Sobota 11. říjnaSvátek má Venku je 13 °C, Skoro Zataženo

Na dálnici 150 km/h? Rychlost na D3 ovlivňuje několik faktorů. Ploužili jsme se i osmdesátkou

CNN Prima News Před 4 hodinami

Pilotní režim potrvá přibližně půl roku a na fungování systému dohlédne Národní dopravní informační centrum Ředitelství silnic a dálnic. O zvýšené rychlosti mezi 84. a 131. kilometrem informuje proměnné dopravní značení, nicméně to neznamená, že řidiči automaticky mohou jezdit legálně v tomto úseku až 150 km/h. Nejvyšší povolenou rychlost totiž ovlivňuje hned několik faktorů.

K TÉMATU: Kouření v autě: Německo zvažuje jeho zákaz. Může se podobné opatření prosadit i v Česku?

Rychlostní limity jsou totiž aktualizovány v reálném čase podle dat z meteorologických stanic, kamer, senzorů i dopravních systémů, tudíž v případě nepříznivého počasí či větší hustoty provozu může být ze slibované sto padesátky pouze stovka. To byl zprvu bohužel i náš případ.

Horší počasí i práce na silnici

Na dálnici D3 vedoucí od Mezna až do Kaplic jsme vyjeli v den spuštění zvýšené rychlosti, tedy v neděli 5. října. Celá má délku 97 kilometrů a úsek, kde jsme mohli přidat z obvyklých sto třiceti na sto padesát kilometrů v hodině, tvoří necelou polovinu. Ve směru z Prahy do Českých Budějovic vás ovšem hned v úvodu na 84. kilometru překvapí zúžení a zákazová značka s osmdesátkou.

Práce na silnici sice po pár metrech končí, ovšem dál jsme museli pokračovat obvyklým dálničním tempem. Změnilo se to až na stém kilometru, kde na proměnné ceduli byla vidět zvýšená rychlost na 150 km/h. Většina řidičů toho s radostí využila, nicméně u některých se zdálo, že buď si změny nevšimli, nebo tomu snad ani nevěřili. Přestože podzimní počasí nabízelo střídavě slunečno a mírné přeháňky, zbytek cesty to neovlivnilo a nohu z plynu jsme museli sundat až před sjezdem 131.

Cesta druhým směrem začala pozitivněji a od odbočky na České Budějovice si mohli řidiči užívat nový rychlostní limit. Dopravní značky o tom informovaly na každém nájezdu na dálnici D3, byly nejen dobře viditelné, ale i vhodně umístěné.

Odpoledne nicméně začalo být počasí poněkud nečitelné a občasné přeháňky doprovázel silnější vítr. Na přibližně 96. kilometru jsme se proto setkali s prvním omezením, a možná až moc radikálním. Ze stopadesátky jsme rázem museli zpomalit až na sto kilometrů v hodině, aniž by předtím byla omezena alespoň na obvyklou dálniční rychlost. Takto jsme pokračovali dalších jedenáct kilometrů, dokud nás dopravní značení neinformovalo o práci na silnici a my museli ještě více ubrat z plynu.

Jízda zvýšenou rychlostí ukázala jeden mírný nedostatek, který se ovšem u moderních aut jistě vytratí s první aktualizací. Přestože naše testovací Dacia Duster disponovala systémem rozpoznávání dopravních značek, stále ukazovala maximální povolenou rychlost 130 km/h a na sto padesátce nás pípáním upozorňovala na její překročení.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Riskantní manévry na Moravě: Policisté prudce brzdili, řidička zabránila nehodě, ukazují záběry

Pokračovat na celý článek