Sobota 28. červnaSvátek má Venku je 30 °C, Oblačno

Hodiny za všechny prachy. Český startup umí vykouzlit designový unikát za milion

Forbes Před 6 hodinami

Čas jsou peníze a v jejich podání to platí dvojnásob. Česká firma vyrábí unikátní nástěnné hodiny s originálním designem, které se prodávají klidně i za milion korun. Navzdory vysoké cenovce si však dokážou získat pozornost každého, kdo kolem nich projde – většinou s otevřenou pusou.

Za projektem TimeForStories.cz stojí Michal Novotný a Radovan Kovář. Jeden přemýšlí v emocích, druhý v desetinách milimetrů. Jejich hodiny neukazují informace tradičně pomocí ručiček nebo displeje, čas na nich plyne jinak. Neodměřuje ho tikání ani skoky číslic, ale klidný tok svítících slov, která vyprávějí, kolik že svatých právě je.

Už na začátku měli jasnou vizi. Když Michal přišel za Radovanem s myšlenkou vyrábět slovní hodiny, hnala ho touha vytvořit něco výjimečného.

Výrobek, který obstojí i před těmi nejpřísnějšími měřítky kvality a originality. Článek ve Forbesu pro něj nebyl primárním cílem, ale vysněným potvrzením, že jejich práce má smysl a rezonuje i za hranicemi designérské komunity.

Projekt vznikl jako kombinace designového manifestu a technologického experimentu. Od začátku bylo jasné, že nepůjde o mainstream, ale o ručně vyráběný objekt, který spojuje precizní řemeslo s osobním přístupem. Kousek od Jablonce nad Nisou nevznikají hodiny sériově. Každý kus je originál s vlastním materiálem, barvou i příběhem.

Spojení se značkou Preciosa

„Jde o stoprocentně řemeslnou výrobu. Primárně každé hodiny vyrábíme my dva,“ říká Michal Novotný. „Ani jedny nejsou stejné, bestseller je dubové dřevo, ale výsledek beztak pokaždé vypadá jinak.“

Prim hraje materiál. Nejen v technickém smyslu, ale i jako výraz identity interiéru, kam hodiny přijdou. V případě dřeva trvá výroba jednotky dnů. U industriálního cortenu (rezavý povrch) se musí čekat déle. Deska se nechá na dešti a slunci přirozeně „zrát“, dokud nezíská typickou rezavou patinu. V tomto případě výrobní proces trvá zhruba tři týdny.

Klíčovým prvkem je osobní přístup ke klientovi. Novotný pravidelně vyráží přímo do domácností zákazníků, aby na místě konzultoval, kde hodiny budou viset a jaký by měl být jejich vzhled. Interiér určuje barvu, materiál i náladu výsledného objektu. Hodiny na míru se často ladí k sedačce, k podlaze nebo k doplňkům v domě.

info Foto se souhlasem TimeForStories.cz

„Zákazníky baví, že s námi procházejí celým procesem,“ říká Michal. „Od prvního návrhu až po moment, kdy jim pomáhám hodiny věšet na zeď. Když jsme hodiny předávali prvnímu zákazníkovi, měl u toho husí kůži a přesně takový zážitek chceme předat každému. Tímto se velmi lišíme od všeho v českém hodinářském odvětví.“

Nedávno navíc vznikla i anglická jazyková verze hodin. Zda se českému projektu podaří proniknout i na zahraniční trhy, však ukáže až čas. Partnerství s Preciosou otevřelo projektu dveře do světa.

Dalším krokem má být vstup na trh ve Spojených arabských emirátech, kde tým věří v úspěch díky kombinaci českého křišťálu, důrazu na ruční zpracování a osobitého designu.

TimeForStories.cz je zajímavý i v tom, jak přemýšlí o ekologii. Některé technické komponenty si sami vyrábějí pomocí 3D tisku a při výběru materiálů dávají přednost recyklovatelným variantám. Obaly i další části dodávek vznikají v úzké spolupráci s lokálními partnery, většinou z okolí Ještědu. Sami však za to nejdůležitější považují, že každé hodiny jsou výsledkem desítek hodin ruční práce.

Podle jejich slov klíčové partnerství navázali také s českou značkou Preciosa, která je předním českým výrobcem křišťálového skla. Hodiny s kameny této značky jsou vystavené v pražském showroomu v Rytířské ulici nedaleko Václavského náměstí.

Pro zákazníky to znamená i možnost objednat modely osazené krystaly v libovolné barvě – podle stylu svého interiéru i podsvícení.

info Foto se souhlasem TimeForStories.cz

„Podle barevných preferencí ručně dekorujeme až 220 tisíc kamenů od Preciosy na jednu čelní desku hodin, to je více než čtyřicet hodin práce,“ vysvětluje Michal. „A to všechno včetně podsvícení, které rovněž řešíme individuálně podle přání zákazníka.“

Typickým klientem jsou lidé na manažerských pozicích ve věku třicet let a víc. Hodiny pořizují buď jako originální dárek, nebo často i jako výraz osobního stylu, kterým se neváhají pochlubit. Unikátní kousky se nestávají jen designovým prvkem, ale i konverzačním bodem.

Individualizace a jedinečnost patří k jejich základním hodnotám. I proto vzniká zcela unikátní kus, který je vyrobený z originální kůže z Porsche 911. Jde o další krok k maximální personalizaci a důkaz, že hranice designu jsou tam, kam si je zákazník přeje posunout.

„Člověk chce mít něco, co nikdo jiný nemá,“ poznamenává Michal. „A my máme vyzkoušeno, že náš produkt opravdu umí udělat ten kýžený wow efekt. Jedinečnost je naše DNA,“ tvrdí.

Cena závisí na velikosti a použitých materiálech. V případě střední varianty s osazením z kubické zirkonie, tedy synteticky vytvořeného briliantu, se částka pohybuje kolem 1,25 milionu korun bez daně. Menší modely se vejdou pod „jedničku“, větší ji snadno překročí.

Vedle ruční výroby a personalizace přichází TimeForStories.cz i s technologickými inovacemi. Hodiny jsou extrémně tenké, bez ohledu na rozměr přední plochy. Nepřibírají tak na objemu, jejich konstrukce zůstává subtilní a přesná.

„To byla pro mě jako pro konstruktéra výzva,“ přiznává Radovan. „Ale povedlo se nám to. A právě i to dělá z našich hodin unikát, protože patří k nejtenčím na světě.“

Technologické špeky a záměrně hloupý mozek

Technologické srdce produktu není vidět. Jenže právě tam se odehrál jeden z nejnáročnějších úkolů celého projektu. Postavit hodiny, které neukazují čas ciferníkem, ale slovy, znamenalo vymyslet celý systém v podstatě od nuly.

Základ tvoří konstrukce složená přibližně z tisícovky drobných komponent. Důležitým krokem bylo správně navrhnout samotné rozložení písmen. Písmo muselo působit vyváženě a pravidelně, přestože znaky mají různou šířku i výšku. Hrálo se doslova s desetinkami milimetrů.

„Nejtěžší bylo začít úplně od začátku. Museli jsme nastavit přesné rozměry, rozestupy řádků a sloupců, aby text opticky seděl a nebyl rozjetý,“ vzpomíná Radovan Kovář.

Technickou výzvou bylo i podsvícení. Slova musejí být čitelná ve dne i v noci, a zároveň musejí vypadat stejně v každém bodě obrazovky. Autoři si proto navrhli a vyvinuli vlastní lightbox, kdy světlo přichází definovaným směrem a prochází speciálně opracovaným plastem, který zajišťuje jeho rovnoměrné rozptýlení.

„Chtěli jsme, aby každé písmeno svítilo stejně, žádné vypálené rohy nebo temná místa. Proto jsme vyvinuli vlastní materiál, vlastní plast, vlastní úpravu.“

Další specialitou je vnitřní řízení času. Žijeme v době, kdy se všechno propojuje s internetem a cloudem, ale v tomto případě šli tvůrci opačným směrem.

info Foto se souhlasem TimeForStories.cz

Hodiny jsou záměrně „hloupé“ a nepotřebují připojení. Nezávislý systém uvnitř si přes osciloskop sám drží reálný čas a v případě výpadku proudu zajistí samodobíjecí baterie zachování aktuálního času i bez zásahu uživatele.

„Zákazníci prostě přijdou, nastaví a nechají hodiny běžet. Není tam nic, co by mohlo selhat kvůli softwaru, aktualizaci nebo síti,“ vysvětluje Radovan. Čas v nich běží jako tichý společník.

Zvláštní pozornost si vyžádalo i řízení intenzity světla. Hodiny nesmějí v noci oslňovat, ale za denního světla musejí být dokonale čitelné.

Šlo o technicky náročný úkol, který znamenal jít tak trochu proti fyzice a vytvořit systém reagující na okolní podmínky. Řešením je světelné čidlo (umístěné nenápadně shora na obrubu), které automaticky upravuje jas podle aktuálního světla v místnosti.

„Museli jsme najít jediné místo, kde to čidlo bude fungovat správně za každého světla. Hledali jsme to správné místo fakt dlouho,“ popisuje Radovan.

Celý vývoj hodin zabral něco přes rok. Bylo to období hledání proporcí, nastavování systému řízení, výroby vlastních komponent, výběru subdodavatelů a zkoušení desítek variant. Každá z nich byla krokem k finálnímu produktu, který dnes působí jednoduše, ale funguje díky velmi složitému vnitřnímu mechanismu.

The post Hodiny za všechny prachy. Český startup umí vykouzlit designový unikát za milion appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek