Sobota 08. listopaduSvátek má Venku je 10 °C, Skoro Jasno

Frustrovaní Němci si nemohou dovolit ani novou škodovku. Drtí je ceny energií a slabé mzdy

CNN Prima News Před 2 hodinami

Agentura Bloomberg si všímá zejména situace v německém městě Bochum. To je známé zejména těžkým průmyslem, kde se poslední automobily přestaly vyrábět v roce 2014. Tehdy se uzavřela továrna značky Opel a o práci přišlo tři tisíce lidí. Město tehdy přestalo být domovem pro levná a dostupná auta. Místní rodinný autosalon Auto Feix poslední dobou pociťuje nervozitu mezi zákazníky a ze svého portfolia vyškrtl nové hatchbacky a kombíky. Ceny nových vozů totiž v posledních letech rostly rychleji než mzdy tamních obyvatel.

ČTĚTE TAKÉ: Kdo povede ODS? Ve hře je známý pražský starosta i mladé křídlo strany. Kuba vyčkává

Může za to především transformace automobilek na elektromobilitu. Kvůli zákazu prodeje aut se spalovacími motory se zejména na evropském trhu vyrábějí drahá elektroauta. Oproti tomu běžné vozy na benzin či naftu jsou postupně omezovány. Lidem navíc zdražují život náklady na bydlení, ceny potravin nebo drahé energie. „Zákazníci prostě mají v kapse méně peněz,“ řekla ředitelka autosalonu Kerstin Feixová. „Pro mnoho lidí již není nové auto dostupné,“ uvedla.

Podle výpočtu agentury se situace na německém trhu zhoršila tak, že nové auto stojí průměrného Němce okolo 43 týdenních platů. V roce 1995 to přitom bylo 32 týdnů. Pro většinu rodin je automobil stále spojený se svobodou a nezávislostí, mnoho domácností se proto může cítit vyloučeno ze společnosti. „Automobil je stále spojený s představou svobody a autonomie,“ řekl profesor sociální analýzy na basilejské univerzitě Oliver Nachtwey. „Pro starší generace a lidi z menších měst vlastnictví auta stále znamená nezávislost – schopnost pohybovat se a žít podle vlastních pravidel,“ dodal.

Německé automobily přitom patřily ke chloubě západní Evropy. Domácnosti si mohly pořizovat cenově příznivé vozy jako Opel Kadett či Volkswagen Brouk. Kvůli nižší kupní síle se však po celém evropském trhu začaly stahovat modely jako Volkswagen Up, Opel Adam, Ford Fiesta nebo Citroën C1. I proto začal růst trh s ojetinami, během posledních deseti let se v Německu zvýšil o 88 procent. Automobily dnes mívají špičkové technologie i v základních modelech. I kvůli tomu roste cena. V Itálii byl například dlouhodobě populární Fiat Panda. V roce 2010 stál devět tisíc eur (219 tisíc korun). Nová verze však stojí 15 950 eur (388 tisíc korun). Za patnáct let došlo ke zdražení o 80 procent.

Cenově nedostupná je i nová Škoda

Automobily se v posledních letech vrhly i na přesvědčování zákazníků, že jsou pro ně výhodné elektrické modely. V poslední době například Volkswagen představil vůz ID, který nabízí za 25 tisíc eur (608 tisíc korun). Tuzemská automobilka Škoda představila Epiq, který je v podobné cenové hladině. Podle Bloombergu si však ani tyto modely nemůže mnoho kupujících pořídit. A to přesto, že značka Škoda byla vždy brána jako levnější alternativa tradičních německých automobilek. Důvodem je, že každý pátý Němec je ohrožen chudobou nebo sociálním vyloučením.

Na německý trh navíc začínají útočit levné čínské elektrovozy. Například Dolphin Surf od značky BYD stojí 22 990 eur (557 tisíc korun). Pořízení automobilů se proto stává i politickým tématem. Německý kancléř Friedrich Merz například tlačí na zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. To je přitom jedno z hlavních témat strany AfD, která vede v předvolebních průzkumech. „Automobilový průmysl vyrábí elektrická auta pro bohatší lidi, zatímco rodiny jsou opomíjeny,“ řekl poslanec AfD Christian Loose z Bochumi.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Za elektřinu platíme v EU nejvíc a bude hůř, říká Babiš. Mluví o „energetické katastrofě“

Pokračovat na celý článek