Středa 15. říjnaSvátek má Venku je 11 °C, Skoro Zataženo

Hledání ufonů z něj udělalo hvězdu. Co vidím, předělám na hru, říká tvůrce deskovek

Forbes Před 11 hodinami

Hned jeho první vydaná hra se stala světovým hitem. I díky ní je Tomáš Holek jedním ze dvou designérů deskových her v Česku, kteří svou práci dělají na plný úvazek. Na největším herním veletrhu teď plánuje další zářez.

Svět skutečně zapálených hráčů deskových her se dělí na dvě období – před Essenem a po něm. Nejde ale o pád a opětovné zrození západoněmeckého města, nýbrž o asi nejslavnější deskoherní veletrh na světě. A právě na něm chce udělat díru do světa český autor deskových her Tomáš Holek. Už zase.

Na tom loňském totiž zabodovaly hned tři jeho hry: SETI o hledání mimozemského života, Galileo Galilei o prozkoumávání vesmíru a Čajová zahrada o pěstování čaje. Tu příslovečnou díru do světa udělala hlavně ta první.

info Foto BGG
Hra SETI: Pátrání po mimozemské inteligenci | Foto BGG

„Lidi mají možná zkreslenou představu o tom, jak dobře se deskové hry prodávají. Když se hry prodá deset až dvacet tisíc, považuje se to za úspěch. SETI se daří ještě mnohem lépe, je na vyšších desítkách tisíc za poslední rok,“ vysvětluje Holek, původní profesí grafik. Herní hit, pod kterým je podepsaný jako autor, mu umožnil posunout se do pozice herního vývojáře na plný úvazek.

„Uvidíme, jak se bude prodávat dál. Na velkou strategickou hru je to už teď obří úspěch,“ pochvaluje si český herní designér. Podle svých slov je teď zřejmě jedním z pouhých dvou deskoherních vývojářů v Česku, kteří si mohou dovolit se deskovkám věnovat na full time. Kromě Holka jde ještě o Vladimíra Chvátila, autora například legendárních Krycích jmen, kterých se prodalo přes 12 milionů kusů.

Hra Galileo Galilei | Foto BGG

Nejde přitom o nic lehkého, autor hry má zpravidla od vydavatele podíl z prodejů ve výši jednotek procent, typicky mezi pěti a deseti. Když se vám ale coby autorovi podaří trefit jackpot…

Tím je právě hra SETI, kterou dnes koupíte v Česku zhruba za 1 400 korun. Při vyšších desetitisících prodaných kusů se dostáváme zhruba ke 100 milionům korun. I oněch několik procent tak náhle představuje i vyšší jednotky milionů.

V SETI jako hráč skrze karty pracujete na projektech pro vesmírné agentury, létáte po sluneční soustavě a pátráte po stopách mimozemského života.

Zábavné je, že původně ve hře mimozemský život být vůbec neměl. „Chtěl jsem to udělat bez něj, ale lidi si mi stěžovali, že nic nenašli. Říkal jsem jim, že v tom je právě vědecká věrnost. Jenže hráči byli zklamaní,“ říká pobaveně vývojář, který nakonec mimozemský život do hry přidal.

Ale po svém: v podobě mimozemských bakterií nebo už vymřelých životních forem.

SETI vstoupila na trh podobně jako každoročně dalších zhruba dalších patnáct set her – právě na Essenu. Očekávání, která se z výsledků na tomto veletrhu vytvoří, umí totiž výrazně popohnat i prodeje.

Tomáš Holek | Foto se svolením Tomáše Holka

A na letošním Essen Spiel Tomáš Holek představí hru novou – Aquaria. Zatím to vypadá, že by měl mít šanci na předchozí úspěch navázat. Na největším deskoherním portále BoardGameGeek je momentálně Aquaria devatenáctá v takzvaném Hotness žebříčku nejvíce trendujících her. A to ještě nevyšla.

Už zmíněné veleúspěšně SETI mimochodem i teď, rok od svého vydání, okupuje desátou příčku a je jednou ze dvou her, které jako jediné v TOP 10 nevycházejí letos.

Jak udělat dobrou hru?

Jistě, Tomáš Holek nepochybně talent pro deskové hry má, za úspěchem jeho výtvorů jsou ale bez nadsázky dvě dekády poctivé práce do vlastního šuplíku.

„Začínal jsem už na základce. Před hodně lety, když mi bylo asi dvacet, jsem zkusil hru nabídnout vydavatelům. Začal jsem objíždět testovací akce, ukázalo se, ale že vůbec nebyla šance. Tak jsem si místo toho dělal hry jen pro sebe, aniž bych je vydával. Nabral jsem tím docela dost zkušeností,“ říká Holek.

Jenže v posledních letech viděl, že prototypy her, které vytvářel, se líbily všem, kteří si je zahráli. Cítil, že už toho má za sebou jako amatérský herní vývojář dost na to, aby udělal velkou hru, kterou někdo vydá.

„Vzal jsem tři hry, které jsem měl rozdělané a každé nabídl jednomu vydavateli. Všichni to vzali. Vzali tedy i čtvrtou, Aquaria, ale ta vychází letos, od vydavatele Delicious Games. Chtěli tuhle čtvrtou odložit, protože už jsem měl na trhu tři,“ usmívá se Holek.

Hra Čajová zahrada| Foto Capstone Games

Bylo to přirozené vyústění jeho každodenní rutiny, která se kolem her výrazně točila. „Když žena šla spát, dělal jsem na hrách. Když jsem měl trochu času, dělal jsem na hrách. Když jsem někam jel autem, přemýšlel jsem nad hrami,“ popisuje český deskoherní vývojář.

A hned první vydaná trojice her byla na loňském Essenu hodnocena tak dobře, že Holkovi začal pravidelně řinčet telefon. Na druhé straně hovoru byli často zástupci největších herních vydavatelství na světě. Jenže je musel do jednoho, byť s těžkým srdcem, odmítnout.

„Před pár lety bych za to dal všechno, ale teď jsem jim musel říct ne. Měl jsem už rozdělané hry pro česká vydavatelství a neměl jsem čas připravovat další.“

Tomáš Holek | Foto se svolením Tomáše Holka

Nedávno ale zvedl telefon on a ozval se velkým vydavatelům zpátky s tím, že by něco nového pro ně měl. A jak to dopadlo? Všichni se chtějí na letošním Essenu, který se koná ve stejnojmenném městě koncem října, sejít a podívat se, co nového česká hvězda deskových her nabízí.

Tomáš Holek, už rok vývojář deskovek na plný úvazek, si ale prý občas říká, že mu deskové hry už lezou na mozek možná trochu moc. „Kam se podívám, tam vidím nějakou herní mechaniku. Vidím, jak spadne šiška a hledám v tom hru. Objednám si hamburger a za týden přijdu se hrou o dělání hamburgerů. Občas je to děsivé,“ dodává se smíchem.

The post Hledání ufonů z něj udělalo hvězdu. Co vidím, předělám na hru, říká tvůrce deskovek appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek