Čtvrtek 07. srpnaSvátek má Venku je 23 °C, Polojasno

Figmu měl koupit gigant, ale z obchodu sešlo. Teď je Dylan Field miliardářem

Forbes Před 2 dny

Prohra se může snadno otočit v nečekané vítězství. Na vlastní kůži si to nyní vyzkoušel Dylan Field, spoluzakladatel a CEO firmy Figma, která vytvořila webovou platformu pro grafický design. Jeho startup měl před časem koupit softwarový gigant Adobe, ale nakonec z toho sešlo. A zpětně je Field rád.

Figma zažila rekordní vstup na burzu. Její akcie poskočily o neuvěřitelných 250, vzrostly z 33 na 117 dolarů, což firmě vyneslo zhruba 70 miliard dolarů. Majetek zakladatele Dylana Fielda se podle amerického Forbesu vyšplhal minimálně na 1,8 miliardy dolarů, a třicátník se tak zařadil mezi dolarové miliardáře.

Úspěchu ale předcházely roky tvrdé práce. Rozjet úspěšný byznys Fieldovi pomohlo to, že vsadil na propojení techniky a designu.

Ještě nedávno to přitom vypadlo, že by budoucnost Figmy mohla vypadat zcela jinak. V roce gigant Adobe oznámil, že Figmu kupuje. Rozjetý obchod se ale nepodařilo dotáhnout. Britský antimonopolní úřad totiž varoval, že by spojení mohlo omezit konkurenci v oblasti grafického softwaru.

Investoři Adobe se navíc zdráhali za Figmu zaplatit 20 miliard dolarů, tedy částku ve výši padesátinásobku tržeb tohoto startupu. Akvizice tak byla nakonec v roce 2023 zrušena. Figma ale nezahálela a dál neúnavně pracovala na růstu tržeb.

Dnes jí může Adobe úspěchy jen závidět a litovat, že z fúze sešlo. Úspěšné IPO se ostatně odrazilo i v několikaprocentním propadu akciového kurzu Adobe

„Už dlouho jsme neviděli tak dobrou firmu,“ zhodnotil její posun nedávno pro MarketWatch analytik Derek Hernandez z Pitchbook Data a dodal, že společnost Figma postupně dosáhla dominantního postavení na trhu produktového designu. Systematicky vytlačila dříve klíčové hráče jako Adobe XD a Sketch. Její přednost spočívá v tom, že umožňuje designérům vytvářet a sdílet své návrhy v cloudu.

„Už nestačí jen něco vytvořit,“ uvažoval před časem Field v rozhovoru pro Business Insider. A naznačil, jak vypadá jeho byznysová strategie. „Je potřeba se ujistit, že design je skvělý. Celý svět se nyní stává stále více digitálním. V rámci této transformace budou vítězit společnosti, které mají nejlepší design.“

Podle investorů je klíčem k Fieldovu úspěchu to, že jde o renesanční osobnost s citem pro detail. „Neustále hledá zpětnou vazbu, služby firmy vylepšuje a optimalizuje,“ popisuje Danny Rimer, partner fondu Index Ventures, který do Figmy investoval.

Láska k robotům i k herectví

Field pochází z rodiny učitelky a dechového terapeuta. Už od dětství vynikal v matematice. Běžná výuka ho nudila, protože byl mnohem dál než spolužáci. „Vždycky byl trochu zvláštní,“ povzdechl si před časem jeho otec.

Ve třinácti začal Dylan chodit na alternativní školu, kde mu učitelé umožnili studovat vysokoškolskou matematiku. Tam se teprve cítil dobře. Chytla ho také informatika, účastnil se robotických soutěží.

Ale zajímalo ho i umění a herectví. Jako pětiletý zvládl svou první roli v místním divadle. Protože se mu dařilo, propracoval se až k rolím v reklamách, třeba pro eToys nebo Windows XP. Na střední škole se začal zajímat o design. A právě umění, design a informatiku propojil ve svém pozdějším byznysu.

Po maturitě pokračoval studiem informatiky na Brownově univerzitě spadající do prestižní Ivy League. Školu nakonec nedokončil, ale přesto tam našel to nejcennější pro svůj byznys. Na univerzitě potkal spolužáka Evana Wallace a s ním začal podnikat.

Nejprve si pohrávali s myšlenkou vytvořit software pro drony nebo generátor memů. Nakonec ale vsadili na startup, který dovolí uživatelům, aby se kreativně vyjádřili v online prostoru. Rozjezdu firmy velmi pomohlo, že Field získal v pouhých dvaceti letech stipendium Petera Thiela, spoluzakladatele PayPalu a společnosti Palantier Technologies, ve výši 200 tisíc dolarů.

Z nadaného studenta vizionářem

Field s Wallecem tak v roce 2012 založili firmu Figma a přesunuli se do Silicon Valley, konkrétně do San Francisca, kde začali pracovat na vývoji svého produktu. Nechtěli nic uspěchat, takže jim uvedení na trh nakonec zabralo skoro čtyři roky.

Když v roce 2015 produkt předvedli zákazníkům, stal se z něj hit. Bodoval zejména u designérů, ale i u expertů z velkých technologických firem jako je například Microsoft. Pouhých šest let po založení tak cena firmy Figma vystřelila k částce deset miliard dolarů.

V té době přišly další úspěchy. Startup získal peníze od několika investorů, které Field oslnil. „Dylana jsem poprvé potkal, když mu byl devatenáct a už tehdy bylo jasné, že je na cestě k mimořádným věcem,“ pochvaloval si Danny Rimer, partner fondu Index Ventures. Peníze do firmy vložily také společnosti Greylock Partners, Kleiner Perkins a Sequoia Capital.

Následně pak Rimer sledoval jak se nadaný student mění ve vizionářského lídra firmy, který vytvořil globální fenomén ve světě designu. Když bylo Fieldovi 23 let, stal se také součástí výběru osobností amerického Forbes 30 pod 30. O pět později ho web Business Insider zařadil mezi desítku inovátorů, kteří mění technologický byznys.

V žebřících boduje Field i nadále. Americký magazín ho v roce 2022 zařadil mezi 40 osobností do 40 let. Jde o výběr lídrů schopných posunout firmy i celý byzyns dál. A tím úspěchy Dylana a firmy Figma nekončí.

Radost nyní zažívá i trojice největších investorů Figmy, Index Ventures, Greylock Partners a Kleiner Perkins. Dohromady drží dle ceny na burze akcie v aktuální hodnotě téměř šest miliard dolarů. A nepochybují o tom, že Dylan Field, který letos dosáhl Kristových let, má před sebou ještě další velké věci.

The post Figmu měl koupit gigant, ale z obchodu sešlo. Teď je Dylan Field miliardářem appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek