Úterý 21. říjnaSvátek má Venku je 13 °C, Skoro Jasno

Místo řidiče bude mít dron. Staví se druhá vodíková Tatra, tentokrát pro popeláře

Aktuálně.cz Před 12 hodinami

 Tatra Trucks

Loni po tříletém vývoji začala Tatra na svém polygonu testovat vodíkový prototyp Force e-Drive FCEV v konfiguraci 8×6, určený především pro těžkou práci v povrchových dolech. Aby bylo možné těžký nákladní automobil provozovat, vyvinula pro něj jablonecká firma Devinn mobilní plnící vodíkovou stanici.

Stejná společnost se podílela i na vývoji prvního vodíkového prototypu a je také součástí konsorcia vyvíjejícího aktuálně druhý vodíkový kopřivnický prototyp. Vedle Devinnu a Tatry je v něm také VŠB - Technická univerzita Ostrava. Připomeňme, že akademickou podporu měl i vývoj prvního prototypu, tehdy však šlo o Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze.

Druhý prototyp vodíkové Tatry, jehož vývoj právě začíná a dokončený by měl být v polovině roku 2028, opět vychází z třetí generace řady Force. Dostane ovšem konfiguraci pohonu 6×4 a především je určený pro práci v komunálních službách. Podle oranžového lakování asi leckdo pozná, že se jedná o popelářské vozidlo.

Nicméně ačkoliv fotky ukazují popelářský vůz, nemusí jít nutně jen o něj. Nákladní auto může dostat i úpravu pro úklid ulic, pro zimní údržbu silnic anebo sloužit jako klasický sklápěč při stavebních pracích v městských aglomeracích.

"Nová vodíková Tatra vychází ze zásadních poznatků získaných při testování vozu Tatra Force e-Drive FCEV 8×6 a přináší efektivnější rozložení komponent i redukci zástavby pohonné jednotky a chladicího systému tak, aby bylo možné splnit požadavky na nízkoúrovňový nástup do kabiny. Současně jsme se zaměřili na vyšší efektivitu rekuperace a optimalizaci spotřeby vozu," popisuje auto šéf firmy Devinn Luboš Hajský.

Jak už bylo řečeno, podvozek má konfiguraci 6×4 se dvěma hnanými zadními nápravami. "Toto na Tatru netradiční konstrukční uspořádání umožní instalaci kabiny řidiče a posádky níže než u běžných vozů Tatra, což zlepší výhled z kabiny i komfort nastupování a vystupování při běžném provozu," popisuje technický ředitel kopřivnické automobilky Jakub Pončík.

Ovšem i když je uspořádání na Tatru možná netradiční, stejně bude vzadu klasická centrální nosná roura s výkyvnými polonápravami. Tam se nic nemění. Force e-Drive FCEV 6×4, jak zní jméno prototypu, bude vážit přes 25 tun, zvládne třicetiprocentní stoupání, pojede maximálně 85 km/h a jeho dojezd by měl být 200 kilometrů.

Kromě vodíkového pohonu pak v Kopřivnici u nového prototypu vsadí i na funkce autonomního řízení a dálkového ovládání. I ty už si na vlastním prototypu Tatra v minulosti vyzkoušela, nicméně poprvé s nimi bude kombinovat vodíkový pohon.

"Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 bude vybavena komplexní sadou senzorů, radarů, lidarů a vysoce výkonným řídicím počítačem, které umožní instalaci řady elektronických asistenčních systémů," říká člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka. Podle něj tak bude prototyp schopný jezdit úplně bez řidiče, případně jej bude možné ovládat i bezdrátově na dálku.

"Unikátním prvkem, který chceme na vozidle odzkoušet, je integrace dronu, jenž bude vůz doprovázet a monitorovat jeho provoz z ptačí perspektivy," dodává Smolka.

Tatra vidí využití samočinného řízení třeba při krokové jízdě při sběru odpadu. Řidič totiž nemusí sedět v kabině, ale věnovat se samotnému sběru. Dron zase ulehčí záchranářům práci v rizikových oblastech. V Kopřivnici navíc chystají více stupňů samořízení, z nich pak bude vycházet i konečná cena.

Pokračovat na celý článek