Cítíte, že pracovní nasazení ve vašem týmu upadá? Že vaši lidé mají na ještě lepší výsledky? Čeká vás náročný úkol a je potřeba zabrat? Jak z kolegů dostat maximum a zároveň zachovat příjemnou pracovní atmosféru? Zeptali jsme se šéfů úspěšných českých firem a značek, co v takových situacích dělají oni.
Ondřej Karhan
Spolumajitel investiční skupiny Karhan Group, která se zaměřuje na investice do rekreačních objektů a jedním z jejích projektů je i obnova oblasti Český les.

„Naše společnost je poměrně specifická v tom, že na manažerských pozicích dáváme poměrně hodně volnosti ve stylu řízení. Nemáme přesně nadefinované fungování manažera, takže se daná pozice spíše nastaví podle něj.
Domnívám se, že dnes při velkém personálním vakuu na pracovním trhu je efektivnější u team leaderů nastavit pozici na silné stránky konkrétního manažera než stanovovat striktní výběrová kritéria.
Hodně sledujeme, že mladí lidé nejeví o manažerské pozice z vícero důvodů příliš zájem. Proto se jim snažíme vyjít hodně vstříc, když se někdo takový interně najde. Zásadní manažerské vlastnosti jsou loajalita, chuť pracovat a intelekt. Vše ostatní se člověk, pokud chce, dokáže naučit.
Myslím, že skutečné manažerské kvality a vlastnosti člověka na řídicí pozici se poznají, až když dostane hodně volnosti. To vyžaduje dobré výběrové řízení a odvahu zariskovat, ale myslím, že se vyplatí lidem věřit a občas se zklamat než nevěřit ze zásady. Pokud dostanou manažeři dostatek volnosti a mají kvalitu, tak se s firmou lépe sžijí, mají zápal do práce a jsou celkově spokojenější.“
Jan Plecháč
Designér, který tvořil pro značky jako Bomma, Lasvit či Cappellini, kreativní ředitel karlovarské sklárny Moser, absolutní vítěz cen Czech Grand Design z roku 2023.

„V mém týmu se vždy snažím o pozitivní atmosféru, a pokud se nám věci nedaří, tak většinou netlačím, ale snažím se rozhýbat energii kreativitou. Kreativita je v našem prostředí největším motorem a přináší neskutečné výsledky. Když to ani tak nejde, tak vše zahodíme, vytáhnu své lidi do jiného prostředí a jdeme řešit naše každodennosti. Většinou to zabere.“
Gabriela Teissing
CEO technologické společnosti Creative Dock, která působí v pěti zemích světa a loňský rok uzavřela s obratem 1,2 miliardy korun.

„Kolikrát už jsme všichni viděli, jak tým napěchovaný hvězdami, papírově jasný favorit, absolutně propadl. Já také. Myslela jsem, že když najmu pár hvězd, vyřeší to problém a budeme super úspěšní. Zároveň miluju svobodu a nezávislost a myslela jsem, že to tak mají všichni. Neměli.
Bez jasného směru, bez vymezené odpovědnosti, bez pravidel – nastal chaos. Musela jsem si projít selháním, abych pochopila, že svoboda bez struktury je past. A že vedení není jen o důvěře, ale i o formulování toho, co čekám a jak poznáme, že se to opravdu děje.
Dneska vím, že nestačí být talentovaný. Je potřeba vědět, za co nesu odpovědnost, jaký mám cíl, co znamená dobře odvedená práce. Nestačí mít vlastní zónu. Je potřeba chápat, jak moje práce zapadá do celku. Nestačí mít motivaci. Je potřeba mít i prostředí, kde se výsledky počítají. Dát lidem možnost růst, mít dopad – a ten dopad i vidět. Ideálně nejen na firemním dashboardu, ale i na účtu.
Zároveň všichni potřebujeme být v prostředí, které nás táhne nahoru. Když hrajete tenis s někým slabším, podvědomě zpomalíte. Když proti vám stojí Djoković, asi nevyhrajete, i kdyby hrál levou rukou, ale budete hrát na hraně svých možností. A právě tam vzniká růst.
Taky jsem si dlouho myslela, že nejlepší výkony přicházejí, když máme čas. Ale realita je jiná. Největší soustředění, největší tah, největší výkon přichází pod časovým tlakem. Když víte, že to musí ven. A že není kam uhnout. A moje role? Nastavit směr. Jasně říct, jaká jsou pravidla hry. Vyžadovat. Podporovat. A pak – nechat tým hrát.“
Dominik Kohel
CEO české cestovní kanceláře pro náročné Exclusive Tours.
„Jak dostat z lidí maximum? Za mě je to o odpovědnosti – ne jen za výsledky, ale i za přístup, vztah ke klientům a kvalitu každodenní práce. Každý u nás má jasně danou odpovědnost za své klienty, vlastní výkon i odměňování. Díky tomu lidé vědí, že jejich práce má smysl a přímý dopad – i proto máme 94 procent vracejících se klientů a skoro nulovou fluktuaci zaměstnanců.
Velkou roli hraje i komunikace. Průběžně se bavíme o tom, co koho baví, v čem je silný a kde se může posouvat. To nám pomáhá lépe rozdělovat role a vytěžit potenciál každého člena týmu. A protože věříme v neustálé zlepšování, máme v kanceláři tabuli pro ‚jednoprocentní změny‘ – od výběru nové vůně do kanceláře přes zlepšení prezentace pro klienty až třeba po změnu interních procesů. Je třeba ale říct, že ne všechno projde – návrh na firemního psa jsme zatím odložili. Zatím.“
Anna Marešová
Designérka, zakladatelka značky intimních pomůcek pro ženy Whoop.de.doo, autorka návrhu lanovky na Petřín i designové tramvaje T3 Coupé, držitelka cen Czech Grand Design i German Design Award.

„Je to téma, které hodně řeším. Moc ráda pracuju s týmem a v týmu a cesta, která se mi osvědčila, je nejprve všechny nadchnout pro daný projekt. Zároveň se vždycky snažím o přátelskou atmosféru a dávám lidem důvěru.
Myslím, že jsem občas až moc empatická a inklinuju k tomu lidem věci vysvětlovat a hledat cesty. Vím, že to není někdy ideální, ale také vím, že tohle mám v povaze a sama taky nejsem oliva – když na mě někdo tlačí, má smůlu. Proto rozhodně na lidi netlačím. Když zjistím, že to nefunguje a nebaví je to, tak je nechám jít. “
Majitel tří pražských restaurací, autor několika TV pořadů a knih, zakladatel vydavatelství Pohlreich.

„Hlavní je silný leadership, bez toho se nikam nedostanete. Dejte svým lidem jasně najevo, co od nich očekáváte, a korigujte chyby okamžitě, nečekejte na jejich opakování. Nikomu nikdy neříkejte věty, které by si mohli vyložit jako slib, a hlavně: do not keep any prisoners.“
The post Co dělat, když tým nefunguje? Přečtěte si rady od nejvyšších šéfů a kreativních lídrů appeared first on Forbes.