Klíčový model Tatra Phoenix kopřivnické automobilky Tatra Trucks se světu představil v minulém roce. Za rok 2024 Tatra dodala 1 548 vozů všech svých čtyř modelových řad, což představuje nárůst o 97 kusů a meziroční růst výroby o takřka 10 procent. To vše se automobilce podařilo i přes fakt, že právě v minulém roce nabíhala sériová výroba nových generací vozidel řady Force i Phoenix. Právě řadě Phoenix patří pozice nejdůležitějšího modelu značky pro civilní trhy.
K TÉMATU: Hybridní Tatra s V8 ujede až 70 km na elektřinu a vyzařuje mnohem menší teplo
Při příchodu na trh v roce 2011 dokonce automobilku v podstatě zachránil. První generace stála na základu tatrováckého podvozku s typickou centrální nosnou rourou a nezávisle odpruženými polonápravami, novinkou bylo vzduchové odpružení i systém řízení zmenšující poloměr otáčení.
Největší změnou oproti jiným nákladním vozům Tatra však byla paleta motorů. Phoenix totiž nevyužíval vlastní tatrovácké vzduchem chlazené osmiválce nebo dvanáctiválce, převzal vodou chlazené šestiválce od amerického výrobce Paccar řady MX. Úprava kabiny od DAFu by byla zkrátka příliš náročná a nevyplatila by se.
Dnes už víme, že tento krok byl správný. Phoenix totiž velkou měrou nachází uplatnění nejen na těch nejnáročnějších trzích v Evropě včetně západní, ale například i v Austrálii, na Středním východě či v Asii. Druhá generace Phoenixu se také uplatnila i u vojenských provozovatelů a hasičů. Třetí generace této řady navíc přináší několik významných změn, které potěší nejen řidiče.
Vylepšený komfort i bezpečnost
Třetí generace se drží tradice a využívá kabinu od nizozemského DAFu, konkrétně modelu XDC. Ta umožňuje automobilce ušetřit při vývoji a rovnou získat kabinu vyvinutou s ohledem na maximální bezpečnost, pohodlí i odolnost. Kabina poskytuje oproti předchozí generaci lepší přehled o dění okolo vozu i výhled, navíc i šetří palivo díky aerodynamické optimalizaci. Kabina je k dispozici nejen v krátkém „denním“ provedení, na přání je možné zvolit prodlouženou spací verzi nebo i variantu se zvýšenou střechou s jedním či dvěma lůžky.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Kopřivnická Tatra Trucks investuje miliardy korun. Chce zdvojnásobit výrobu a modernizovat
Světlomety využívají moderní LED technologii, tím však komfortní výbava řidiče nekončí. K dispozici má moderní digitální přístrojovou desku s vylepšenou ergonomií a nová anatomická sedadla se vzduchovým odpružením, volitelně může být navíc Tatra Phoenix vybavena systémem Digital Vision. Ten nahrazuje běžná boční zrcátka kamerami, která jsou nainstalována na ramenech umístěných po bocích kabiny. Obraz z nich putuje do displejů, které se nacházejí na A sloupcích v kabině.
Novinek v oblasti asistenčních systémů je však vícero. Automatický systém ovládání stěračů ocení řidiči při lehkém dešti i pořádném krupobití a světla už nezapomenou zapnout díky automatickému systému spínání vnějšího osvětlení. Systém Corner View odstraňuje mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce, což výrazně zvyšuje bezpečnost při jízdě nejen na silnici, ale i v terénu.
Tatrovácký podvozek jako světový unikát
Největší výhoda modelové řady Phoenix zůstává i s příchodem třetí generace. Podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou se v případě Phoenixu vyznačuje výhradně vzduchem odpruženými nezávisle zavěšenými polonápravami, což představuje v tomto segmentu světový unikát.
Neméně důležitou výhodou Phoenixu je i až neuvěřitelná variabilita podvozku. Základem jsou konfigurace 4x4, 6x6 i 8x8 a 8x6, avšak to není vše. Tatrovácká koncepce podvozku umožňuje v podstatě neomezené možnosti konfigurace, díky čemuž si mohou zákazníci zvolit počet řiditelných a poháněných zadních náprav podle toho, co přesně potřebují. Je tak klidně možné, že na silnici potkáte velkou osminápravovou Tatru.
TAKÉ BY VÁS MOHLO ZAJÍMAT: Veleúspěšná Tatra 815 se vyráběla déle než 40 let. Nyní její historie končí
Samozřejmostí je i možnost volby tahače nebo podvozku pro nástavby. Ten díky kombinaci centrální nosné roury a svařovaného pomocného mezirámu usnadňuje montáž různých nástaveb bez kompenzačních prvků a v mnoha případech je možné i mezirám vynechat. Díky tomu má vozidlo nižší těžiště a zároveň vyšší užitečné zatížení.
Unikátní podvozek s centrální nosnou rourou, která skrývá jednotlivé hnací hřídele a diferenciály, zní poměrně složitě. Ve skutečnosti jde však o poměrně geniální počin. Pro zjednodušení si jej lze představit jako velkou trubku, ve které se schovají kardany i diferenciály. Z ní pak na každou stranu vychází jednotlivé polonápravy. To zajišťuje i vysokou životnost vozidla, které ani v nejtěžším terénu netrpí ohybovým a krutovým namáháním a centrální nosná roura chrání ukryté hřídele a diferenciály.
Podvozek tatrovácké koncepce s sebou přináší řadu výhod i při jízdě. Jde především o výraznou redukci vibrací oproti vozidlům s tuhými nápravami, což znamená vysoký jízdní komfort řidiče, nižší riziko poškození nástavby a vyšší rychlost v terénu. Přidanou hodnotou je i vysoká jízdní stabilita při průjezdu zatáčkami či vyhýbacím manévru – tedy vlastnosti, které se uplatní zejména při jízdě na silnicích či ve smíšeném provozu.
Motory nabídnou úspornější provoz
Nová Tatra Phoenix přináší i inovace v oblasti motorů a převodovek. Inovované motory Paccar řady MX-11 a MX-13 využívají nejmodernější technologie, jako je Common Rail nebo turbodmychadla s proměnnou geometrií. V neposlední řadě splňují nejnovější přísné požadavky normy Euro VI díky využití recirkulace výfukových plynů, technologie SCR pro vstřikování močoviny i aktivnímu filtru pevných částic.
Motory řady MX-11 jsou vznětové řadové šestiválce o objemu 10,8 litru, pro Tatru Phoenix jsou k dispozici verze o výkonu 300 a 330 kW. V případě potřeby vyššího výkonu je možné zvolit motory řady MX-13, které nabízejí výkon 315, 355 nebo 390 kW díky většímu objemu motoru 12,9 litru.
Pro přenos výkonu na kola využívá Tatra Phoenix standardně automatizovanou převodovku ZF TraXon se 16 rychlostmi, na přání je možná instalace plně automatických převodovek Allison. Nedílnou součástí pohonného systému jsou i přídavné převodovky Tatra s možností zvolit nejoptimálnější a nejefektivnější variantu do provozu, přesně podle přání uživatelů. Z nabídky však zmizela manuální převodovka, a to kvůli evropské legislativě v rámci nařízení General Safety Regulation.