Pan Vladimír z Prahy dokáže i ve svých úctyhodných 93 letech vyhledat zajímavé slevy přes internet, přesto jeho hlavním zdrojem zůstávají letáky. Informace z nich si přepíše na lístek. Když vyrazí pro zeleninu, vybere si ale nakonec místo výhodných rajčat z letáku menší balení, které stojí 30 korun.
ČTĚTE TAKÉ: Úleva pro řidiče. Starší auta nebudou muset na technickou kontrolu každý rok
„O letáky je v Česku dlouhodobě obrovský zájem. Podle aktuálního průzkumu STEM/MARK je čte alespoň občas 73 procent Čechů,“ potvrdil pro CNN Prima NEWS manažer komunikace České distribuční Jaroslav Staněk.
Letáky jsou jedním z hlavních komunikačních kanálů obchodních řetězců. Některé jich meziročně vytiskly o trochu méně, jiné náklad zvýšily. „Sledujeme výrazný nárůst stran jednotlivých letáků. U jednoho z řetězců například pozorujeme, že se snaží zpřehlednit letáky, a tak umisťuje méně produktů na jednu stránku,“ přiblížil pro CNN Prima NEWS produktový manažer webu Akcniceny.cz Gjurses Siderov.
„Více se pracuje s geomarketingem a daty o nákupním chování právě spotřebitelů, aby se leták dostal do správných schránek ve správný čas s relevantní nabídkou,“ doplnil Staněk.
Letáky budou cílenější
Supermarkety ale hlásí, že budoucnost patří lepšímu propojení papíru a digitálu: To znamená kratší a cílenější letáky, QR kódy a napojení na věrnostní aplikace a také podporu lokálních dodavatelů. „Budou daleko více ukazovat přidanou hodnotu a, jak to některé letáky dělají už nyní, radit třeba lidem, jak vařit, jak mají vyzkoušet nové suroviny,“ okomentoval pro CNN Prima NEWS prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Ještě nedávno přitom měly tištěné letáky namále. Ministerstvo životního prostředí navrhovalo nahradit je digitální verzí nebo s nimi zacházet stejně jako s papírovými obaly a tím snížit jejich produkci. „Tištěné letáky se v ČR produkují ve velkém množství a to má nepochybně důsledky na životní prostředí. Je logický krok, aby se ti, co produkují výrobky, ze kterých se stanou odpady, na nakládání s nimi podíleli,“ vysvětlil Jan Maršák, ředitel odboru cirkulární ekonomiky a odpadů ministerstva životního prostředí.
Návrh nakonec končící kabinet zamítl a neplánuje ho zavést ani nastupující koalice Andreje Babiše. „Letáky nejsou obalem a nemají co dělat v legislativě o obalech. Legislativa má být systematická,“ kritizovala úvahy předsedkyně výboru pro životní prostředí Berenika Peštová (ANO).
Roznos letáků je také častou prací pro zdravotně handicapované.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kurýři jako roboti. Obědy v pražském Karlíně doručují autonomní vozítka











