Sobota 20. záříSvátek má Venku je 24 °C, Polojasno

Hybridní Tatra s V8 ujede až 70 km na elektřinu a ocení ji i vojáci

CNN Prima News Před 2 hodinami

Kopřivnická Tatra už pracuje i s nejmodernějšími technologiemi. Když na loňském pražském veletrhu e-Salon 2024 oficiálně představila novou elektrifikovanou Tatru Force e-Drive PHEV, přitáhla pozornost celého světa, protože slibuje čistě elektrický dojezd až 70 kilometrů. To je vzdálenost, jakou ani v současnosti neumí nabídnout ani všechny plug-in hybridní osobní vozy na trhu, natož ty nákladní.

Hybridní Tatra Force s vidlicovým osmiválcem

Novinka byla dalším přírůstkem do rodiny experimentálních vozů Tatra s přídomkem e-Drive s různými alternativními pohony a navazuje na předloňskou Tatru Force e-Drive FCEV, využívající vodíkové palivové články k výrobě elektrické energie pro vlastní pohon. Technickým základem efektivního hybridu je nejnovější třetí generace modelové řady Tatra Force, která je mimo jiné i nositelem designového ocenění Red Dot.

ČTĚTE TAKÉ: Některé autobazary lžou o závadách nabízených aut. ČOI odhalila, které to jsou

Nejvýznamnější novinkou Tatry Force e-Drive PHEV je však nepochybně hybridní systém, který zakládá na tradičním vzduchem chlazeném vznětovém vidlicovém osmiválci s maximálním výkonem 300 kW a točivým momentem 2100 newtonmetrů. V elektrifikovaném ústrojí jej doplňuje synchronní elektromotor Danfoss EM-PMI375-T1100 s permanentními magnety s maximálním výkonem 500 kW, trvalým výkonem 300 kW a točivým momentem 2400 newtonmetrů.

Elektrickou energii hybridní Tatra čerpá z trakčního akumulátoru LTO s kapacitou 89 kWh a součástí hnacího ústrojí jsou také automatická šestistupňová převodovka Allison 4900, sestupná převodovka Tatra se standardní montáží do centrální nosné roury podvozku vozidla, osové a mezinápravové diferenciály a v nápravách se objevil nový typ redukcí s tzv. pravou planetou.

Provozní teplota motoru je pouhých 65 °C

Hybridní Tatra tedy neztratí nic z pověstných schopností tradičních výhradně spalovacích modelů a přidává k tomu potenciál čistě elektrické jízdy do vzdálenosti sedmi desítek kilometrů. Elektromotor tak umožňuje bezemisní provoz ve městech, ale také i tichý pohyb se sníženou tepelnou stopou, díky čemuž by hybridní technika mohla najít i vojenské využití. Na elektřinu je vůz zároveň i tišší než za chodu spalovacího motoru, stejně jako je nižší provozní teplota jeho pohonného ústrojí.

Alfou a omegou hybridních aut je pochopitelně nabíjení, na jehož efektivitu inženýři Tatry rozhodně nezapomněli. Akumulátor se nabíjí pomocí standardního CCS2 konektoru s výkonem až 22 kW. Na první pohled to vypadá jako málo, ale nižší dobíjecí výkon je záměrem – Tatra se bude nabíjet pouze v době, kdy bude stát a nebude využívána. LTO akumulátor navíc zvládá extrémní teploty i provozní podmínky a nižší nabíjecí výkon prodlužuje jeho životnost.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Telefonování za volantem: Obrovské riziko, míní expert. Ve které zemi hrozí vysoké pokuty?

Paralelní koncepce hybridního pohonného ústrojí pak umožňuje i provoz jen na spalovací motor nebo kombinovaný režim, v němž Tatra Force e-Drive PHEV využívá obou pohonných jednotek současně. V tu chvíli celý pohonný systém nabízí i prodloužený dojezd. Tenhle elektrifikovaný mastodont přitom přenáší hnací sílu na všech osm kol, jeho užitečné zatížení činí 22 tun, celková hmotnost vozidla pak může dosahovat až 38 tun.

Bonusovou funkcí „tatrováckého“ hybridu je zároveň i širší využití elektromotoru, protože umí fungovat i jako generátor elektrické energie a vyrábět elektřinu z nafty. Může tedy usnadnit život i pracovní nasazení v odlehlých lokalitách s nulovým nebo nedostatečným pokrytím elektrickou sítí.

Pokračovat na celý článek