Pondělí 30. červnaSvátek má Venku je 25 °C, Skoro Jasno

Láska s norským vzorem. Kama se od ikonických svetrů posouvá k širší nabídce

Forbes Před 3 hodinami

Psát o firmě Kama v parném létě je podobné jako se chladit ledem v minus patnácti stupních. Ale…Tahle česká firma není jen o svetrech a čepicích s norskými vzory. Letos poprvé představila barevnou jarní kolekci s mikiny, tričky a šaty doplněnou o outdoorové ponožky.

Mahulena, Jiří, Klára, Adam. Máma, táta, dcera, syn. Rodinný klan Pertlových je základem firmy založené už v roce 1989. Původně u jejího zrodu stála i Mahulenina sestra Kateřina s manželem, kteří se však po patnácti letech rozhodli jít vlastní cestou. Název firmy složený z prvních dvou slabik jmen sester ale zůstal.

Vrhnout se do textilního světa přitom nebylo tak úplně v plánu. Ani jeden z manželů k němu neměl profesně blízko. Mahulena je původně logopedka, Jiří zase muzikant, který jezdil po turné třeba se zpěvákem Karlem Černochem.

Jenže deset let na rodičovské dovolené dokáže překopat priority. „Potřebovala jsem se realizovat a vydělat peníze. Tak jsem na starém stroji začala plést čepice. Nejdříve pro děti, rodinu, kamarády,“ vzpomíná.

Když čepice sklidily úspěch, získala v roce 1989 povolení k prodeji na tehdejších Trzích mladých výtvarníků v parku Julia Fučíka. Výrobky šly na odbyt, a tak Mahulena přešla z trhů do obchodů. Už nepletla sama – najímala domácí pletařky.

Rychle si uvědomila, že domácí výroba nestačí. Koupili první profesionální pletací stroj za tehdy astronomické tři miliony korun. „Buď skončíme pod mostem, nebo to vyjde,“ vzpomíná Mahulena na rozhodující moment.

info Foto Jan Mudra

Na stroji pletli na tři směny. Z obýváku se přestěhovali do bývalé truhlářské dílny, později postavili vlastní budovu. Výrobu ale chtěli ponechat v Praze, aby byla pro zaměstnance, kterých je stabilně kolem pětadvaceti, dobře dostupná.

Budova prošla před pěti lety kompletní rekonstrukcí a na střeše má nově fotovoltaické panely. „Naše svetry tak jsou pletené sluncem,“ poznamenává poeticky Jiří Pertl.

Svetry jsou pro Kamu ikonickým produktem. Nosí a propaguje je řada sportovců a známých tváří. Třeba herec Marek Adamczyk. Anebo olympijští reprezentanti z Andorry. Oficiálním partnerem jejich olympijského týmu je Kama od roku 2010.

„Vyráběli jsme pro ně už čtyři kolekce. Teď vymýšlím novou na nadcházející zimní olympiádu,” prozrazuje syn Adam, který má na starosti design a vizuální podobu kolekcí. Původním povoláním je grafik, dnes pracuje jako návrhář a kreativec.

Svetry Kama nosili čeští i slovenští hokejisté, čepice dodávají irským golfovým klubům, čelenky zase italským policistům a červené svetry obléká česká Horská služba.

Firma nově disponuje vyšívacím strojem, díky němuž si může sama vyrobit vzorky nebo menší zakázky, a také cutterem, který přesně řeže materiál s minimem odpadu. Brzy přibydou i windstopperové rukavice – ergonomicky tvarované při vysokých teplotách, kdy se skutečně zapékají v troubě.

info Foto Jan Mudra

„Půjde o velmi speciální produkt. Máme licenci od firmy Gore na výrobu z materiálů Gore-Tex a Windstopper,“ říká Klára Kráčalíková, dcera a finanční ředitelka firmy. „Rukavice budou ultratenké, přitom ochrání proti větru i chladu. Tři roky jsme ladili výrobní proces. Díky cutteru můžeme spustit výrobu už letos na podzim.“

I když zákazníci u Kamy stále milují klasiku a norské vzory, snaží se je ve firmě nalákat rovněž na jednobarevnou, městskou módu. Všechny výrobky jsou z přízí firmy Schoeller – stoprocentní nebo směsové merino vlny s výbornou termoregulací, která hřeje i chladí.

Firma navíc chystá recyklovaný materiál – z šedesáti procent merino, zbytek speciálně vyvinutý polyester. Cílem je úplet, který bude plně rozložitelný. „Od Schoelleru odebíráme už třicet let. Přádelnu mají v Křešicích, jen pár desítek kilometrů od nás. Jsme rádi, že přízi nemusíme dovážet přes půl světa,“ říká Mahulena.

A právě na kvalitě a tradici jejich značka stojí. Než se jeden svetr vyrobí, projde až dvanácti páry rukou. A i když stroje pomáhají, největší část stále tvoří ruční práce. I proto výrobky nepatří mezi nejlevnější, zákazníkovi však vydrží dlouhé roky.

info Foto Jan Mudra

Nejprodávanější jsou čepice – především ty z merino vlny s voděodolnou úpravou, hydrofobním vnitřkem a membránou Gore-Tex. Oblíbené jsou i dárkové sety: čepice, rukavice, šála – vhodné jak pro jednotlivce, tak firmy. Zakázková výroba tvoří asi deset procent produkce.

Zatímco před covidem mířilo více zboží do zahraničí, dnes převládá domácí trh. Pandemie proměnila nákupní chování. Větší obchodní sítě dnes vlastní své značky a menší výrobci se těžko prosazují. S trhem zamávala rovněž válka na Ukrajině.

„Rusko bylo naším významným odběratelem. Od roku 2000 jsme spolupracovali s tamní rodinnou firmou, která naše výrobky kupovala po kamionech. S válkou skončilo všechno. A z přesvědčení s Ruskem už obchodovat nechceme,“ upozorňuje Adam.

Získat si třeba německého zákazníka je ale těžké. Němci podporují regionální značky a preferují ověřené sítě jako Sport 2000. „Pořád nás vnímají jako Východ, musíme neustále dokazovat, že nabízíme kvalitu,“ doplňuje Mahulena.

Prodej se přesunul do online prostoru, Němci ale nakupují téměř výhradně na Kauflandu a Amazonu, často s platbou až čtrnáct dní po dodání. „Českému e-shopu příliš nevěří – stává se, že nám raději ještě zavolají, jestli opravdu existujeme.“

info Foto Jan Mudra

Kama si však stále drží výrobu v Česku. Nepřesunula ji do asijských zemí, i když Adam tvrdí, že nabídky na to přicházejí prakticky denně.

Obratově je firma na zhruba čtyřiceti milionech korunách za rok. Ten loňský pro ni byl slabší – obchody doprodávaly zásoby z mírné zimy. „Letošní zima byla dobrá, objednávky už teď vypadají slibně,“ říká Klára.

Zapojit se do rodinného byznysu bylo pro ni i bratra přirozené. Prakticky v něm vyrůstali a často si dělají legraci, že byli levnou pracovní silou. Zatímco Klára se po dokončení ekonomky stala rovnou
finanční ředitelkou, Adam převzal e-shop. Původně sazeč časopisů, dnes navrhuje designy a
katalogy, otec Jiří fotí. „Spoustu věcí děláme sami“ dodává.

I když jsou spolu denně, na nervy si prý nelezou. Dobrá nálada a souhra, která mezi nimi panuje, je doslova nakažlivá. Pyšní se navíc řadou ocenění, včetně Rodinné firmy roku, Czech Business Superbrands a Řádu Vavřínu pro zakladatelku Mahulenu Pertlovou. Ten v minulosti obdrželi třeba Václav Havel, Marta Kubišová, Meda Mládková nebo Věra Čáslavská.

The post Láska s norským vzorem. Kama se od ikonických svetrů posouvá k širší nabídce appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek