V posledních letech jsme si zvykli, že současná auta jsou už všechna bezpečná a crash testy nemělo smysl sáhodlouze studovat, když se takřka každé auto chlubí plným hodnocením pěti hvězdiček v Euro NCAP. Bezpečnost ostatně stojí i za tím, proč dnes auta váží klidně o stovky kilogramů více než dříve.
K TÉMATU: Před padesáti lety poslala Škoda poprvé auto proti zdi. Kulisy byly hodně netradiční
Dokonce i malé městské vozy dnes umí být bezpečnější než dříve. Jenže nemusí to být naprostým pravidlem a zejména v případě čínských automobilek je dobré si nějaký ten crash test projít.
Nízká cena nemusí být zárukou bezpečnosti
Vzpomeňme si třeba na Dacii Spring, malý městský elektromobil a jednu dobu dokonce nejlevnější elektromobil na českém trhu. Ten je původně vyvinutý pro čínský trh ve spolupráci s automobilkou Dongfeng a do Evropy se dostal až později. Při příchodu šokoval pouhou jedinou hvězdičkou v crash testech Euro NCAP.
Nyní se objevila zpráva Euro NCAP o testech kompaktního elektromobilu Dongfengu Box. Ten se na českém trhu prezentuje jako cenově dostupný elektromobil s moderními technologiemi, pětihvězdičkovým hodnocením v evropských crash testech se však chlubit nebude.
Euro NCAP elektrickému hatchbacku udělilo pouhé tři hvězdičky. V podrobné zprávě udává, že při testu simulujícím srážku dvou vozidel při rychlosti 50 km/h došlo k uvolnění několika bodových svárů na A sloupku karoserie, což ohrožuje schopnost odolat dalšímu zatížení. V případě překlopení na střechu by tak Dongfeng nemusel být schopný ochránit posádku.
„Dongfeng Box nedosahuje úrovně bezpečnosti ostatních malých elektromobilů. Během testů se ukázalo, že některé bodové sváry byly narušeny a při nehodách ve vyšších rychlostech by mohly být ohroženy ještě více. Takové selhání je nutné odstranit, aby byl vůz konkurenceschopný,“ dodal programový manažer Euro NCAP Aled Williams.
Dveře vozu navíc zůstaly po zkoušce zamčené, což by mohlo bránit záchranářům při vyproštění cestujících. Airbag řidiče byl poměrně slabý a při nárazu by zřejmě nebyl schopný zabránit nárazu hlavy řidiče do volantu.
Palubní deska vozu je sice designová a dělá z interiéru pěkné místo k životu, při nehodě však příliš neoceníte její konstrukci. Ta se v crash testech vyznamenala tendencí poranit nohy některých cestujících. Chybí i prvky, které v případě nehody zabrání srážce cestujících vpředu mezi sebou při bočním nárazu.
Rychlá náprava je možná.
Špatný výsledek však nemusí znamenat konec světa pro Dongfeng. Další automobilka, také částečně vlastněná státem, se s horšími výsledky crash testů popasovala a v rámci několika měsíců chyby napravila.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Fatální nehoda při závodech u českých hranic: Řidič uhořel v autě, bylo mu jen 40 let.
Letos v červenci SUV Chery Tiggo 7 a 8 získaly 4 hvězdičky v crash testech Euro NCAP. Důvodem byl problém se zadními hlavovými airbagy, které při bočním nárazu nedostatečně chránily hlavy vzadu sedících cestujících. Inženýři značky nelenili a nyní se již Tiggo 7 a 8 může chlubit pětihvězdičkovým hodnocením.
Připomeňme, že Dongfeng na našem trhu není žádným nováčkem, přesto je elektromobil Box jediným doposud testovaným vozem organizací Euro NCAP. Ostatní modely značky se tak mohou chlubit hodnocením pouze od čínské organizace C-NCAP a mnohdy nesplňují stejnou úroveň vybavenosti asistenčními systémy jako jiné automobily na trhu.
Tři hvězdičky nejsou příliš vzácné
Automobilky ve valné většině případů získávají u testovaných aut 4 nebo 5 hvězd, občas se však objeví i slabší výsledky, někdy dokonce tristní.
V minulém roce se například mezi nejhůře hodnocenými vozy umístily se třemi hvězdičkami oblíbené dodávky od Fordu, Tourneo Courier i Custom, nová generace Dacia Duster i větší sourozenec Bigster nebo Suzuki Swift. Tři hvězdy získal i Jeep Avenger, který vychází z pětihvězdičkového Peugeotu 2008.
Špatné výsledky v hodnocení Euro NCAP trápí zejména Dacii. Kromě již zmiňovaných se v roce 2021 dostalo pouhé jedné hvězdy i kompaktnímu MPV Jogger, zatímco spřízněné modely Logan a Sandero Stepway získaly o jednu hvězdu více.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Tyto dvě dětské sedačky mohou být nebezpečné. Konstrukce se při nárazu rozpadly
Ani prémiové automobilky však nemusí být zárukou nejlepšího hodnocení. Letos například BMW řady 1 získalo čtyřhvězdičkové hodnocení v crash testech kvůli horší ochraně hrudníku i levé nohy řidiče. Hodnocení crash testů tak stále zůstává jedním z nejdůležitějších parametrů při koupi nového vozu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V Česku roste zájem o ojetiny. Padají prodejní rekordy, velký zájem je zejména o SUV.