V období od roku 2010 do 2024 se na českých silnicích odehrálo téměř 250 tisíc nehod, při kterých byli v autě spolujezdci. Více než polovina se obešla bez zranění, avšak některé skončily i smrtí. „Teoreticky bychom do vozu neměli nastupovat v sobotu, kdy je, co se týče nehod, pro spolujezdce nejrizikovějším dnem,“ řekl mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota s tím, že to souvisí s víkendem. Obecně tím dnem je ale pro řidiče považován pátek.
DÁLE ČTĚTE: Srážka autobusu s osobákem uzavřela silnici na Svitavsku. Pro zraněné letěl vrtulník
Ačkoliv z dat nelze určit, které ze sedadel je to nejnebezpečnější, expert zmínil právě to vedle řidiče. Pomáhají však podle něj moderní bezpečnostní prvky, jako jsou airbagy, kterých stále přibývá.
O víkendech je problém alkohol
„Mladí nasedají do auta s opilým řidičem, a ještě ho hecují, aby ukázal, jak dobře řídí. Nakonec skončí někde v poli. To je bohužel realita všedního dne,“ nastínil expert problém.
Spolucestující by řidiče neměl rozptylovat, ale často tomu tak není ani v obyčejných situacích. „Pokud vezeme dítě, otáčíme se na něj a chlácholíme ho. To stejné platí u spolujezdce,“ pokračoval Sirota. „Sekundy rozhodují o tom, zda nabouráte, nebo ne,“ varoval. Dodal, že za volantem je také důležitý klid.
Ale i spolujezdec může dostat pokutu. „V řadě zemí to je za neslušná gesta. V Německu a Francii je postih například za antiradar, který by měl v mobilu, a dostat pokutu může i za to, že je nahý,“ informoval expert.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Milimetry od srážky. Po kruhovém objezdu jela v Jablonci v protisměru dvě auta, ukazují záběry