Pokud si mají Češi vybrat, kde budou svoji vysněnou dovolenou trávit, prakticky vždy sáhnou po destinaci, která nabízí moře (60 procent), venkov (29 procent) nebo hory (26 procent). Minimálně jednou z těchto podmínek disponují také tři letošní TOP destinace, které plánují Češi navštívit.
ČTĚTE TAKÉ: Mění se pravidla koupání v moři. Útoky žraloků přiměly oblíbené letovisko k razantnímu kroku
Chorvatsko, které v uplynulých letech trojici nejoblíbenějších zemí vždy doplňovalo, letos nahradila Itálie (12 procent), Slovensko (8 procent) a Španělsko (7 procent). Španělsko s Itálií navíc figurují v čele pořadí i ve většině dalších evropských zemí.
Češi cílí na moře, města se propadají
„Chorvatsko ze žebříčku vypadlo poprvé. Důvodem je, že již bylo tolikrát Čechy navštěvované, že je jim velmi známé. Navíc tato destinace začala zdražovat a letoviska bývají přeplněná. Z toho důvodu volí jiné země,“ sdělil na tiskové konferenci k představení výsledků výzkumu Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance.
Trávit dovolenou za hranicemi preferuje 82 procent českých domácností – což je více než v Německu (72 procent), Belgii (73 procent) nebo Rakousku (76 procent). Na druhé straně si tuzemskou dovolenou dokáže představit jen 23 procent respondentů. „Důvodem je zejména to, že nemáme moře. Francie a Itálie na druhé straně preferují tuzemské dovolené nejčastěji, ve své podstatě mají vše: moře, hory, přírodu i města,“ pokračoval Soural.
Právě zmiňovaná města zažívají v posledních letech významný pokles popularity. Při plánování dovolené si je jako cílovou destinaci dokáže představit pouze 22 procent Čechů – v roce 2023 se jednalo o 31 procent.
Vyčníváme v dopravě i rezervacích
Zhruba polovina Čechů (49 procent) preferuje cestování letadlem – stejně jako obyvatelé dalších evropských států. V oblasti způsobu cestování však Češi v mnohém vynikají.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Drama nad Evropou. Letadlo zůstalo bez pilota, kapitán se nemohl dostat do kokpitu
„Výrazně častěji než jiní Evropané používáme při dovolených osobní automobil nebo autobus. Vůz zmínilo v průzkumu 56 procent a autobus 19 procent českých respondentů, zatímco evropský průměr je 48, respektive 12 procent. Souvisí to jak s blízkostí nejoblíbenějších destinací, tak s pohodlím, které při cestě vyžadujeme, a způsobem cestování, na který jsme zvyklí,“ vysvětlil Soural.
Speciální místo si Češi drží také v oblasti rezervací dovolených: 39 procent respondentů upřednostňuje on-line formuláře jednotlivých cestovních kanceláří, 18 procent využívá weby hotelů a leteckých společností, 17 procent pak využívá on-line formuláře agentur, které zájezdy zprostředkovávají.
„Výrazně používanější než v jiných zemích zůstávají v tuzemsku kamenné cestovní kanceláře. Dovolenou přes ně objedná 29 procent lidí, v Evropě pak v průměru jde pouze o 12 procent, v Asii o 9 procent a v Severní Americe dokonce jen o 4 procenta cestujících,“ sdělil Soural.
Proč se v Česku těší kamenné pobočky takové oblibě? Důvodů je podle Sourala hned několik. „Máme zde historickou zvyklost, kdy například za socialismu jsme byli zvyklí docházet na pobočky. Také je zde určitě osobní poradenství, kdy klient nemá zkušenosti s bookingem dovolené, a tak si nechá pomoci někým jiným. A je zde i marketingový důvod: cestovní kanceláře investují do poboček v obchodních centrech, čímž jsou lidem na očích. To v západní Evropě není zvykem,“ doplnil.
Finance jako nejčastější překážka
Do třetice Češi „vyčnívají“ také v tom, kolik jsou ochotní do dovolené investovat – průměrný rozpočet se pohybuje kolem 1400 eur, tedy takřka 35 tisíc korun. Částka se vztahuje na celou domácnost a jednu dovolenou. „Je to nejméně z Evropy a s výjimkou Malajsie a Japonska i nejméně z celého průzkumu 23 zemí. Evropský průměr například činí 2080 eur – zhruba 51 tisíc,“ jmenoval Soural.
Cenově je nám nejblíže Polsko, kde lidé uvažují o rozpočtu ve výši 1 475 eur, v přepočtu takřka 37 tisíc korun. „V rámci Evropy sleduje průzkum zejména státy s vyšší životní úrovní, roli hrají i kurzové rozdíly. Přesto je zřejmé, že náklady na dovolenou u nás patří k nejnižším,“ dodal Soural s tím, že se zároveň jedná o odraz faktu, že Češi preferují více kratších dovolených za rok.
A právě finance jsou i nejčastějším důvodem, proč se lidé letos na dovolenou vůbec nechystají. Finanční problémy uvedlo 44 procent a snahu ušetřit 31 procent z těch, kteří letos dovolenou za hranicemi neplánují. Dalších 20 procent zmínilo v této souvislosti neochotu cestovat, 20 procent zdravotní problémy a 14 procent nemá nikoho, kdo by je na cestě doprovázel.
Průzkum Holiday Barometr pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance, součást skupiny Generali, provedla agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Zúčastnilo se ho 23 tisíc respondentů ze 23 zemí: Belgie, Česká republika, Francie, Itálie, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko, Velká Británie, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty, Indie, Hongkong, Japonsko, Jižní Korea, Malajsie, Singapur, Kanada, USA, Austrálie, Nový Zéland.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Porovnali jsme skutečné Trosky s videohrou. Povedená podoba, hodnotí kastelánka