Zakladatelé Automatických mlýnů v Pardubicích se rozešli v životě i v byznysu a teď Mariana Smetanová společně se svou kamarádkou úspěšně rozjíždí vlastní značku Yak. Stojí na nápadu originálních sportovních doplňků pro děti, které usnadňují život i rodičům.
Tři malé děti na lyžích, zvláště když s nimi vyrazí matka na svah sama, to je pořádný zápřah. A podobně je tomu i na každodenní procházce v parku s odrážedly, která je sem tam potřeba vynášet do schodů. Přesně takhle vypadaly začátky nové české značky Yak: „Já a tři děti na horách,“ shrnuje Mariana Smetanová situaci, která ji před pár lety přivedla k originálnímu nápadu.
„Když byly děti malé, často jsem s nimi vyrážela na hory sama. Nosit troje dětské lyže a k tomu ještě jedny svoje byl pro mě nadlidský úkol. Hned jsem začala přemýšlet nad co nejpohodlnějším způsobem, jak je všechny najednou hodit přes rameno,“ vzpomíná matka tří dětí.
Nejdříve zkoušela různé svépomocně upravené popruhy, do nichž lyže upevnila, a pak se rozhodla, že si je ušije podle svého. Vlastnoručně zhotovila asi sto popruhů v různých verzích, než přišla na to pravé řešení. „Důležité pro mě bylo, aby se dal popruh jednoduše složit a vešel se do kapsy,“ popisuje autorka.
První kusy ještě měly suchý zip, ale postupně dospěly do podoby univerzálního popruhu, který se dá prodlužovat i zkracovat a funguje jak pro nošení dětských, tak velkých lyží, ale i odrážedel, skateboardů nebo koloběžek.
„Každý, kdo mě s tímto popruhem viděl, se mě ptal, kde jsem ho sehnala, že ho potřebuje také,“ říká Smetanová. A tak se rozhodla, že tuto pomůcku zkusí vyrábět ve velkém.
Mariana Smetanová spolu se svým bývalým manželem oživila Automatické mlýny v Pardubicích. Po rozvodu po dohodě s ním z působení v rekonstruovaném památkově chráněném areálu, kde sídlí pět institucí včetně Gočárovy galerie, městské galerie GAMPA nebo vzdělávacího centra Sféra, odešla a začala se naplno věnovat vlastnímu byznysu.
Už loni na podzim k projektu přizvala svou kamarádku Barboru Šikulovou, která má background v pedagogice a HR a nyní se v Yak věnuje marketingu, obchodu a komunikaci. Firmu společně založily letos v lednu, tedy uprostřed zimní sezony.

„Hned od začátku jsem chtěla vybudovat silnou značku, ne jen nabízet handmade produkty vlastní výroby,“ říká Mariana Smetanová s tím, že finančně se při rozjezdu byznysu vešla do půl milionu korun. Barbora Šikulová se postarala o web i e-shop a společně s dalšími spolupracovníky pak daly majitelky firmy dohromady identitu značky.
Název a copywriting vymyslel Zdeněk Buchtela, vizuální identitu a logo grafik Pavel Slováček. Hraje si se slovem Yak, jehož podobu má ve znaku a umožňuje pracovat se sloganem „Yak na hory“ nebo slovními hříčkami typu „Yak yako?“ nebo „Yakože cože?“ nebo „Tak Yak?“. Ty se objevují i na tričkách, pouzdrech na popruh či obalech na lyžařské brýle.
Produkt začala firma hned zkraje aktivně nabízet i ostatním prodejcům. První kroky vedly rovnou k jednomu z těch největších – do Decathlonu. „Hned zkraje jsem se dostala k jednomu Francouzi, který pracuje v bratislavské pobočce,“ líčí Smetanová.
Po několika videohovorech se zástupce Decathlonu přijel podívat na prototypy a produkt se mu zalíbil. „Slíbil mi, že když dotáhneme ještě pár věcí, produkt od nás začnou odebírat. To pro mě byla obrovská motivace,“ říká Smetanová.
Zkoušely různé šířky tkaniny i druhy přezek a desítky kusů rozdaly na vyzkoušení rodinám, které k nim dávaly zpětnou vazbu. Ta přispěla k finální podobě produktu, v jaké se vyrábí dnes.
Ještě v průběhu loňské zimní sezony si řetězec objednal na zkoušku prvních několik set kusů a spolupráce se postupně rozšiřuje. „Tuto sezonu chce Decathlon náš produkt pilotně nabízet hned v patnácti svých prodejnách,“ říká Smetanová s vidinou toho, že postupně se může spolupráce rozšířit i na další trhy, na nichž prodejce působí.


Po veškerých snahách najít lokálního výrobce v Česku se Mariana Smetanová nakonec rozhodla zadat výrobu do Číny. Přes platformu Alibaba poptala vzorky u čtyř čínských továren a na tom nejvhodnějším následně s výrobcem doladila detaily.
„Nikdo u nás není schopen dotáhnout celý výrobek od A do Z tak, jak bychom potřebovali. Kdybychom trvali na lokální výrobě, tkalo by se v jiné továrně, než šilo, na dalším místě by se vyráběly obaly a ještě jinde se výrobky kompletovaly. Bylo by to třikrát nákladnější a tak drahý produkt by se tu neprodal,“ vysvětluje své rozhodnutí. Nynější cena popruhu Yak je něco málo pod tři sta korun.
Hned v první várce si značka nechala vyrobit šest tisíc kusů a rozjela prodej přes vlastní e-shop i další prodejce. Marketing funguje především přes sociální sítě. „Ty nám pomáhají rozšířit povědomí o samotném produktu, protože žádný podobný tady na trhu není a lidé ho ještě neznají,“ říká Barbora Šikulová.
„V obchodě je náš produkt vystaven vedle lyží, ale lidé jej potřebují vidět především v akci a ideálně si jej rovnou i vyzkoušet,“ dodává. Společně s Marianou Smetanovou stále objíždějí maloobchody, velkoobchody, půjčovny sportovního vybavení i lyžařská střediska a produkt aktivně nabízejí.
Nyní je k dostání například v obchodech Bikero, Active sport nebo v pražské prodejně Pro malé dobrodruhy. V plánu je nabízet jej například i spolu s permanentkami v lyžařských areálech.
Výrobek je sice primárně určen pro nošení lyží, ale zahálet podle ní nemusí ani v létě – jde jej využít například pro odrážedla. „Popruh pomůže unést bez problémů několikery lyže najednou a uvolní na horách ruce nejen matkám, ale i dětem na lyžáku,“ říká Smetanová.
Kromě popruhů se značka Yak tuto sezonu chystá nově nabízet také speciální kukly: „Moje děti nesnášejí čepice a pod přilbou nic nesnesou. Tato kukla se natáhne přes helmu, je chlupatá, barevná a děti to baví,“ popisuje Smetanová produkt, který také nejdříve začala šít sama, než jej zadala do výroby. „A nebráním se do budoucna ani dalším produktům,“ dodává.
S „rozjezdovým módem“ počítají podnikatelky na tři sezony. Do té první naskočily až v půli, na další se právě usilovně připravují. „Začátky vyžadují velké osobní nasazení, ale věříme v náš produkt i sílu brandu. Teď ho jen potřebujeme dostat mezi lidi. Věřím ale, že se brzy dostaneme do situace, kdy budeme muset navyšovat výrobu,“ říká Barbora Šikulová.
Mariana Smetanová do budoucna nelpí na tom, aby popruh Yak nesl jen jejich brand, ale při větším odběru je ochotna nabídnout jej prodejcům nebo výrobcům lyží i s jejich logem nebo jako reklamní předmět. „Chtěla bych, aby za pět let nosili lyže na našem popruhu všichni,“ přeje si zakladatelka značky.
The post Jak pobrat děti i lyže? Projekt dvou kamarádek má rozvázat rodičům ruce appeared first on Forbes.