Světem krouží virální video z tenisového US Open. Po vítězství Poláka Kamila Majchrzaka nad Rusem Karenem Chačanovem se hráč vydal podepisovat suvenýry fanouškům. Kamera zachytila okamžik, kdy se podepsaná kšiltovka nedostala k malému chlapci u bariéry, ale ukořistil ji muž , který ji okamžitě schoval do tašky své partnerky. Diváci rozpoznali polského podnikatele Piotra Szczerka, spolumajitele firmy Drogbruk.
Záznam se stal virálním a během několika hodin vyvolal ostrou lavinu kritiky, posměchu, ale i falešných příspěvků. Tenista Majchrzak se mezitím s chlapcem znovu setkal a předal mu podepsanou kšiltovku i další dárky.
Chvilku to trvalo, ale po několika dnech mlčení podnikatel zveřejnil omluvu. V oficiálním prohlášení na účtech své firmy napsal: „Chtěl bych jednoznačně požádat o odpuštění chlapce, kterému jsem ublížil, jeho rodinu, stejně jako všechny fanoušky a samotného hráče. Udělal jsem vážnou chybu.“
„V emocích, v radosti davu po vítězství, jsem byl přesvědčen, že tenista podává čepici mým směrem — pro mé syny, kteří předtím žádali o autogramy,“ pokračoval Szczerek a dodal, že je to pro něj bolestivá, ale potřebná lekce pokory. Omluva obsahovala i ujištění, že věc byla vyřešena.
Těch několik dnů mlčení však hrálo v milionářův neprospěch. Kauza na internetu totiž mezitím začala žít svým vlastním životem a vznikla řada falešných příspěvků přisuzovaných jak Szczerkovi, tak jeho rodině. Podnikatel (respektive ten, kdo se za něj vydával) v nich například hrozil svým kritikům „právními kroky“. Není divu, že takové příspěvky ještě přilily olej do ohně veřejného lynče.
Szczerek v omluvném dopise uvedl, že ani on, ani jeho žena nebo synové se k celé situaci před omluvným dopisem nikde veřejně nevyjadřovali, a to ani na sociálních sítích ani na žádném portálu. Zdůraznil také, že v této věci nevyužili služeb žádné advokátní kanceláře.
Na závěr svého vyjádření dodal: „Po léta jsem se svou ženou zapojen do pomoci dětem a mladým sportovcům, ale tato situace mi ukázala, že jediný okamžik neopatrnosti může zničit roky práce a podpory. Proto se budu ještě aktivněji zapojovat do iniciativ podporujících děti a mládež, stejně jako do činností proti násilí a nenávisti. Věřím, že jen činy mohu obnovit ztracenou důvěru. Ještě jednou se omlouvám všem, které jsem zklamal.“
Čím prorazil
Kdo je muž, který se dostal do centra této mezinárodní aféry? Piotr Szczerek je spolumajitel firmy Drogbruk, kterou založil spolu se svou manželkou Annou. Jde o stabilní rodinný podnik s více než dvacetiletou historií, který se vypracoval z malé dílny na významného hráče polského trhu.
Podle firemních materiálů vznikla značka v roce 1999 a specializuje se na výrobu betonové dlažby, obrubníků, palisád a dalších prvků pro zahradní a městskou architekturu. Společnost od svého vzniku několikrát rozšířila výrobní kapacity. V roce 2009 spustila první moderní linku, v roce 2014 přidala druhou továrnu a mezi lety 2019 a 2020 otevřela třetí závod s jednou z nejmodernějších technologií v oboru.
Firma značně investovala do inovací a financovala například technologii pro snazší čištění dlažebních desek a kostek.
Drogbruk se profiluje nejen jako výrobce, ale i jako značka, která podporuje komunitní aktivity a sport. V Polsku je známá pořádáním mistrovství Polska dlaždičů a partnerstvím s Polským tenisovým svazem.
Společnost zaměstnává desítky pracovníků a má síť distributorů po celém Polsku. V posledních letech čelila podobně jako celý stavební sektor zvýšeným nákladům na suroviny a energii, přesto se na trhu udržela jako jedna z výraznějších značek v oboru betonových výrobků.
Podle článku v Tenis Magazyn hrají Piotr a Anna Szczerkovi aktivně tenis, účastní se soutěží ve čtyřhře a u svého domu mají vlastní kurt. Jejich spojení se sportem tak není jen obchodní, ale i osobní.
Reputaci firmy paradoxně ohrozila aféra z turnaje ve sportu, který sama dlouhodobě podporuje. Na polských pracovních portálech se objevily stovky negativních hodnocení namířených proti firmě i jejímu šéfovi. Média po celém světě popsala vlnu kritiky, která výrazně poškodila obraz firmy.
Po nedávné milenecké aféře na koncertu Coldplay je tato tenisová epizoda dalším příběhem o tom, jak křehká může být pověst firmy (či jednotlivce) v éře sociálních sítí a virálních videí. Stačí jediný nešťastný moment a o incidentu se píše po celém světě.
The post Když CEO nemá pod čepicí. Kdo je milionář, který chlapci šlohl kšiltovku na US open? appeared first on Forbes.