Lukrativní reklamní smlouvy a podíl ve značce obuvi On jsou hlavním důvodem, že se švýcarská tenisová hvězda stala teprve sedmým sportovcem v klubu miliardářů. A nejnovější investice slibují další tučnou výplatu.
Psal se rok 2019. Roger Federer stál na centrálním kurtu ve švýcarské Basileji, z nebe na něj pršely zlaté konfety a po tváři mu stékaly slzy.
Po vítězství ve finále turnaje Swiss Indoors ve svém rodném městě, kde kdysi sbíral míčky hvězným tenistům, byly silné emoce pochopitelné. Zdálo se však, že se v nich možná skrývá něco víc. Že je v nich možná i uvědomění, že ve věku osmatřiceti let to může být jeden z posledních podobných okamžiků, který ve své tenisové kariéře zažije.
Tato trofej byla nakonec symbolicky tou poslední, kterou Federer zvedl nad hlavu v roli profesionálního tenisty. Následující tři roky na ATP Tour ho sužovala zranění a v září 2022 se rozhodl definitivně pověsit raketu na hřebík.
Ale i když už švýcarský fenomén, majitel dvaceti grandslamových titulů a dvou olympijských medailí, žádnou další trofej nepřidal, zůstal až do konce své kariéry nejlépe placeným tenistou. A co víc, zůstává jím i v tenisovém důchodu.
Podle odhadů Forbesu je z Rogera Federera čerstvý miliardář s čistým jměním 1,1 miliardy dolarů. Vděčí tomu z velké části svému významnému menšinovému podílu ve veřejně obchodované švýcarské značce sportovní obuvi a oblečení On.

Oba Federerovi rodiče pracovali pro farmaceutickou společnost, otec pocházel z prominentní švýcarské rodiny a matka vyrůstala v Jižní Africe. Malému Rogerovi dali poprvé do ruky tenisovou raketu, když mu byly tři. Stal se nejlepším juniorem světa a po přechodu do dospělého tenisu v roce 1998 mu trvalo pět let, než vyhrál svůj první grandslamový titul ve dvouhře na Wimbledonu.
Během čtyřiadvaceti let na ATP Tour strávil Federer 310 týdnů na postu světové jedničky ve dvouhře a vyhrál 103 turnajů. Za svou kariéru vydělal téměř 131 milionů dolarů na prize money, což ho v historických tabulkách řadí na třetí místo za jeho hlavními rivaly Novakem Djokovičem (189 milionů dolarů) a Rafaelem Nadalem (135 milionů dolarů).
Mimo kurt byl Federer finančně ještě úspěšnější. Během své tenisové kariéry vydělal přibližně miliardu dolarů (před zdaněním a poplatky agentům) z reklamních smluv, vystoupení a dalších obchodních aktivit. Podle odhadů Forbesu je to více než dvojnásobek výdělku Djokoviče nebo Nadala.
Díky bezkonkurenčnímu portfoliu sponzorů, z nichž s některými spolupracoval více než deset let, byl Federer šestnáct let po sobě nejlépe placeným tenistou světa a v roce 2020 se stal nejlépe placeným sportovcem napříč všemi odvětvími s odhadovanými celkovými příjmy před zdaněním ve výši 106,3 milionu dolarů.
Federer je jedním ze sedmi sportovců, kteří během své aktivní kariéry překročili hranici jedné miliardy dolarů v příjmech před zdaněním. Těmi dalšími jsou basketbalista LeBron James, golfisté Tiger Woods a Phil Mickelson, fotbalisté Cristiano Ronaldo a Lionel Messi a boxer Floyd Mayweather.
Nyní se stal Federer součástí podobně exkluzivní skupiny, protože je teprve sedmým vrcholovým sportovcem, jehož majetek překročil hodnotu jedné miliardy dolarů. Prvním byl další tenista, Ion Tiriac, který v roce 1970 vyhrál French Open ve čtyřhře mužů a kromě tenisu hrál také hokej za své rodné Rumunsko na zimních olympijských hrách v roce 1964.
Tiriac, který začal investovat po pádu komunismu, se v roce 2007 zařadil na seznam miliardářů a jeho čisté jmění se odhaduje na 2,3 miliardy dolarů. Má podíly v oblasti nemovitostí, prodeje automobilů a finančních služeb.
V roce 2014 rumunského sportovce následoval člen basketbalové síně slávy Michael Jordan, jehož majetek se nyní odhaduje na 3,8 miliardy dolarů, a o něco později také hvězda basketbalových Los Angeles Lakers Magic Johnson s odhadovaným majetkem 1,5 miliardy dolarů a bývalý šestý hráč basketbalového týmu Milwaukee Bucks Junior Bridgeman, který měl v době své smrti v březnu letošního roku majetek v hodnotě 1,4 miliardy dolarů.
Elitní skupinu doplňují LeBron James (s odhadovaným jměním 1,2 miliardy dolarů) a Tiger Woods (1,3 miliardy dolarů), což jsou jediní sportovci, kteří se stali členy klubu miliardářů ještě během aktivní kariéry.
Základ Federerova obchodního úspěchu spočívá v jeho marketingové přitažlivosti. Pečlivě budovaná skupina sponzorů, mezi nimiž již dlouho figurují značky jako Lindt, Mercedes-Benz, Rolex nebo Moët & Chandon, z něj udělala synonymum luxusu, což ladí s jeho elegantním stylem tenisu a bezúhonnou reputací.
„Jeho charakter a sympatičnost jsou obrovská výhoda,“ říká Lisa Delpy Neirotti, ředitelka programu sportovního managementu na George Washington University. „Můžete být skvělým sportovcem, ale ne každý vás bude mít rád. On je ztělesněním elegance. Je hezký. Je velmi zdvořilý. Je sofistikovaný a jeho značky to odrážejí.“
Této přitažlivosti Federer dokonale využil v roce 2018, kdy opustil společnost Nike, která mu za dvacet let spolupráce zaplatila zhruba 150 milionů dolarů. Švýcar podepsal na následujících deset let smlouvu na oblečení s japonskou značkou Uniqlo za údajných tři sta milionů dolarů. A protože Uniqlo nevyrábí tenisovou obuv, vznikl prostor pro další spolupráci, kterou by Nike z důvodu exkluzivity dříve zablokoval. A Federer tak mohl využít ještě lukrativnější příležitost a uzavřít smlouvu se švýcarskou společností On se sídlem v Curychu.
O této společnosti se poprvé dozvěděl od své ženy, která nosila jejich tenisky, a brzy oslovil zakladatele Davida Allemanna, Oliviera Bernharda a Caspara Coppettiho. V roce 2019 Federer získal v této rostoucí společnosti podíl, v té době se firma ještě zaměřovala převážně na běžeckou obuv.
Nespokojil se však s rolí pasivního investora a souhlasil, že značce pomůže vyvinout tenisovou obuv a řadu lifestylového oblečení. Už za dva roky bylo jasné, že se experiment podařil, roce 2021 se společnost On dostala na newyorskou burzu a Federer v ní držel podle odhadů asi tříprocentní podíl. Firma má nyní tržní kapitalizaci téměř patnáct miliard dolarů a její akcie vzrostly oproti ceně při IPO o 86 procent. Federerův podíl tak má nyní hodnotu více než 375 milionů dolarů.
„Roger byl tím, kdo nás posunul vpřed,“ řekl jeden z tehdejších CEO Marc Maurer Forbesu v roce 2023. „Chtěli jsem otevřít dveře a měli jsme jasno v tom, že naší další misí bude tenis. Měli jsme obrovské štěstí, že se Roger k této misi připojil.“

Federer dosáhl působivých výnosů i u některých svých dalších investic. V roce 2013 založil společně se svým dlouholetým agentem Tonym Godsickem manažerskou společnost Team8 a o čtyři roky později stvořili Laver Cup, každoroční týmový tenisový turnaj, ve kterém se utká šest evropských hráčů se šesti hráči z ostatních částí světa. Úvodní ročník hostila v roce 2017 pražská O2 arena a součástí týmu Evropy byl i český tenista Tomáš Berdych.
Podle Sports Business Journal je tato akce, která je nyní schválenou zastávkou na okruhu ATP a přitahuje velká tenisová jména, trvale zisková. Jedinou výjimkou byl zatím rok 2023, kdy proběhly velké investice do infrastruktury. Letošní Laver Cup, který se má konat v září v San Franciscu, by měl překročit dvacet milionů dolarů v příjmech ze sponzoringu a prodeje vstupenek/hospitality. Český tenis by v něm měl mít po sedmi letech opět zastoupení, pozvánku na prestižní akci obdržel devatenáctiletý český talent Jakub Menšík.
Jak se zdá, dosavadní investiční a podnikatelské úspěchy Rogera Federera motivují podobně jako tenisové trofeje a švýcarská legenda by mohla mít v blízké době ve svém portfoliu další „vítěznou“ investici. V roce 2021 se Federer zúčastnil kola financování série D v hodnotě 235 milionů dolarů pro chilskou společnost NotCo, která vyvíjí potraviny na rostlinné bázi.
Fundraising, kterého se zúčastnili i další slavní investoři, jako například pilot Formule 1 Lewis Hamilton a bubeník skupiny Roots Questlove, ocenil mladou společnost na 1,5 miliardy dolarů. O rok později NotCo získalo dalších sedmdesát milionů dolarů, když spustilo B2B odnož, která poskytuje licence na své nástroje umělé inteligence jiným výrobcům potravin.
Federer si však může dovolit být trpělivým investorem, protože nadále spolupracuje s více než desítkou partnerů z dob své hráčské kariéry, včetně provozovatele soukromých letadel NetJets, značky brýlí Oliver Peoples a banky UBS (která v roce 2023 převzala jeho sponzora Credit Suisse).
Důvodem neobvyklé věrnosti jeho sponzorského portfolia je fakt, že je Federer i tři roky po skončení aktivní kariéry populárnější než téměř kterýkoli jiný tenista, s 43,5 milionu sledujících na Facebooku, Instagramu a X. Podle marketingové agentury Two Circles má víc sledujících jen Rafael Nadal (51,6 milionu).
Za poslední tři roky navíc Federer na těchto sociálních sítích zaznamenal míru zapojení sledujících 2,3 procenta, což je téměř dvojnásobek oproti 1,2 procenta Novaka Djokoviče a více než čtyřnásobek oproti půl procenta Rafaela Nadala.
„Myslím, že je to trvalé,“ říká Delpy Neirotti, profesorka na George Washington University, o Federerově reklamní hodnotě. „Myslím, že si to bude schopen udržet.“
The post Elegantní na kurtu i v byznysu. Jak si Federer vydělal na místo mezi miliardáři? appeared first on Forbes.