Není to tak dávno, co bujelo internetové pirátství. Stáhnout si videohru, hudbu, film nebo seriál pomocí torrentů nebo na portálech jako Ulož.to bylo na denním pořádku. Jenže v posledních letech se zdá, že pirátství vymizelo.
ČTĚTE TAKÉ: Nenaleťte obchodníkům s dálničními známkami. Po platbě vysoké částky už své peníze neuvidíte
K jeho ústupu přispěl konec Ulož.to, které vypnulo veřejné vyhledávání mezi uloženými soubory. Později se přetransformovalo v klasické cloudové uložiště pro soukromé sdílení dat. Další významnou roli hrál i nástup streamovacích platforem jako Spotify, Netflix, Max, Disney+ a dalších.
Jejich prostřednictvím jsou k dispozici tisíce filmů a seriálů nebo písně hudebních interpretů. Stačí si jen za několik stovek korun zřídit předplatné a uživatelé mohou vesele konzumovat zábavu. Přesto i v dnešní době je nutné na autorská práva stále myslet.
Podle advokátky Hrabákové pirátské platformy vydělávají na šíření obsahu, ale jejich peníze odtečou nenávratně pryč a nejsou investovány do další filmové či televizní tvorby. „Je nutné si uvědomit, že pirátství neslouží k distribuci kultury k masám, ale naopak té kultury vzniká méně,“ tvrdí Hrabáková.
„Autorská práva chrání i pracovní místa všech lidí, kteří se na vzniku seriálů podílí. Ať už se jedná o herce, scenáristy, techniky nebo lidi, kteří seriál následně produkují. Je to celá řada profesí a autorská práva chrání i jejich živobytí,“ vysvětluje advokátka, proč je nutné chránit tvůrce obsahu.
Jak se autoři mohou bránit před piráty? Nejen na to v rozhovoru pro CNN Prima NEWS odpovídá advokátka Klára Hrabáková. V následujících minutách vysvětluje, proč autoři mají vymáhat svá práva na ochranu obsahu, jak pirátství ovlivňuje tvůrce a také jestli v dalších letech přežije klasická televize nebo zdali vlivem streamovacích platforem upadne v zapomnění.
Celý rozhovor s advokátkou a členkou správní rady ALAI Česká republika Klárou Hrabákovou sledujte v úvodu tohoto článku.