě, na Středním východě a v jihovýchodní Asii. Někde jsme dokonce vůči nim prokázali obrovskou konkurenceschopnost.
Jak postupujete v rámci Evropy?
Několik let jsme byli jen v zemích severní Evropy, ale v posledním roce a půl jsme přidali klíčové trhy, jako je Německo, Francie, Španělsko a Itálie. Zkraje tohoto roku jsme oznámili vstup do Velké Británie a Irska a nyní expandujeme do České republiky a dalších zemí střední a východní Evropy.
Myslím, že máme dobře našlápnuto. V prosinci jsme dodali do Evropy auto s pořadovým číslem deset tisíc a v minulém roce jsme se stali čínskou prémiovou značkou elektromobilů číslo 1. V Evropě to znamená, že prodáváme vozy s cenou nad 40 tisíc eur. Nechceme soutěžit pouze s jinými čínskými značkami, chceme soutěžit s předními světovými značkami.
Před dvěma roky jste uzavřeli partnerství s koncernem Volkswagen, který za 700 milionů dolarů získal pět procent ve značce Xpeng. Teď s Volkswagenem budete bojovat…
Nemyslím si, že nás čeká nějaký boj, protože jsme značka, která zákazníkům přináší zcela odlišnou hodnotovou nabídku. Volkswagen je v Evropě vnímán jako velmi velká a zavedená místní značka. My přinášíme technologie a futuristické produkty budoucnosti. I proto se Volkswagen stal naším partnerem.
Uznali technologický pokrok, kterého jsme dosáhli v Číně a chtějí to využít k tomu, aby mohli být skutečně konkurenceschopní. Proto velice úzce spolupracujeme. Příští rok v Číně na trh uvedeme společný vůz, který bude stát na naší platformě, ale o výrobu se bude starat Volkswagen.
To je ale jen začátek. Máme dohodu o elektronické architektuře, takže naše technologie budou tvořit celou jejich platformu. Kromě toho máme partnerství v oblasti nabíjení a možná budeme mít dohodu, která Volkswagenu pomůže s technologiemi i produktech prodávaných mimo Čínu.
Spolupráce se rozšiřuje. Je to poprvé, co se mladá čínská společnost stává uznávaným technologickým dodavatelem tak velké globální společnosti. Nám to zajistí větší povědomí o naší značce a důvěryhodnost. A také nám to pomůže při evropské expanzi. Je to spolupráce, z níž mají prospěch obě strany.



Co podle vás děláte lépe, než evropské automobilky?
Jsme mladá společnost s vizí, která se velmi liší od cílů a vizí tradičních automobilek. Chceme být vnímáni jako disruptor, který přináší nové technologie. Současný tradiční způsob výroby automobilů se nehodí pro dobu, která klade velký důraz na software a umělou inteligenci. To je něco, v čem jsme silní.
Další věc, kterou jsme si uvědomili při debatách s partnery, jako je Volkswagen, je fakt, že čínské společnosti velmi rychle inovují. Mají mnohem vyšší tempo vývoje. To je něco, s čím tradiční automobilky nemohou držet krok, protože jsou velké a velmi fragmentované. Odlišná je i pracovní kultura a filosofie.
Za třetí si musíme musíme říct, že v Číně bojujete na nejkonkurenceschopnějším trhu na světě. Přežít takovou konkurenci a zůstat na špičce formuje charakter, což je vám posléze umožní být velmi konkurenceschopný i na globální úrovni.
Šéfdesignérem Xpeng je JuanMa Lopez, který v minulosti pracoval ve Ferrari, Lamborghini, Audi, ale i v čínském BYD. Jak je pro čínskou automobilku důležité mít evropské designéra?
Je to velmi důležité. Už jenom proto, že designu si zákazníci všimnou jako první. JuanMa je navíc jedním z nejlepších. Dělal interiéry, exteriéry, prostě všechno, co se týká designu. Přináší také perspektivu z různých trhů, což je důležité, když máte auto, které chcete prodávat například v Evropě. On sám je hodně avantgardní typ, který rád zkouší nové věci a nebojí se experimentovat, což ve výsledku dává naší značce výrazný designový jazyk.
The post Chceme stát po boku Tesly a VW, říká šéf automobilky Xpeng, která přišla do Česka appeared first on Forbes.