Pondělí 15. prosinceSvátek má Venku je 0 °C, Zataženo

Králice s lišákem si došli pro miliardu dolarů. Čím nový animák dobývá kinosály?

Forbes Před 3 hodinami

Návrat do fiktivního města, kde spolu žijí pospolu zvířata, trhá kasovní rekordy. Ještě žádnému rodinnému filmu se nepodařilo tak rychle překročit miliardovou hranici tržeb v kinech. Animované disneyovce Zootropolis: Město zvířat 2 na to stačily zhruba dva týdny. Za jejím úspěchem v době, kde se Hollywoodu nedaří, je hned několik faktorů.

Snímek měl působivý už svůj nástup do kinosálů. Hned v premiérovém víkendu zaznamenal tržby téměř 560 milionů dolarů, což byl nejlepší start animovaného filmu v historii.

O mimořádném počinu ostatně svědčí i to, že jde o čtvrtý nejlepší výsledek mezi filmy vůbec. Lépe si při svém debutu vedl jen Spider-Man: Bez domova (587 milionů), Avengers: Infinity War (630 milionů) a Avengers: Endgame  (1,2 miliardy dolarů). Tedy superhrdinské filmy pro starší publikum plné akce a hollywoodských hvězd.

Zootropolis 2 je zasazené do moderní zvířecí metropole, kde vedle sebe žijí šelmy s býložravci, a sleduje pátrání nesouměrného detektivního dua: králice Judy Hopkavé a lišáka Nicka Wilda. Přesto snímek určený pro děti vyšplhal na miliardovou hranici za sedmnáct dnů.

Právě to, že se zvířata chovají jako lidé je pak jednou z věcí, která pomáhá snímku na divácké popularitě. „Můžete se identifikovat se zvířetem. To jste vy, to je váš kamarád, to je váš učitel, to je chlapík, kterého jste potkali na úřadě. Je na tom něco hodně univerzálního,“ zhodnotil spolutvůrce firmu Jared Bush, co stojí za možnou atraktivitou pro publikum.

„Myslím si také, že témata, o nichž mluvíme, jsou skutečně lidská: Jak spolu dokážeme vycházet? Nejsou naše rozdíly příliš velké?“ dodal kreativní ředitel Walt Disney Animation Studios.

Výbornému startu pomohla i doba, kdy film dorazil do kin. Ve Spojených státech to bylo před Dnem díkuvzdání, kdy měli lidé čas jít během volna do kina. I tak je dosažení miliardové hranice úspěchem.

„S vývojem globálních tržních trendů v posledních letech se dosažení hranice jedné miliardy dolarů opět stalo spíše výjimečností,“ řekl CNBC Shawn Robbins, ředitel analytiky ve společnosti Fandango a zakladatel Box Office Theory.

Lidé chodí do kin méně než dřív a často čekají, až se snímek objeví na některé ze streamingových platforem jako Netflix a spol. Navíc americkému filmovému průmyslu zasadila ránu i politika prezidenta Donalda Trumpa, jenž letos na jaře rozjel se světem celní válku.

Na to reagovala i Čína, která mimo jiné omezila počet hollywoodských snímků, které se mohou promítat v tamních kinech, na které se přitom americká studia často spoléhala. „Čínský trh se pro americká studia stal velmi náročným,“ uvedla už dříve Ann Sarnoff, bývalá šéfka společnosti Warner Bros.

Už před spuštěním obchodní války navíc Čína tlačila větší rozvoj vlastního filmového průmyslu a tamní diváci dávali domácí produkci pomalu přednost.

Přesto se Zootropolis 2 podařilo na tamní trh dostat. A dobýt jej. Zhruba polovina z celosvětových tržeb snímku totiž pochází z Číny. Zvířecí příběh je tak prvním zahraničním animákem, který tam takovou hranici pokořil. A druhým nejúspěšnějším snímkem celkově – lépe si vedl je Avengers: Endgame, které tam vydělal 632 milionů dolarů.

Přelom listopadu a prosince přitom patří v Číně tradičně k nejslabším obdobím v kinech. Je to čas, kdy se studia často vyhýbají uvádění velkých titulů před závěrečnou sváteční sezonou roku.

Úspěchu králice s lišákem tam pomohlo, že i první Zootropolis tam měla poměrně úspěch a tak měl na čem snímek stavět. Navíc předloni v šanghajském Disneylandu otevřeli sekci věnovanou světu Zootropolis. Jinde na světě to není.

Zároveň se ale ukazuje, že rodinné filmy teď ve světě slaví úspěch obecně.

Miliardovou hranici letos překonaly zatím jen tři snímky. Kromě Zootropolis 2 to je hraná verze disneyovky Lilo & Stitchčínský animovaný blockbuster Ne Zha 2. Asijský snímek ostatně boří letos všechny rekordy: s dvoumiliardovými tržbami je nejvýdělečnějším filmem letoška, nejvýdělečnějším animákem i neanglicky mluveným snímkem v historii.

Co se týče Česka, tak tady zatím na Zootropolis 2 dorazilo přes 230 tisíc diváků a utržila tu 44 milionů korun. Pozici letošního nejvýdělečnějšího snímku v českých kinech si zatím drží Minecraft, následovaný filmem F1. Třetí příčka patří domácí produkci – Vyšehrad Dvje utržil téměř devadesát milionů korun.

A proč tak táhnou filmy primárně určené pro mladší diváky? Právě i tím, že oslovují děti, které doma často rozhodují, na co půjde celá rodina do kina. „Jejich vliv je přímo vidět v číslech této kategorie (filmy bez omezené přístupnosti, pozn. red.), která v posledních několika letech dosáhla historických maxim,“ upozornil Paul Dergarabedian, šéf trendů filmového trhu ve společnosti Comscore.

„Neméně působivé je, že většina vstupenek na PG filmy se prodává za nižší, pro děti příznivou cenu, a dosažení takto vysokých pokladen je proto o to pozoruhodnější,“ dodal.

Ke třem miliardovým snímkům by mohl ještě letos přibýt čtvrtý – ve čtvrtek jde totiž do kin Avatar 3, od kterého si tvůrci také slibují kasovní trhák. Už předchozímu dílu trvalo jen dva týdny, než překonal miliardovou hranici.

The post Králice s lišákem si došli pro miliardu dolarů. Čím nový animák dobývá kinosály? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek