Je důvod sledovat satiru na zpovykané miliardářské tech bros jménem Mountainhead, když se ve zprávách rozpíná reálný konec bromance mezi Elonem Muskem a Donaldem Trumpem? Očekávanou novinku od tvůrce Boje o moc uvedla na konci května platforma Max.
Čtyři kámoši, co si neironicky říkají „kaliči“, vyrazili na společný víkend na horskou chatu, kde si mají odfrknout a hrát poker.
Jejich role v partě jsou přesně rozdělené. Jeden z nich je například automatem na takzvané trivie, takže z něj zčistajasna vypadne, že během amerického Super Bowlu zemře každý rok deset lidí na infarkt, další zase otloukánkem, jenž kámošům nosí jídlo, ale zároveň je prosí, aby místo bowlingové koule nepoužívali meloun.
Jsou jako my, že? Akorát že vůbec. Vtip nového filmu Mountainhead spočívá v tom, že čtveřicí „bros“ jsou nejbohatší lidé na planetě, totiž technologičtí miliardáři, kteří šéfují pravděpodobně statisícům lidí, vedou největší sociální sítě světa, případně vyvíjejí umělou inteligenci. V soukromí se však chovají jako ta největší emocionálně impotentní hovada.
Režisér a scenárista Jesse Armstrong tuhle jejich náturu odhaluje především v cynických slovních přestřelkách, jejichž pozadím je kolaps hned několika států, jenž v horském sídle vyhřezává pouze skrze obrazovky telefonů.
Aplikace jednoho z miliardářů totiž umožňuje vznik dokonalých deepfake videí, která dostala svět do varu, kumpáni to však sledují jako sportovní klání, na nějž si vsadili. „Když lidé viděli v prvním kině přijíždět vlak, také utíkali. Ale copak bylo řešením zakázat kina?“ obhajují nepokoje.
Někdy Armstrongovo ostré pero nezklame, když z chlapců padají hlody jako „Proč byly ty olivy vypeckované? To znamená, že do nich strkala prsty nějaká umaštěná obluda z Whole Foods, a to se mi nelíbí“, ve stínu Boje o moc je ale tahle satira mělká, bezpečná a předvídatelná v duchu hereckého a scenáristického cvičení na téma současného internetového žargonu spojeného s kryptem a AI.
Jistě, pro Armstronga jde o malou televizní konverzačku, již se čtyřmi herci natočil letos v březnu za pouhých pět dní, takže je porovnávání s dramatickou mohutností třech řad Boje o moc v miliardářské rodině trochu nefér, přesto se ho vyvarovat nelze.
V Mountainhead totiž nikdo není Kendallem či Romanem, naopak se všechny postavy přibližují spíš Connorovi Royovi, tomu nejmíň prokreslenému sourozenci ze seriálu, jenž platil spíš za karikaturu boháče s bizarními politickými aspiracemi, které odporovaly realitě.
Ano, technologičtí miliardáři mohou být sobečtí mimoňové, kteří ostatní vedou do budoucnosti, již oni sami pro své děti nechtějí, ve filmu ale jde o jeden stále stejný omílaný vtip, s nímž se Mountainhead navíc stavějí do již poměrně dlouhé fronty hollywoodských titulů poslední doby jako K zemi hleď!, Na nože: Glass Onion nebo Matrix Resurrections, kde jsou tech bros vděčnými arcipadouchy.
Filmaře v tom trochu chápete, protože očividně sledují stejné zprávy jako vy, zároveň si ale přejete, aby byli pronikavější, zvídavější, ne tak spokojení s vršením očividných charakteristik nové šlechty 21. století.
Když chcete točit o něčem „aktuálním“, společensky „významném“, co vyskočilo z titulků novin, je většinou chyba to dělat takhle napřímo. Divácky svůdnější je agendu skrýt, jakkoli pak vaše PR oddělení nebude moci film prodávat skrze buzzwords jako „toxická maskulinita“ nebo „Musk“.
Armstrong si to možná sám uvědomuje, neboť se svoje postavy pokouší strašit smrtelností či nezvládnutým rodičovstvím, zároveň ho v polovině filmu praští do očí, že by měl miliardáře trochu rozpohybovat, proto je vyžene osnovat vražedné spiknutí jak od bratří Coenů. To je ale zase odhalí jako neschopné tlučhuby.
Režisér a scenárista v jednom se tady také zrovna nepředvede. Tech bros jsou sice možná přerostlá děcka, ani ta by se ale neschovala před vrahouny do sauny, tedy do jediného místa v chatě, kde jsou naprosto a zcela v pasti.
The post Hollywood našel svého arcipadoucha. Je to technologický magnát appeared first on Forbes.