Nastavení výše cla se odvíjelo od úrovně spolupráce jednotlivých značek s Evropskou unií. Vůbec největší čínský koncern SAIC Motor Group z toho ovšem vyšel nejhůře a dostal tu nejvyšší sazbu (celkem 45,3 %) a stejná hodnota platí i pro ostatní firmy, které EU neposkytly požadovaná data. Vedle toho světový gigant ve výrobě elektromobilů BYD si připsal 17 procent (celkem 27 %) a například Geely ještě o necelá dvě procenta více. Přes rostoucí cla však tito výrobci neustoupili a nadále expandují, a jejich vozy můžeme potkávat i na českých silnicích.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Americká auta do Evropy bez složitého schvalování? Panují obavy o bezpečnost
O přízeň českých zákazníků se automobilky z Číny pokoušely už před několika lety, nicméně ani jedna se nedokázala výrazně uchytit. Zlom nastal s příchodem MG na náš trh v roce 2022. Původně britský výrobce dokázal pod vlastnictvím SAIC Motor pokrýt solidní dealerskou síť skrze vyšlapanou cestičku evropského importéra Emil Frey Group a díky silnému marketingu i velmi nízké ceně modelu ZS se brzy dostal do povědomí.
Přestože je MG na českém trhu relativně krátce, dnes patří k vůbec nejoblíbenějším značkám a v žebříčku prodejnosti obsazuje jedenáctou příčku. Tento úspěch dal jasný signál ostatním čínským výrobcům, že i u nás mohou uspět, a zároveň pomohl zmírnit předpojatost českých zákazníků vůči vozům z Číny.
Na druhý pokus
Státní automobilka SAIC Motor se u nás snaží prosadit také se svou dceřinou společností Maxus, nicméně zatím jen s elektrickými dodávkami eDeliver 3 a 9 s cenou začínající na 1 076 900 Kč. V jiných zemích nabídne ještě pick-up či SUV a vedle elektrických motorů má na výběr i ryze spalovací.
Silnou základnu si tu vybudovala společnost Dongfeng. Prvotní vstup nedopadl vůbec dobře, a tak to po pár letech zkusila znovu a zdá se, že by to tentokrát mohlo vyjít. Momentálně u nás prodává sedm modelů od malého hatchbacku přes elegantní sedan až po rodinné MPV. Přehled motorizací obsahuje jak benzinový čtyřválec, tak i jeho hybridní variantu a k dostání jsou také plně elektrické pohonné jednotky.
Zkouší to také se svou luxusní divizí Voyah, kde najdete podobnou sestavu vozů, co se kategorií týče. Nejlevněji vychází s elektrickým SUV Courage od 1 319 900 Kč. V nabídce má také automobily s plug-in hybridem, či klasickým hybridem, ryze spalovací motory ovšem chybí. A nenajdete je ani u brutálního off-roadu koncernové značky MHero a jejího modelu 917. Ten je k mání pouze s elektromotorem nebo hybridem.
Nejnovější přírůstek
Letos se český trh rozrostl hned o několik čínských automobilek. Zvědavost veřejnosti upoutaly začátkem roku značky Omoda a Jaecoo, které obě spadají pod čínskou společnost Chery. Zatímco první jmenovaná se orientuje na cenovou dostupnost, ta druhá sází hlavně na luxus. Omoda se svým kompaktním SUV s názvem 5 začíná na necelých 670 tisících korunách se zážehovou šestnáctistovkou, Jaecoo si za stejný motor v případě modelu J7 účtuje o zhruba sto tisíc více.
Uspět chce i automobilka SWM, za níž stojí čínská firma Shineray Group. Pokud je vám tříčlenná zkratka povědomá, tak máte pravdu. Dříve totiž šlo o italského výrobce motorek, nicméně kvůli finančním problémům musel svou činnost ukončit, čehož využili právě Číňané. Na našem trhu je od letošního března a nabídne hned tři SUV – G01, G03F Tiger a G05 Pro, a to od půl milionu korun.
O měsíc později měl u nás premiéru elektromobilový gigant BYD. Ten vedle elektrického sedanu Seal a SUV Sealion 7 nabídne ještě hybridní modely Seal 5 a Seal U, kde cena začíná na 740 tisících korunách. A začátkem léta se k nám dostala poměrně mladá firma Leapmotor s cenově dostupným elektrickým hatchbackem T03 a rodinným vozem C10.
Vůbec nejčerstvějším přírůstkem je asijský výrobce BAIC (Beijing Automotive Industry Company), jejímž třetinovým vlastníkem je německý Mercedes-Benz. I jeho výběr se skládá pouze ze sportovně-užitkových vozidel, nicméně svými názvy budou konkurovat úplně jiné německé automobilce. Nejlevněji se dá pořídit s modelem X3 od 459 000 korun, za větší X5 si řekne o téměř dvě stě tisíc více a vrcholem nabídky je pak 4,7 metru dlouhé SUV X7 za 900 tisíc korun.
U nás najdete i jiné čínské značky, nicméně zatím nemají oficiální zastoupení. Řeč je například o výrobci luxusních elektromobilů Zeekr, Xpeng nebo například konkurenční NIO, který ovšem plánuje vstup na český trh už v příštím roce. Letos to chce ještě stihnout jedna z nejstarších automobilek v Číně – Hongqi, jež je známa luxusními sedany i SUV.