Je to příběh, který nutně připomíná story české Škody Auto. Dacia z podceňované automobilky z „divokého“ Rumunska přebírá velkým automobilovým hráčům další a další zákazníky.
Dacia Sandero byla loni nejprodávanějším autem na evropském kontinentu. V kategorii malých SUV zase dominuje Dacia Duster, jež se loni v anketě Evropské auto roku dostala mezi finálovou sedmičku a které se od roku 2010 prodalo přes dva a půl milionu kusů. Letos pak Dacia na trh vypustila Bigster, to největší, co kdy zákazníkům nabízela.
Vydala se tím do nových vod, protože vůbec poprvé cena jejího auta v základní verzi přeskočilo přeskočila sumu 20 tisíc euro, tedy zhruba půl milionu korun. V Česku Bigster startuje konkrétně na částce 550 tisíc. Evidentně to ale nevadí, protože první prodejní čísla novinky ukazují, že i tady se rumunská značka už od 1999 ukrytá pod křídly Renaultu trefila do toho, co hlavně soukromí evropští zákazníci od automobilek očekávají.
V Česku je rumunská značka za prvních šest letošních měsíců třetí nejprodávanější v segmentu soukromé klientely s podílem na 8,77 procenta a celkově šestá s meziročním patnáctiprocentním nárůstem. Nejúspěšnější je Dacia možná paradoxně v bohatém Německu a téměř domácí Francii.
Globální prodej dacie loni stoupl o 2,7 procenta na 676 340 vozů, čímž překonal trh, který vzrostl o 1,6 procenta. Její podíl v Evropě pak meziročně vyrostl o jednu desetinu na rekordních 4,5 procenta. Například v Portugalsku dosáhla na tržní podíl dokonce 7,7, v Itálii 6,2 a Rakousku 4,2 procenta.
Dacia před lety poměrně razantně změnila design, který je oproti minulosti mnohem líbivější. Obecně se dá ale říct, že jejích pět modelů nepřichází s ničím zásadně překvapivým. Dominuje jednoduchost, praktičnost, prostornost a až na výjimku v podobě maličké čistě elektrické Dacie Spring vyráběné v Číně sázka na spalovací, případně hybridní motory. A to všechno zabalené do přitažlivé ceny. Zdá se to být jednoduché.
Poměrně velké SUV Bigster na první pohled tuhle strategii nabourává. Stačí si ale vzpomenout, jak kdysi postupovala Škoda Auto, která před čtyřiadvaceti roky na trh vypustila vzhledem ke svému dosavadnímu statusu nezvykle velkorysý model Superb, jenž od té doby začal sbírat jednu motoristickou cenu za druhou.
Škodovka tenkrát vsadila na to, že přinejmenším za stejné, ideálně i menší peníze zákazníkům nabízela vždy něco navíc, než konkurence. Kvalita byl základ, navíc byl především prostor. Němci tak místo Volkswagenu Passat začali pokukovat po Superbu z Mladé Boleslavi.
I Dacia teď s modelem Bigster míří výš a je to znát i na těch, kteří si pro něj chodí. „Do našich autosalonů začali přicházet zákazníci, kteří tam předtím nikdy nebyli,“ říká Jitka Skaličková, mluvčí značek Renault a Dacia pro Českou republiku. Z kupců Bigsteru jich je jich v Česku skoro šedesát procent.
Podle generálního ředitele společnosti Dacia Denise Le Vota, který má údaje za celou Evropu, přechází ze stovky nových majitelů vozu Bigster jen dvacet od Renaultu nebo Dacie. Pro Dacii to ale není nic úplně nového. Automobilka letos zveřejnila, že v pěti velkých zemích Evropy, kam spadá Francie, Velká Británie, Německo, Itálie a Španělsko, byly loni téměř dvě třetiny všech zákazníků napříč modely pro Dacii zcela nových.



Přitáhnout tolik nováčků při uvádění nového modelu je sen každé automobilky. Důvod je jasný: „Osm z deseti majitelů Dacie si následně koupí další vozidlo z koncernu Renault,“ uvádí Dacia. V případě Bigsteru přitom nejde o zákazníky, kteří by nějak extrémně šetřili. Dokazuje to fakt, že v Česku citlivém na cenu dvě třetiny z nich brali model ve dvou nejvyšších výbavových úrovních, kde cena začíná na 634 tisících korun. V rámci celé Evropy jsou čtyři pětiny objednávek na vrcholnou verzi, tedy hybrid s motorem o objemu 1,8 litru.
„Dacia zůstává nejdostupnější značkou v Evropě a strategii, kterou v roce 2024 úspěšně uplatnila v segmentu malých vozů, zkopíruje a vloží i do větších vozů, aby nabídla základní vozy vybavené tím, co zákazníci skutečně potřebují,“ uvedl letos v lednu ředitel automobilky Denis Le Vot.
S modelem Bigster Dacia naskočila do lákavého segmentu středně velkých SUV, který před pár lety ještě neexistoval, ale teď představuje tři miliony aut ročně prodaných auto, což je zhruba čtvrtina celého trhu. Uspět v něm je extrémně lákavé. Rumunská značka na to jde chytře: podobně jako to roky dělala Škoda Auto i Dacia dělá z menšího větší.
„Bigster je jeden z mála modelů s platformou, která pochází ze segmentu B (menší segment, na němž stojí model Duster, pozn. autora), což je cenově velmi konkurenceschopné,“ vysvětlil oborovému magazínu Automotive News Denis Le Vot.
„Z Dusteru používáme spoustu částí, vyrábí se ve stejně továrně, ale je to úplně jiný vůz. Je dlouhý 4,6 metru, má spoustu místa uvnitř a zavazadlový kufr s objemem 600 litrů. Poté jsme se postarali o to, aby v něm bylo vše, co je pro vyšší segment C nezbytné. Přidali jsme i prvky výbavy, které se v Dacii objevily poprvé: dvouzónovou klimatizaci, dvoubarevný lak, elektricky ovládané víko kufru,“ vyjmenovává Le Vot s tím, že pokud by to automobilka neudělala, zákazníci by k Dacii zřejmě nepřišli.
Dacia ale musela hledat způsoby, jak na těchto funkcích ušetřit. Příkladem může být použití jednoho motoru sloužícího k pohonu dveří zavazadlového prostoru namísto obvyklých dvou, nebo řešení světel, kdy potkávací světla sice využívají LED technologii, ale dálková světla stojí na tradičních žárovkách.
Při světové premiéře Bigsteru, které se konala loni v říjnu, Denis Le Vot uvedl, že automobilka v počáteční fázi vývoje Bigsteru oslovila čtyři stovky lidí s otázkou, jaké vlastnosti považují u kompaktního SUV za nezbytné. Většina dotazovaných přitom pocházela z Německa, které se obecně považuje za nejnáročnější automobilový evropský trh.
„Řekli jsme si, že nabídneme auto, které bude odpovídat jádru segmentu kompaktních SUV. A když se nám to podaří tady, podaří se nám to všude,“ prohlásil během berlínské premiéry Le Vot.
Prodejní čísla za první měsíce, kdy je Bigster na trhu, potvrzují, že Dacia nešlápla vedle. Data o registracích vozů v Německu za měsíc červen ukázala, že modelu Bigster se prodalo 1227 kusů, což je víc než v případě modelů Kia Sportage, Ford Kuga nebo Renault Austral. Ještě lepší výsledky pak hlásí Francie, kde se za půl roku prodalo skoro šest tisíc Bigsterů, což představuje zhruba polovinu celkových prodejů tohoto auta.
Bigster je tak na nejlepší cestě stát se dalším zlatým vejcem automobilky, které jsme se možná kdysi smáli.
The post Další zlaté vejce pro Dacii. Nové zákazníky láká na velký Bigster appeared first on Forbes.