Středa 27. srpnaSvátek má Venku je 22 °C, Skoro Jasno

Evropa se vrací k vlakům. Z Česka brzy dojedete do Kodaně i k italským hranicím

Forbes Před 4 dny


Železniční doprava zažívá v Evropě zlatou éru. Noční spoje mezi metropolemi, miliardové investice do vysokorychlostních tratí a rostoucí poptávka po ekologickém cestování vytváří novou dopravní mapu kontinentu. České dráhy jsou součástí trendu – do roku 2026 propojí Prahu s Kodaní i rakouským Villachem u italských hranic.

Železnice v Evropě zažívá renesanci. Po letech, kdy rychlé autobusy a levné aerolinky vytlačovaly dálkové vlaky na okraj zájmu, se situace obrací. Roste poptávka po pohodlném cestování, ekologických alternativách a nočních spojích, které umožní usnout v jedné metropoli a probudit se v jiné. České dráhy patří k dopravcům, kteří tento trend táhnou.

Expanze českého dopravce odráží rostoucí zájem. „Počet cestujících na mezistátních linkách vzrostl letos o 12 procent a poprvé překročil sedm milionů. Segment mezinárodní vlakové dopravy je momentálně tím nejrychleji rostoucím,“ konstatuje Filip Medelský, mluvčí Českých drah.

České dráhy aktuálně vypravují celkem 148 mezistátních dálkových spojů plus čtyři sezónní vlaky do Polska. Obsluhují více než 120 destinací v osmi evropských zemích – Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, Švýcarsku, Slovinsku a Chorvatsku. Po letošním úspěšném spuštění Baltic expressu do polských pobřežních měst plánuje státní dopravce na příští rok dva ambiciózní projekty: přímé spojení s Kodaní a prodloužení tras nejmodernějších souprav až k italským hranicím.

Od května roku 2026 český dopravce spustí přímé vlakové spojení Praha – Berlín – Kodaň. Celoročně budou v provozu dva páry vlaků denně, přes letní sezónu přibyde třetí pár. Cestující se mohou těšit na jízdu nejmodernější soupravou pro dálkovou dopravu ComfortJet. Cestovní doba mezi Prahou a Kodaní bude přibližně 11 hodin.

„Z nového spojení nebudou profitovat jen cestující mezi trojicí metropolí Česka, Německa a Dánska. Vlaky obslouží i další důležitá hospodářská, politická a kulturní centra, jako jsou například Ústí nad Labem, Drážďany, Hamburk nebo Odense. V metropolitních oblastech a v dalších zastávkách na trase vlaků dnes žije více než 15 milionů lidí. Díky návazným spojům se otevírají další možnosti pro cestování ze Skandinávie do jižní a střední Evropy a opačným směrem,“ vyzdvihuje Medelský.

Ještě dříve, už od prosince letošního roku, zamíří nejmodernější soupravy ComfortJet na jih Rakouska do Villachu. Vlaky Vindobona budou jezdit třikrát denně z pražského hlavního nádraží přes Brno, Vídeň, Graz a Klagenfurt až k italským a slovinským hranicím. Cesta potrvá přibližně osm hodin.

Klíčovou roli hraje nová rakouská vysokorychlostní trať Koralmbahn se 33 kilometrů dlouhým tunelem – čtvrtým nejdelším železničním tunelem v Evropě. „V tomto úseku budou naše vlaky jezdit rychlostí až 230 kilometrů za hodinu,“ potvrzují České dráhy.

Více vlaků každý den pojede od května příštího roku také do Hamburku. Na vytížených mezistátních linkách nasadí České dráhy kapacitnější soupravy ComfortJet a cestujícím nabídnou soupravy Railjet a ComfortJet nejen na spojích do Rakouska a Německa, ale také na jižní Slovensko a do Maďarska.

Mezinárodní boom pokračuje

Čísla potvrzují renesanci železnice po celé Evropě. Podle Eurostatu dosáhla železniční osobní doprava v EU v roce 2023 nejvyšší úrovně za poslední roky – cestující urazili vlakem celkem 429 miliard kilometrů. Ve srovnání s rokem 2020 se počet přepravených osob téměř zdvojnásobil.

Velkou roli hrají i mladí cestující. Evropská unie motivuje osmnáctileté občany k vlakové dopravě prostřednictvím iniciativy DiscoverEU – od jejího spuštění v roce 2018 se přihlásilo přes 1,6 milionu zájemců a bylo uděleno 391 tisíc cestovních pasů. Program umožňuje mladým lidem cestovat po Evropě vlakem zdarma.

Do dubnového kola DiscoverEU v roce 2025 se ucházelo o cestu přibližně 156 516 mladých lidí z celé EU, vybráno bylo 35.753 z nich. Nejvíce úspěšných žadatelů pocházelo z Německa, Francie, Itálie a Španělska.

Jednotlivé země podporují trend národními programy. Španělský program Verano Joven vyčlenil pro rok 2025 celkem 120 milionů eur na slevy až 90 procent pro mladé ve věku osmnácti až třiceti let. Francie nabízela v roce 2024 speciální jízdenku za 49 eur měsíčně pro neomezené cestování regionálními vlaky.

České dráhy zaznamenávají největší růst u spojů do Německa, Rakouska a Polska. „Vysoký růst počtu přepravených cestujících vidíme na lince spojující Prahu s Drážďany a Berlínem, Prahu s Brnem a Vídní, Prahu s Polskem,“ uvádí Medelský. Linka Praha-Vídeň přepravuje oproti roku 2014 o 40 procent více cestujících. Letošní novinka Baltic express do polské Gdyně zaznamenala dokonce dny s úplně vyprodanými spoji.

„Vlaky odjíždějí z Prahy čtyřikrát denně, do Wrocławi se dostanete za necelé čtyři hodiny – což je nejrychlejší vlakové spojení v historii. Na pláže v Sopotech za osm a půl hodiny,“ popisuje nabídku český dopravce. V Česku zastavují ještě v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, v Jablonném nad Orlicí a v Lichkově. V Polsku pokračují přes Kladsko, Wrocław, Poznaň a Bydhošť do Gdaňsku, Sopot a Gdyně.

České dráhy také úzce spolupracují na provozu čtveřice základních nočních vlaků s lůžkovými a lehátkovými vozy. Ty zajišťují přímé spojení Prahy s Curychem, Varšavou, Košicemi a Budapeští formou tzv. nočního skoku, kdy se večer na začátku cesty zákazník ubytuje v pohodlném lůžkovém voze a ráno vstává již ve své cílové destinaci.

Přes léto navíc jezdí Adriatic Express ve spolupráci s polskými PKP Intercity na trase Varšava – Bohumín – Břeclav – Vídeň – Lublaň – Rijeka. Českým cestujícím se tak znovu otevřela přímá cesta vlakem k Jadranu.

Růst cestujících doprovázejí masivní investice do vozového parku. České dráhy pořizují 20 nejmodernějších souprav ComfortJet pro rychlosti až 230 km/h a jako první dopravce na světě nové vysokorychlostní lokomotivy Siemens Vectron. „Dnešní cestující má výrazně vyšší nároky na kvalitu služeb a komfort. Proto investujeme do modernizace a zkracování jízdních dob,“ vysvětluje dopravce strategii.

ComfortJety nabízejí klimatizaci, Wi-Fi, zásuvky u každého sedadla a restaurační vozy, které si získaly uznání i v zahraničí. „Restaurační služby ČD se službami společnosti JLV jsou dlouhodobě pokládány za evropskou špičku a těší se velké popularitě například v Německu,“ pochvaluje si státní dopravce.

Přes rostoucí konkurenci levných dálkových autobusů si České dráhy zachovávají optimismus. „Vzhledem k rostoucímu počtu cestujících pro nás autobusy nepředstavují přímou konkurenci,“ tvrdí dopravce. Vlak podle něj volí primárně cestující hledající maximální pohodlí při dlouhých cestách, často rodiny s dětmi nebo různé skupiny. Na konkurenci reagují přirozenou evolucí produktů – vyšší kvalitou a kratšími cestovními časy.

Evropská vlaková renesance

České dráhy nejsou se svou expanzí osamocené. Celá Evropa zažívá skutečnou renesanci vlakové dopravy, zejména nočních spojů. European Sleeper spustil 5. února novou linku z Bruselu do Benátek, cesta trvá 20 hodin.

V roce 2027 se plánuje také nové noční spojení mezi Barcelonou a Amsterdamem, které propojí dvě z nejvíce pulzujících evropských měst. Rakouské ÖBB masivně rozšiřují své Nightjet služby. Od září 2024 spustily nové trasy mezi Mnichovem a Bolognou, Salcburkem a Florencií či Vídní a Římem.

Berlínský startup Nox, založený nadšencem do železnic Thibaultem Constantem a podnikatelem Janekem Smallou, plánuje zahájit provoz v roce 2027 s cílem nabídnout pohodlné a privátní noční cestování po celé Evropě. Vlaky budou nabízet plně soukromé ubytování pro jednu nebo dvě osoby na více než 35 evropských trasách. Kabiny budou vybaveny dvoumetrovými postelemi, samostatnými sedadly se stoly, prostorem na stání a úložnými prostory.

A ambice sahají ještě dál. Kodaňský thinktank 21st Europe představil v března 2025 plán Starline, který předpokládá vytvoření vysokorychlostní sítě propojující 39 evropských zemí do roku 2040, což by mělo snížit emise až o 95 procent a omezit krátkodobé lety o 80 procent.

Síť Starline má být veřejně financována a provoz by měli dostat na starost národní železniční dopravci pod dohledem nového evropského železničního úřadu. Jako inspirace projektu posloužily japonské šinkanzeny nebo skandinávská letiště – rychlé, efektivní a zároveň ikonické. Podle autorů je reálné síť vybudovat, pokud se podaří spojit politiky, designéry a průmysl.

The post Evropa se vrací k vlakům. Z Česka brzy dojedete do Kodaně i k italským hranicím appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek