Pondělí 01. záříSvátek má Venku je 23 °C, Skoro Jasno

Coca-Cola si pořídila Costu Coffee v nejhorší možné době. Odepíše miliardy?

Forbes Před 5 dny

Coca-Cola zvažuje prodej sítě Costa Coffee, kterou si pořídila v roce 2018. Nejspíš jí nabízí docela levně. 

Největší nápojářská společnost na světě si kavárny pořídila za 3,9 miliardy liber (asi 110 miliard korun), koupi dotáhla v lednu 2019. Rok nato začala kamenné pobočky Costa Coffee decimovat pandemie, následovalo skokové zvýšení všech nákladů a začátkem letošního roku se přidala i nejvyšší cena kávových zrn za posledních padesát let. 

Souběh těchto faktorů označily některé hlasy z trhu za dokonalou bouři

„Naše investice do Costy není tam, kde jsme ji chtěli mít,“ přiznal CEO Coca-Coly James Quincey na posledním hovoru s analytiky. Není se příliš čemu divit, nad rámec všeho výše zmíněného čelí Costa na domovském britském trhu ostré konkurenci a v posledních měsících zde zavírá jednu kavárnu za druhou

O tom, že Coca-Cola zkoumá možnosti, jak se kavárenského řetězce zbavit, informovala s odkazem na své zdroje hned tři britská média. Jeden zdroj televize Sky News, která s tím přišla jako první, uvedl jako možnou cenovku pouhé dvě miliardy liber (asi sedmapadesát miliard korun). Tedy zhruba polovinu toho, co Coca-Cola za Costu zaplatila před sedmi lety. 

Někteří analytici odhadují, že skutečná hodnota řetězce je ještě nižší, někde v rozmezí 1,5 až dvě miliardy liber (přibližně 43 až 57 miliard korun). Už samotná pořizovací cena z roku 2018 na úrovni více než šestnáctinásobku zisku EBITDA byla podle mnohých přepálená.

Coca-Cola, Costa Coffee ani investiční banka Lazard, která při sondování trhu pomáhá, zprávy nijak nekomentovali. 

Jisté ovšem je, že se původní plány nápojářského kolosu s Costou nenaplnily. Coca-Cola chtěla posílit svou pozici v kávovém segmentu, historicky šlo už o její čtvrtý pokus o něco podobného. Malovala si, že díky své globální pozici pomůže řetězci s mezinárodní expanzí. 

Ambiciózní plány měla hlavně v Číně, kde měla Costa Coffee v roce 2018 zhruba 460 poboček. Před třemi lety Coca-Cola oznámila plán dostat se zde do roku 2025 na tisíc provozoven. Nakonec se však kavárny v Číně spíš zavíraly než otevíraly, aktuálně je ich tam necelých 400. 

Jen krátce předtím, co si Coca-Cola pořídila Costu, vznikl v Číně řetězec Luckin Coffee. Ten má dnes už více než šestadvacet tisíc poboček a po Starbucksu je tím pádem světovou kavárenskou dvojkou. 

Costě se nepovedla se ani expanze do Spojených států, kam zamířila zejména se svými samoobslužnými automaty Smart Café. A nedařilo se ani na menších trzích. Například na Slovensko řetězec vstoupil v roce 2019 a dva roky na to z něj kvůli dopadům pandemie opět odešel. 

Coca-Cola hospodářské výsledky Costy samostatně nereportuje, celá její kávová divize však loni vykázala meziroční pokles o tři procenta. Ve finančních výsledcích nápojářský kolos uvedl, že hlavním důvodem byl výkon Costa Coffee na domovském britském trhu. 

V Británii a Irsku má Costa zhruba 2700 kaváren, dalších přibližně 1300 má v jiných zemích. Přibližný obrázek o byznysovém výkonu kavárenského řetězce si tak lze udělat na základě dat z britského obchodního rejstříku. 

Z nich vyplývá, že když Coca-Cola Costu přebírala od britské skupiny Whitbread, měla síť kaváren v Británii tržby 1,3 miliardy liber (zhruba 37 miliard korun) se ziskem EBITDA 238 milionů liber (necelých sedm miliard korun). Od té doby britské tržby Costa Coffee klesaly, v roce 2023 se pak na tomto trhu propadla do ztráty necelých deset milionů liber (283 milionů korun). 

Navzdory tomuto výkonu Costa za šest let „vlády“ Coca-Coly zvládla svému majiteli vyplatit na dividendách více než 250 milionů liber (přes sedm miliard korun). 

Kořeny řetězce Costa Coffee sahají do roku 1971, kdy si italští bratři Sergio a Bruno Costovi založili v Londýně pražírnu kávy. Když je v roce 1995 koupila skupina Whitbread za 19 milionů liber, čítala síť necelých čtyřicet poboček. Dnes je Costa Coffee jedním z největších soukromých zaměstnavatelů v Británii, po celém světě má pak více než pětatřicet tisíc zaměstnanců.

Na českém trhu působí od roku 2008, kdy otevřela první pobočku v pražském nákupním centru na Floře. 

The post Coca-Cola si pořídila Costu Coffee v nejhorší možné době. Odepíše miliardy? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek