Sobota 13. prosinceSvátek má Venku je 2 °C, Zataženo

Královna Netflixu. Tahle žena rozhoduje o tom, na co se budete dívat

Forbes Před 3 hodinami

Pokud streamovací gigant dotáhne koupi studia Warner Bros., má Bela Bajaria nakročeno k tomu, aby se stala nejmocnější ženou celého Hollywoodu. Kdo je tahle žena, o které jste dost možná ještě neslyšeli?

Bajaria, která je od roku 2023 hlavní obsahovou ředitelkou Netflixu, sice není generální ředitelka ani hlava státu, ale když někam dorazí, působí to přesně tak. Důkazem je její příjezd na plac natáčení seriálu Beef ve Studio City, kam ji doveze SUV se šoférem. Tato minisérie získala loni pro Netflix osm cen Emmy a nyní se připravuje na druhou sérii s úplně novým obsazením.

Herci, showrunner Lee Sung Jin i manažeři z produkční společnosti A24 spěchají, aby Bajariu přivítali. Ta, oblečená v nadměrném šedém svetru a kožených kalhotách, reaguje s noblesou a šarmem, který si nese ještě ze svého dřívějšího titulu Miss Indie Universe. Nakonec ještě podstrčí tvůrci Lee Sung Jinovi dárek k oslavě významného úspěchu, než se usadí do režisérské židle se svým jménem a nasadí si sluchátka.

Toto královské zacházení si poctivě zasloužila, protože jako člověk, který dává obsahu Netflixu zelenou, je pětapadesátiletá Bajaria královnou streamování. Je to ona, kdo rozhoduje, na co se bude každý večer dívat přes 300 milionů předplatitelů po celém světě.

„To, co mi vždy pomohlo, byla zvědavost chtít vybudovat nějaký nový byznys nebo něco nového,“ říká Bajaria Forbesu.

A její strategie evidentně funguje. Streamovací gigant tento týden posbíral nejvíce nominací na Zlaté glóby – celkem pětatřicet ve filmových i televizních kategoriích – za trháky jako Guillermo del Toro’s Frankenstein, KPop Demon Hunters nebo seriál Adolescence. Společnost Warner Bros., kterou by mohl Netflix ovládnout za 72 miliard dolarů, letos získala druhý nejvyšší počet nominací, celkem jednatřicet, díky filmům Sinners, One Battle After Another a seriálu White Lotus od HBO.

Pokud Netflix skutečně získá aktiva Warner Bros. Discovery, streamovací gigant by k rozsáhlému katalogu Netflixu, na který Bajaria dohlíží (včetně hitů Wednesday, KPop Demon Hunters, BridgertonAdolescence), přidala takové klenoty jako HBO a HBO Max, a filmové série Harry PotterDC Comics.

To by znamenalo, že Bajaria, která letos drží 60. místo v žebříčku nejmocnějších žen světa podle Forbesu, by se brzy mohla stát tou nejdůležitější manažerkou v celém Hollywoodu.

„To, že dokáže žonglovat ne s jedním, ne se dvěma, ne se třemi, ale tak s patnácti míčky, a přitom zůstat naprosto klidná, je prostě neuvěřitelné,“ říká Ari Emanuel, výkonný předseda a CEO TKO a výkonný předseda WME Group, který s Bajariou dohodl obchod za pět miliard dolarů na WWE Raw, čímž přivedl profesionální wrestling na Netflix. „Chvíli se bavíme o boxu, hned nato o nějakém seriálu, pak o filmech nebo hvězdách – neexistuje detail, který by tahle žena neznala, je to šílené. Nikdy jí to neříkám, ale úplně mi to bere dech.“

Budoucnost je však stále nejistá. Prezident Trump sice 7. prosince pochválil spoluzakladatele Netflixu Teda Sarandose, ale zároveň vyjádřil jisté obavy ohledně tržního podílu takto spojeného mediálního kolosu. A hned následující den oznámila společnost Paramount nabídku na nepřátelské převzetí Warner Bros. – včetně kabelových sítí CNN, Discovery Channel a dalších – která byla téměř o osmnáct miliard dolarů vyšší než nabídka Netflixu. Přesto je pro převzetí Warner Bros. podle mnohých Netflix stále favoritem.

Hollywood v krvi

Přirozená tolerance rizika, kterou Bajaria má, pramení z jejího životního příběhu, jenž začal daleko od zářivého centra Hollywoodu. Dcera indických imigrantů strávila dětství neustálým cestováním s rodinou křížem krážem přes kontinenty – z Londýna do Zambie a zase zpět – ve snaze najít stabilitu a příležitosti. V roce 1979 je její otec přestěhoval do Los Angeles, kde si otevřel myčky aut ve snaze dosáhnout amerického snu.

Pro devítiletou Belu bylo Los Angeles kulturní šok. „Nikdo netušil, co to znamená být Indka,“ vzpomíná. Aby zapadla, upnula se na televizi – sledovala I Dream of JeannieThe Brady Bunch, aby se zbavila přízvuku a naučila se americkou kulturu.

Tyto pořady jí ukázaly, jak dokážou příběhy spojovat lidi, a formovaly její rané vědomí sounáležitosti i odhodlání řídit si svůj vlastní osud, což pro ni bylo důležité už jen proto, že její prababičky byly donuceny ke sňatku ve čtrnácti letech. „Už brzy jsem věděla, že nejlepší způsob, jak si zajistit, aby mi nikdo neříkal, koho si mám vzít, a abych měla kontrolu nad svými rozhodnutími, je mít peníze,“ dodává.

V Los Angeles to znamenalo zábavní průmysl. Po absolvování Kalifornské státní univerzity na Long Beach v roce 1995 získala místo asistentky v oddělení filmů a minisérií v CBS. „Každý byl mým mentorem, jen o tom nevěděli,“ říká. Četla každý scénář, který jí přišel na stůl, i poznámky manažerů k němu. Její píle nezůstala bez povšimnutí, když ji ve věku 26 let odcházející vysoce postavený manažer doporučil na své místo.

„Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že si mě ten člověk tolik všímal, aby řekl, že by mi měli dát jeho práci. To byl stoprocentně můj největší kariérní zlom,“ říká Bajaria.

Po patnácti letech v CBS, kde se vypracovala až k řízení jejich interního kabelového studia, jí byla nabídnuta role, aby oživila interní studio v NBC Entertainment pod novým názvem Universal Television. Stala se tak první ženou jiné než bílé pleti v historii, která řídila velké televizní studio. Rychle začala produkovat seriály, které NBC odmítla, a prodávala je jiným: The Mindy Project (Fox, později Hulu), Master of None (Netflix) a Brooklyn Nine-Nine (opět Fox). Během pěti let však dostala padáka, protože, jak říká, odmítla „hrát jejich hru“.

„Chtěla jsem být schopná se podívat do zrcadla a řídit se svým instinktem a věděla jsem, že dělám to, co je správné pro byznys,“ říká Bajaria. „Neudělala jsem nic, co bych považovala za špatné rozhodnutí jen z politických důvodů,“ vrací se zpět.

Poté co si srovnala myšlenky na plánovaném rodinném safari v Tanzanii, ozvala se Sarandosovi, tehdejšímu šéfovi obsahu Netflixu, který jí předtím řekl, ať nebere žádnou jinou práci, dokud si s ním nepromluví. Sarandos, který od ní už dříve koupil několik seriálů, jí navrhl roli, kde by rozjížděla improvizované pořady a řídila licenční práva. „Říkám mu: ‚Dobře, ale všechny ty věci, co mi nabízíš, jsem nikdy nedělala,’“ vzpomíná Bajaria. „A on na to: ‚Jasně, já najímám chytré lidi a ty na to přijdeš.’“

A skutečně přišla. „Vložila energii a čas do toho, aby Netflixu do hloubky porozuměla,“ říká Sarandos pro Forbes. „Co způsobuje, že věci fungují a proč? Kdo co dělá a jak se k němu dostat? Šlo o tu část řízení vztahů – což je v tomhle městě tak nesmírně těžké.“

Během dvou let Bajaria převzala i dohled nad mezinárodním obsahem, čímž Netflix přeměnila na skutečně globální studio. „Vždy se nám dařilo, protože máme místní kreativní manažery, kteří mluví tamním jazykem, pocházejí z té kultury, nebo tam žijí,“ dodává Bajaria.

Jeden z těchto projektů vyústil v obrovský korejský hit Hra na oliheň (Squid Game), který měl na Netflixu premiéru v září 2021. Hwang Dong-hyuk byl sice uznávaný scenárista a režisér, ale scénář ke Hře na oliheň napsal už před dvanácti lety a nikdo ho nechtěl natočit. Až se dostal k týmu Netflixu v Jižní Koreji, který s ním začal pracovat na přeměně na seriál. „Ani nevím, jestli my ohýbáme pravidla,“ říká Bajaria. „My je prostě nebereme v úvahu.“ Následující rok seriál získal šest cen Emmy.

„Když se jim něco líbí, prostě do toho jdou,“ říká oscarový producent Brian Grazer, který s Netflixem dlouhodobě spolupracuje a produkoval pro něj několik projektů, včetně Hillbilly ElegyTick, Tick…Boom!. „Neřeknou vám: ‚Ozvu se, musím se podívat na náš algoritmus.‘“

Jak Bajaria slavila úspěchy, stoupal i Sarandos. V roce 2020 se stal spolu-CEO Netflixu a o tři roky později ho ona nahradila v roli hlavní obsahové ředitelky.

Čich na úspěch

Nejspíš nejnudnější sportovní událost roku 2024 zároveň zlomila rekord ve streamování: drsňácký influencer Jake Paul, který je na vrcholu sil, se utkal v ringu s boxerskou legendou za zenitem, Mikem Tysonem. Zatímco mladší Tyson by sedmadvacetiletého Paula smetl, osmapadesátiletá verze Tysona sotva popadala dech a držela se, aby neupadla.

Na tom ale nezáleží: na sledování tohoto marketingového souboje se živě naladilo zhruba 108 milionů diváků po celém světě, přičemž v nejvyšším bodě přenosu jich sledovalo současně asi 65 milionů. Stal se tak nejsledovanější streamovanou sportovní událostí v globální historii.

O měsíc později dosáhl vánoční dvojzápas NFL, takzvaný doubleheader, na Netflixu 65 milionů diváků v USA, čímž z nich udělal dva nejsledovanější zápasy NFL v historii streamování v Americe. Taková čísla ale nejsou zadarmo. Podle zpráv platil Netflix pod vedením Bajarii NFL 150 milionů dolarů ročně za velmi omezený balíček přenosů. Ale ona si to spočítala: sport táhne, a proto do něj investuje.

„Netflix pochopil, jakou hodnotu ten obsah má,“ říká komisař NFL Roger Goodell, který o potenciální spolupráci jednal roky. „Bela je sama velká sportovní fanynka. Chápala, jak moc může obsah NFL vylepšit jejich platformu.“

Pod jejím vedením společnost, která si zakládá na sledování obsahu, kdykoli se to divákovi hodí, paradoxně rozšířila živé přenosy. V lednu tak platforma uvede interaktivní Star Search, kde diváci v reálném čase určí vítěze hlasováním. Netflix také získal exkluzivní práva na vysílání Mistrovství světa ve fotbale žen FIFA 2027 v USA.

A závazek Bajarii vůči formuli 1 změnil celý tento sport. Ještě předtím, než se streamovací gigant údajně ucházel o vysílání závodů F1 v roce 2026 (které nakonec získal Apple pětiletou smlouvu v hodnotě 750 milionů dolarů), se v roce 2019 Bajaria zasadila o vytvoření dokumentární série Drive to Survive, která z jezdců – do té doby jen rychle se míhajících přileb – udělala skutečné, zajímavé postavy.

„V čem jsme dobří, je vyprávění příběhů,“ říká Bajaria. „Takže pro nás neplatí, že by samotné závody formule 1 měly vždy větší cenu než Drive to Survive. Ve skutečnosti je Drive to Survive to klíčové – to je přesně naše práce,“ dodává Bajaria na adresu hitu, který sám o sobě zvýšil tržní hodnotu F1 o miliardy dolarů.

A zatímco Netflix a Bajaria přivedly Ameriku ke globální F1, její desetiletá smlouva s wrestlingovou WWE za pět miliard dolarů se snažila o pravý opak: „Vysílalo se to na mnoha různých místech, ale nebylo to globálně distribuované. A v tom byla naše jedinečná příležitost,“ říká.

V Netflixu je zkrátka klíčové dodávat promyšlený obsah pro každého, v různých formátech a na globálních trzích. A podle mnohých si na tom dává záležet. „Nebylo to tak, že to ‚Musíme udělat a hned vydat‘,“ vzpomíná fotbalová ikona David Beckham na čtyřdílný dokument o svém životě, který režíroval Fisher Stevens. „Všechno se točilo kolem toho, až to bude dokonalé, protože jsme tam měli spoustu věcí, které jsme museli trefit přesně,“ říká. Seriál nakonec získal cenu Emmy, vedl žebříčky ve dvaatřiceti zemích a dokonce inspiroval třídílnou sérii o jeho manželce, bývalé Spice Girl Victorii Beckham.

Co dál?

Filmovým průmyslem právě teď otřásá už několikrát zmíněné spojení Netflixu a Warner Bros. Co se od něj dá čekat? Spíše více toho stejného – tedy uvádění filmů v kinech a licencování televizních pořadů. Vzhledem k tomu, že Netflix teď nevlastní žádné velké studio, neočekávají se žádné velké otřesy

Ale Bajaria nehodlá jen čekat. Letos uzavřel Netflix partnerství se Spotify, díky němuž bude od začátku roku 2026 streamovat vybrané video podcasty ze Spotify Studios a The Ringer. A společnost iHeartMedia prý jedná o tom, že by Netflixu poskytla licence na některé, nebo všechny své, video podcasty. To by z Netflixu udělalo přímého konkurenta YouTube, kde se momentálně měsíčně vygeneruje přes jednu miliardu zhlédnutí video podcastů.

Zatímco Bajaria stoupá v žebříčku nejmocnějších žen světa podle Forbesu, neustále dokazuje, že je ochotná hodně riskovat. Když jsme loni v dubnu seděli v zákulisí ikonického Paris Theater v New Yorku před premiérou finále seriálu You, byla naprosto ve svém živlu.

Bavili jsme se o tom, jak získala globální práva na ten projekt, jak ho zprvu uváděla jako originál Netflixu mimo USA, a pak z něj udělala celosvětový hit, když se televize Lifetime rozhodla po první sérii nepokračovat.

Hollywoode, teď už víš, s kým máš tu čest.

The post Královna Netflixu. Tahle žena rozhoduje o tom, na co se budete dívat appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek