Čtvrtek 18. prosinceSvátek má Venku je 0 °C, Mlha

Když je sociální podnik cool. Čím si Ponožky od babičky získaly mladou generaci?

Forbes Před 6 hodinami

Projekt Ponožky od babičky neziskové organizace Elpida, která už více než dvacet let pracuje se seniory a mění pohled na stáří, oslovuje mladší ročníky. Sázka na ně se vyplatila – některé pletené produkty jsou beznadějně vyprodané. „Generace se vzájemně potřebují, to je za mě největší přínos projektu,“ říká jeho manažerka Ariana Verespej. 

Ariana Verespej, ředitelka projektu Ponožky od babičky, hledá v posledních dnech před Vánoci termín k rozhovoru jen obtížně. Před sebou má účast na designové prodejní akci, vrcholí i sezona odesílání balíčků s vlněnými produkty.

Ve skladu, kde je organizace Elpida shromažďuje – dostávají se sem z celé České republiky – je rušno. Plastové krabice naplněné barevnými ponožkami a dalšími ručně vyráběnými pleteninami se ale podle ní pomalu daří vyprazdňovat.

„Listopad a prosinec pro nás představují vrchol celého roku. Ponožky od babičky jsou velmi oblíbené jako vánoční dárek,“ uvádí kreativní šéfka projektu. Ten funguje už od roku 2014 a spojuje v sobě hned několik rovin pomoci. 

Zaprvé dává práci seniorkám, pletařkám, které díky němu zužitkovávají své celoživotní know-how a trénují motoriku. Zadruhé zpracovává darovanou vlnu, která by jinak pravděpodobně skončila na skládkách. A za třetí poskytuje prostředky pro mateřskou neziskovou organizaci Elpida.

Ta provozuje vzdělávací centra pro seniory, stejně jako Linku seniorů a kavárnu Stará škola na pražském Smíchově, kde jsou zaměstnáni právě jen pracovníci seniorského věku. Nezisková organizace v neposlední řadě vydává i časopis Vital. 

Ač jsou jeho hlavními čtenáři právě senioři, Elpida v posledních letech cílí svůj marketing i směrem k mladým. Ilustruje to poslední kampaň Ponožek od babičky, která by stejně jako tento sociální podnik mohla propagovat nejednu prodejnu udržitelné módy. 

Roubenka, kopcovitá krajina v mlze, pobíhající ovečky a v hlavní roli dvě pletařky, které sdílejí, jak dlouho vlastně pletou a z jaké příze nejraději. Na sobě mají trendy šátky připomínající globálně úspěšný vzor Sophie Scarf od dánské pletací designérky a podnikatelky Mette Wendelboe Okkels alias Petite Knit. 

„Potřebovali jsme naši práci dostat i mezi mladou generaci, protože víme, že má cit pro sociální spravedlnost. Kampani se to povedlo skvěle, i když na sítích je v dnešní době spousta dalšího obsahu, který bojuje o naši pozornost,“ popisuje Ariana Verespej video. To na sociálních sítích nasbíralo organicky přes sto tisíc zhlédnutí.

Důvod, proč chce sociální projekt komunikovat s mladými? „Věřím, že generace se vzájemně potřebují. Mladí v sobě mají jiskru, revoltu, starší zase klidnější tempo, zkušenosti a vědomí smrtelnosti,“ dodává ředitelka projektu Ponožky od babičky. 

Snaha přidat ke klasické cílové skupině i tu mladší probíhá v Elpidě už několik let. První náznaky jsme mohli sledovat ve chvíli, kdy projekt k barevným ponožkám z recyklované příze přidal do nabídky i vzpomínané populární vlněné šátky, scrunchies, stejně jako vesty nebo bonetky. 

Po posledním zmíněném produktu je podle Ariany Verespej taková sháňka, že sociální podnik nestačí doplňovat skladové zásoby. „To je další přesah projektu. I když vidíme, že je o bonetky zájem, nemůžeme jen tak zavolat do výroby a říct, ať nám do Vánoc vyrobí další desítky kusů,“ uvádí. 

Ona výroba je totiž roztroušená po celém Česku: veškeré produkty Ponožek od babičky vyrábějí seniorky napříč zemí. Dohromady jsou jich zhruba dvě stovky. A každá má svůj vlastní rukopis. Pokud zrovna netvoří produkty s předem určenou barevností, mají možnost kreativního vyjádření. Každý takhle vzniklý pár ponožek je originál.

Za svou činnost dostávají pletařky zhruba třetinu výdělku z prodeje. Další třetina jde na správu a administraci projektu, poslední část pak na podporu aktivit celé organizace Elpida. Během covidu, v rekordním roce 2022, se prodalo skoro šest a půl tisíce párů ponožek.

Jsou to podle Ariany Verespej však právě další pletené produkty, stejně jako firemní zakázky, které projekt posouvají dopředu. „Myslím, že zejména mladí lidé dnes daleko více cení ruční výrobu, kousky s jasným původem a udržitelný přístup k materiálům,“ říká. 

info Foto Julie Hrnčířová
Kreativní ředitelka projektu Ponožky od babičky Ariana Verespej.

Že projekt Ponožky od babičky může také propojovat generace, ukazuje velký zájem o přidružené workshopy, které organizace pořádá několikrát do roka a které vedou zkušené pletařky z Prahy. Až do března jsou vybookované. 

Důvod? Podle Ariany Verespej je za účastí mladší generace přestimulovanost technologiemi, stejně jako odpojenost od vlastního těla. „Je zábavné, že většina babiček-pletařek se směje, protože ze své perspektivy vidí, jak se trendy vracejí,“ líčí.

Protože se sázka na mladší ročníky ukazuje jako plodná, plánuje nezisková organizace Elpida v oslovování této cílové skupiny pokračovat.

V plánu je proto nejen kolekce vytvořená ve spolupráci s mladými designéry a designérkami, ale také rozšíření sortimentu o více háčkovaných produktů, které by měly pomoci vyplnit prodejně hlušší místa během jara a léta. 

„My mladí se díky seniorům můžeme učit klidnějšímu tempu a setkat se s celoživotní zkušeností, starším zase pomáhá kontakt se soudobým světem a tím mladickým zápalem pro věc,“ dodává Ariana Verespej. 

The post Když je sociální podnik cool. Čím si Ponožky od babičky získaly mladou generaci? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek