Pět let čekal brněnský Automotodrom na návrat nejlepších motocyklových jezdců světa. Za tu dobu přečkal covidovou pandemii, získal nového majitele a s ním i nový povrch. Kvality speciálního asfaltu na téměř pět a půl kilometru dlouhé a patnáct metrů široké trati prověří závod světového seriálu MotoGP.
Královská kubatura obsadí brněnský okruh v polovině července, kdy se na start postaví špičky motocyklového sportu. Do Brna spolu s nimi zamíří i desítky tisíc fanoušků. Pro ně je návrat šampionátu splněným snem.
Na jeho přípravě pracuje nepřetržitě poslední půlrok i nové vedení. „Je to zběsilý závod s časem,“ svěřuje se pro Forbes ředitel Automotodromu Miroslav Bartoš.
Když se v areálu potkáváme, počasí není zrovna ideální. Je zataženo a poprchává. Přesto i přes zavřená okna doléhá do řídící věže, kde management sídlí, řev motorů.
Po trati se čas od času přežene na svém stroji některý z motorkářů, který si za jízdu na okruhu zaplatil. Je to šance, jak se legálně a zároveň bezpečně na silnici v Česku projet až 300kilometrovou rychlostí v hodině. A pro Automotodrom znamená komerční pronájem hlavní část příjmu.
„Nikdo jim nepřekáží, nejede v protisměru, mají čistou dráhu. Většinou si motocyklové agentury trať pronajmou a pak si sami shánějí zájemce, kterých je v ideálním případě kolem 240. Většinou jsou rozdělené do čtyř skupin po šedesáti lidech, kteří se točí v průběhu dne,“ přibližuje Miroslav Bartoš.
Trať už si vyzkoušel i Filip Salač, nejlepší český závodník, který se na šampionátu představí ve třídě Moto2. Na tréninkovém motocyklu Yamaha YZF-R1 absolvoval na novém povrchu krátký test a hned ve druhém kole zajel svůj osobní rekord na domácí trati.
„Asfalt je skvělý, hladký, bez hrbolků a má neuvěřitelnou přilnavost. Můžete jet ve větším náklonu a mnohem dříve přidávat plyn,“ zhodnotil po jízdě. A podle něj budou na Masarykově okruhu padat i další rekordy.
O tom, že se závod MotoGP v Brně pojede se rozhodlo loni na konci srpna, kdy návrat posvětil promotér šampionátu Dorna Sports. Pomohla změna majitele, kdy se novým stal podnikatel Karel Hubáček se svou společností Shakai, a také zapojení významného partnera – skupiny Creditas. Za ní zase stojí jeden z nejbohatších Čechů Pavel Hubáček, bratranec nového vlastníka.
Kromě toho závod finančně podpoří i Národní sportovní agentura, která schválila dotační příspěvek na tři roky. Peníze přidá rovněž brněnský magistrát a Jihomoravský kraj.
„Vlastní závod má svůj rozpočet a z něho jde velká část na poplatek stanovený Dornou. Na ten používáme právě dotace, jde řádově o desítky milionů korun,“ přibližuje Miroslav Bartoš. Investice do Automotodromu a do jeho rekonstrukce jdou naopak z privátních zdrojů, tedy od Karla Hubáčka.

Na úpravy a modernizaci vyčlenil 180 milionů korun. „Je skvělé, že máte majitele, který je schopen a ochoten do rozvoje areálu investovat, protože pro takto velké závody je potřeba, aby měly nějakou úroveň,“ zdůrazňuje CEO.
S návratem MotoGP do České republiky přesto někteří lidé nesouhlasili. Kritika zaznívala hlavně kvůli výši dotace, kterou šampionát spolkne. Jenže podle Miroslava Bartoše se investice Česku vyplatí. Ať už v podobě prestiže a propagace, kdy do Brna přijedou desítky televizních štábů z různých států, ale také zisků.
Díky Velké ceně se podle Bartoše zvýší turistický ruch, vydělají provozovatelé restaurací, hotelů, majitelé kempů, ale i město na poplatcích z parkování či ubytování a stát na daních.
„Na sociálních sítích zaznívají ohlasy z obou stran, ale úplně negativní nejsou. Myslím, že spousta lidí tomu naopak fandí a je ráda, že MotoGP je zpět v Česku,“ podotýká šéf Automotodromu.
On sám by sice na motorku nikdy nesedl, protože je prý rychlá a nebezpečná, k motosportu má ale blízko už od dětství. Jako student vypomáhal na závodech coby časoměřič. To si pak vyzkoušel i na samotném Masarykově okruhu.
„Začínal jsem na motokrosech, na rallye, na rychlostních zkouškách. V té době ještě nebyly automatické systémy, takže ty časy na kolo jsme počítali každému závodníkovi ručně. To nebylo snadné, kolikrát jsme se zamotali do šedesátkové a desítkové soustavy, když jsme odečítali časy, čili je možné, že ty výsledky nebyly úplně správné a vítěz neměl být vítěz,“ podotýká s úsměvem.
„Pak jsme taky často museli přečíst a nahlásit čísla jezdců, jak projeli kolo, a když jich bylo najednou na těch motorkách padesát, to jsme stíhali jen taktak,“ vzpomíná.
Když dokončil vysokou školu, v Automotodromu už zůstal. Začínal na obchodním a marketingovém oddělení a postupně se vypracoval přes řízení sportovní sekce až na pozici CEO okruhu. V ní je necelý rok.
Smysl pro humor mu nechybí. Ještě nedávno objížděl jako ředitel seriálu mistrovství světa cestovních vozů závody po celém světě, teď už se na ně dostane podstatně méně. „Dopadl jsem stejně jak říkají v Cimrmanovi – Dost ses narajzoval a do Afriky už nepojedeš.“

Zato teď má před sebou i s celým týmem velkou výzvu. Dokázat, že si okruh zaslouží být zpátky ve hře. To hlavní a nejvíc viditelné, do čeho šly také nejvyšší investice, je povrch. Ten předchozí pocházel z roku 2008 a už pár let před covidem byla jeho výměna jedním z požadavků Mezinárodní motocyklové federace. Během pauzy, kdy v Brně závod nebyl, se přidaly i další úkoly.
„Musíme mít například podél celé dráhy instalované LED signalizační tabule, které nahrazují vlajkovou signalizaci traťových komisařů a k tomu se musela natáhnout elektřina a optika, která tam nebyla. V některých zatáčkách jsme upravovali výjezdové zóny, kdy se doplňovala záchytná zóna z kačírku, tedy z kameniva, aby to lépe plnilo svůj účel,“ vypočítává Bartoš.
„A pak to byly různé drobnosti jako úpravy na parkovišti závodních strojů, lepší sociální zařízení. Všechno jsme stihli za půl roku. Některé práce ale ještě dobíhají tak, aby do konce června bylo vše hotovo,“ dodává.
S novým asfaltem radila specializovaná firma z Německa, která se na závodní tratě zaměřuje. Vydržet by měl dvanáct až patnáct let.
Tím, jak jsou motorky stále rychlejší, jsou vyšší požadavky i na bezpečnost jezdců. „V některých zónách bylo potřeba doplnit ochranu před svodidla, takzvané balíky, tedy například molitan obalený nehořlavým materiálem. Počet míst, kam jsme je museli umístit, se několikanásobně zvýšil.“
Celkem 5403 metrů dlouhý brněnský okruh je u závodníků oblíbený. Se svými patnácti metry patří k několika málo takto širokým tratím. Navíc neleží na úplné rovině, celkové převýšení je 73 metrů, což pro jezdce představuje vítanou změnu. A když se stadion C zaplní desetitisíci diváky, má celý závod neopakovatelnou atmosféru.
„Počítáme, že celkem dorazí kolem dvě stě tisíc fanoušků. Předprodej zatím běží velmi dobře, sedadlové tribuny už se prakticky vyprodaly. Trochu jsme se obávali, že nám ublíží fakt, že středoevropské závody jsou poměrně blízko sebe, ale zatím to tak nevypadá,“ zmiňuje Miroslav Bartoš s tím, že týden před Brnem se například jede Velká cena Německa.
Pro fanoušky je k dispozici hned několik tribun, kromě těch přírodních jsou to i dvě sedadlové nastálo, čtyři další pak speciálně na tento víkend smontují. Kromě hlavního závodu je čeká nabitý program po celé tři dny.

Poprvé chystají pořadatelé i pre-event, kdy na Náměstí Svobody v centru Brna vystoupí zdarma na koncertech pěvecké hvězdy Sebastian nebo Lenny. Společnost Dorna přidala rovněž sprintový závod pro královskou kubaturu a Rider Parade, kdy po trati provezou samotné závodníky. Diváci je tak uvidí bez přilby a v rychlosti daleko nižší než závodní.
Ještě do konce června seženou fanoušci vstupenku na tři dny za 3290 korun. Cena je stále výhodnější, než když si koupí jednodenní vstupné na nedělní závod, které se začne prodávat týden před ním za tři a půl tisíce korun.
Do Brna se sjedou fanoušci z celého světa, někteří jsou až z Austrálie nebo Japonska. Většina ale z Evropy – nejvíce je Čechů, pak to jsou Němci, Italové, početný zástup přijede z Polska nebo Slovenska. Ubytovat se mohou v některém z kempů a zaparkovat na hlavním parkovišti či dalších záchytných.
„Kapacita je dostačující, ale samozřejmě platí, že čím dřív přijedete, tím lepší pozici máte. Nejlepší fanoušci jsou ti, kteří využijí hromadnou dopravu. Máme domluvenou kyvadlovou dopravu z konečné stanice linky osm. Takže kdo může, ať toho využije,“ doporučuje Miroslav Bartoš.
Kromě MotoGP se na okruhu letos pojede ještě několik závodů. Třeba motocyklový Alpy Adria, nebo třídenní závod vozů Masaryk Racing Days. Závěr roku si užijí fanoušci závodů aut do vrchu nebo vytrvalostního závodu.
The post MotoGP přinese státu prestiž i peníze, věří šéf brněnského Automotodromu appeared first on Forbes.