Veřejnost se často domnívá, že zahájit klinicko-logopedickou péči u dětí stačí až v předškolním ročníku mateřské školy. Většinou tomu tak ale není. Díky moderním vědeckým a odborným poznatkům lze řečové vady nebo riziko jejich vzniku určit již v raném věku.
ČTĚTE TAKÉ: Eliška v MHD trpí záchvaty, ohrožuje sebe i druhé. Auto dosloužilo, na nové vznikla sbírka
„Ideálním řešením by bylo zavedení povinného screeningu jazykových a řečových poruch mezi druhým až třetím rokem dítěte,“ upozornila předsedkyně Asociace klinických logopedů ČR Barbora Richtrová.
Kdy vyhledat odbornou pomoc
Podle klinické logopedky Jitky Kaulfuss je třeba vyhledat odbornou pomoc zejména v těchto případech:
- Dítě nemluví nebo mluví nápadně méně než jeho vrstevníci.
- Mluví svojí vlastní řečí.
- Nerozumí tomu, co mu sdělujeme.
- Má nedostatečnou motoriku mluvidel (pohyblivost jazyka, rtů, dýchání).
- Zadrhává nebo koktá.
Logoped řeší víc než výslovnost
Celkové pojetí logopedie nebere v úvahu jen samotnou řeč. Sleduje vše od zraku, sluchového vnímání, jemné a hrubé motoriky až po koordinaci dechu a hlasu. Základem zůstává stále řeč – jde však o jeden kousek složité komunikační skládačky.
Dle odborníků se logopedie neomezuje jen na samotné vyslovené slovo, ale zkoumá celý proces komunikace, včetně prvotního porozumění významu slova.
„Logoped při komplexním vyšetření třeba zjistí, že dítě má také obtíže ve výbavnosti slov, vyprávění, vnímání zvuků řeči – tedy symptomatiku vývojové dysfázie. Nebo jsou v projevu lehké náznaky neplynulosti, tedy koktavosti, dítě není emocionálně nebo pracovně zralé, jak by odpovídalo jeho věku,“ popsala Richtrová.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: „Sleva“ za dětský tábor. Pojišťovny nabízí příspěvek, výše se ale liší. Jak o něj zažádat?
Vědecké poznatky také pomohly lépe objasnit, jak řečové vady vznikají a s čím souvisejí. „Potvrdilo se například, že poruchy vývoje řeči či jazyka se často pojí s dalšími diagnózami – ADHD, poruchami učení, motorické koordinace a podobně. A mají silný genetický původ,“ doplnila Richtrová.
Vyhledejte logopeda s předstihem
K logopedovi může rodič s dítětem docházet již od raného věku. Užitečné je například posouzení podjazykové uzdičky. Tato blanka může být občas příliš pevná nebo krátká. V takových případech může způsobovat potíže s kojením a později vést k problémům s výslovností některých hlásek a dalším komplikacím.
Samotné období před nástupem do školy je pro děti náročné – vnímají jej jako přelom. V této životní etapě případnou odlišnost více prožívají a uvědomují si, že je něco „divné“. Může se tak zvyšovat pocit studu, děti mají snížené sebevědomí a volí únikové strategie, aby nemusely zažívat nezdar.
Z toho důvodu se podle odborníků vyplatí s logopedem začít pracovat mnohem dříve, a to nejen vzhledem k dlouhým objednacím lhůtám. Jak připomínají: je lepší se nechat jednou preventivně vyšetřit než něco zanedbat, přičemž u dětí to platí dvojnásob.
„Terapie je individuální záležitostí a je lepší přijít do ordinace dříve než později. U některých logopedických diagnóz určitě platí, že čím dříve se začne, tím rychleji se dostaví kladné výsledky. Toto se týká především dětí, které přišly na svět s psychomotorickým nebo neurologickým zeslabením,“ radila rodičům Kaulfuss.
Co dělat už během čekání na termín?
Než nastane termín návštěvy u specialisty-logopeda, mohou rodiče dítěti pomoci několika způsoby:
Zapojit hravé metody
Příkladem je projekt Hláskování s Lipánkem, který nabízí výuková, ale zároveň hravá videa. „Cvičení se zaměřují na podporu správného rozvoje řeči a artikulace u dětí předškolního věku s interakcí s rodiči. Formou jednoduchých a zábavných videí získávají rodiče informace, jak danou hlásku hravou formou správně vyslovit a procvičit,“ uvedla Kaulfuss, která je odbornou garantkou projektu.
Přirozený rozvoj řeči
„Řeč dětí lze rozvíjet průběžně kdykoli přirozenou cestou, ať už společnými sportovními či domácími aktivitami a vzájemným povídáním. To všechno pomáhá zlepšit výslovnost, vyjadřovací schopnosti a obohacuje slovní zásobu dítěte,“ vzkázala Kaulfuss.
Pravidelná četba dětských knih
Pokud rodič dítěti čte třeba na dobrou noc, rozvíjí jeho verbální schopnosti a fantazii. Knihy musí odpovídat věku a vyspělosti malého posluchače.
Rodiče jako partneři logopeda
Rodiče jsou navíc při podpoře jednotlivých dovedností dítěte důležitou „pravou rukou odborníků“. Je-li jim dobře vysvětleno, co je cílem a proč se konkrétní kroky dělají, mohou dítěti pomoci z velké části i sami.
„Nácvik dílčích dovedností by měl probíhat formou hry a zábavy. Důležité jsou i tipy, jak jednotlivé dovednosti mohou posilovat i v běžném životě,“ potvrdila Richtrová. Tyto požadavky splňuje také řada on-line či tištěných pomůcek.
Při cvičení by měli rodiče respektovat aktuální rozpoložení dítěte. Délku domácího tréninku je třeba stanovit individuálně, v souladu nejen s věkem, ale především s druhem vady a případnými dalšími poruchami – tedy stavem jednotlivých oblastí nerovnoměrně se vyvíjejícího psychomotorického vývoje, aktuálními potřebami dítěte a také v souladu s nastaveným rodinným harmonogramem.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Boj o místa ve školkách začíná. Za nepřijaté děti budou obce rodičům platit tisíce