Pátek 20. červnaSvátek má Venku je 23 °C, Skoro Jasno

Jediná Škoda s třemi klikami na boku. Studentský Superb se blýskne na Tour de France

Aktuálně.cz Před 7 hodinami

 Škoda Auto

V dílnách škodováckého učiliště postavili funkční podpůrný vuz pro cyklistický tým. Se vším, co k tomu patří. Má nosiče celkem na tři kola, výsuvnou plošinu, držáky na bidony, lednici, připojení Starlink. Škoda L&K 130 navíc v typickém zbarvení bílé-zlaté-červené odkazuje na původní logo Laurin & Klement a připomíná tak letošní 130leté výročí. 

Stavba žákovských aut ve Škoda Academy má tradici. Takzvané Azubi car vznikají už od roku 2014 s železnou pravidelností, pouze loni se studenti do žádného projektu nepustili, protože jim ve škole rekonstruovali dílny. 

V pořadí desátý žákovský vůz z Mladé Boleslavi vychází ze Škody Superb Combi čtvrté generace. Proměnil se v servisní pick-up pro profesionální cyklistiku. Je to poprvé, co byl studentský model postaven právě na bázi Superbu, a zároveň první, který využívá plug-in hybridní pohon.

Václavové Laurin a Klement spolu v roce 1895 začali vyrábět kola značky Slavia, a tak se cyklistika stala motivem celého projektu pro letošní ročník studentů, kteří se do něj zapojili.

"Původně jsme měli dva koncepty, jeden byl sportovní kupé, ale tenhle, cyklistický, nás nadchl, navíc se líbil zástupcům automobilky, kteří to s námi konzultovali. Vycházeli jsme z podpůrných aut na Tour de France, která jsme zkoumali do detailu," popisuje jeden ze studentů Tomáš Hradecký, který letos odmaturoval.

Zaměřili se tak na to, aby všechny úpravy měly praktické využití. Jedním z nejsložitějších detailů tak byla instalace unikátní výsuvné korby a taky posuvné zadní dveře na pravé straně. "Inspirací nám byl VW Caddy, mechanismus je ale zcela unikátní. Hodně jsme se s tím natrápili, dveře nám pořád vypadávaly. Vyrobili jsme si několik součástek na 3D tiskárně, například vnitřní madlo, panty, různé úchyty," popisuje Bára Eliášová, studentka druhého ročníku oboru autolakýrník.

Zadní dveře tak zaujmou už od pohledu, mají totiž po stranách dvě kliky, aby se s nimi dalo prakticky manipulovat. 

Na projektu pracovalo 28 studentů různých oborů od automechaniků přes autolakýrníky až po IT techniky. "Trávili jsme tím asi celkem 2000 hodin. A často jsme museli měnit věci za pochodu," dodává Hradecký s tím, že jim hodně pomáhali učitelé a odborníci ze Škoda Auto, především z oddělení vývoje.

"Důležité pro nás je, aby si žáci vyzkoušeli co nejvíc z toho, co je v reálné automobilce čeká. Ale zároveň jim dáváme prostor tvořit," říká Jan Hrbek z tiskového oddělení automobilky.

Přeměna Superbu na cyklistické servisní auto vyžadovala výrazné zásahy do karoserie. Odřízla se střecha, vznikla nová zadní stěna kabiny s oknem a celý zavazadlový prostor nahradila nízko položená výsuvná plošina. Ta se stiskem tlačítka automaticky posouvá.

Na ni lze naložit dvě kola, další držák je na střeše. Vše bylo navrženo tak, aby se kolo dalo rychle sejmout a předat cyklistovi během závodu. Kromě toho platforma zůstává v zasunutém stavu stejně dlouhá jako původní Superb.

Po motorové stránce se nic neměnilo, a tak pod kapotou zůstává původní plug-in hybridní systém 1.5 TSI s celkovým výkonem 150 kW. Auto může ujet čistě na elektřinu okolo 100 kilometrů.

Uvnitř se řešilo mnoho vychytávek přímo na míru cyklistickému provozu, a tak tu nechybí držák na iPad, kde lze sledovat informace o závodě, vysílačka pro spojení s týmem, chlazená i vyhřívaná lednička na bidony a síťky pod stropem pro odkládání výživy. Díky Starlinku na střeše má tým zajištěné kvalitní připojení kdekoliv na trati.

"Při testování jsme si všimli, že posádky v těchto autech často mají nepořádek. Bidony, papíry, všechno lítá. Tak jsme chtěli udělat pořádek, síťky, schránky, organizéry. Aby to prostě dávalo smysl," říká Tomáš Hradecký, který vystudoval obor IT technik.

Škoda L&K 130 má před sebou velkou premiéru i před kamerami z celého světa. Letos v červenci se má objevit na Tour de France, sice ne jako plnohodnotné servisní auto, ale jako reprezentační vůz v koloně. Pokud vše půjde podle plánu, veřejnost ho uvidí během první a poslední etapy závodu.

"Nemá značky, není samozřejmě homologované. Ale my jsme se tu snažili hlavně o nápad, nejde o sériovou výrobu, ale o ukázku kreativity a dovedností žáků," doplňuje Hrbek.

Desátý v řadě

Tradice žákovských vozů Škoda Academy trvá už od roku 2014. Předchozí modely - od sportovního spideru Slavia přes elektrický Roadiaq až po terénní Afriq ukázaly široký záběr. L&K 130 chce automobilka reálně využít k propagačním účelům. Poprvé ho představila na Velodromu Třebešín, druhém nejstarším v Česku, s klopenou dráhou o délce 333,3 metru, Tour de France nebude jediná událost, kde se má konkrétně představit, v plánu jsou i tuzemské cyklozávody.

Má jeden skrytý detail, který pobaví. Všechna loga L&K se rovněž tiskla na 3D tiskárně a vylila pryskyřicí, logo nechybí samozřejmě na volantu. A když ho stisknete, klakson "zahraje" tak jako stoleté laurinky…

Pokračovat na celý článek