Sobota 20. záříSvátek má Venku je 19 °C, Polojasno

Nákupy za pár korun táhnou. Action, Tedi i Woolworth v Česku raketově rostou

Forbes Před 3 hodinami

Diskontní řetězce, jako jsou Action, Tedi, Pepco nebo nově Woolworth, expandují na českém trhu rekordním tempem. Už v nejbližších měsících zde mohou vzniknout až desítky nových prodejen, a přestože některé značky nedávno oznámily, že z tuzemska odcházejí, počet těch nově příchozích je výrazně převyšuje.

Rozšiřování těchto obchodů je podle odborníků dané především rostoucí poptávkou Čechů po cenově dostupném zboží a expanze diskontních řetězců se projevuje ve všech segmentech trhu.

Podle Roberta Skládala, partnera a vedoucího týmu pronájmu obchodních center ze společnosti Cushman & Wakefield, jsou dnes nejvíce aktivními hráči Action, Woolworth, Tedi a Pepco. Na obzoru je však i příchod nového řetězce, Mr. D. I. Y. z Malajsie. 

Růst jednotlivých řetězců závisí na již existující síti obchodů a dostupnosti volného prostoru, některé části trhu mají totiž již obsazené.

Skládal upozorňuje, že tento trend je důsledkem chování zákazníků citlivých na cenu – a úspěšné řetězce jim nabízejí atraktivní nabídku nejen v oblasti módy, ale i domácích potřeb, papírnictví či hraček. 

„Tyto řetězce zažívají obecně úspěšné období a očekáváme další rozšiřování jejich sítě, nejen v retail parcích, které byly původně primárním cílem, ale nově i do obchodních center,“ dodává odborník s tím, že diskontní prodejny se dnes stávají neodmyslitelnou součástí téměř každého retail parku a jejich přítomnost je běžná i v menších městech s více než pěti tisíci obyvateli.

Podle Jana Voslara, partnera komerční realitní agentury RAF Advisory, se většina diskontních řetězců postupně prolíná a ty nejprogresivnější z nich se neustále vyvíjejí.

Zatímco moderní formáty, jako jsou Action a Tedi, podle Voslara pravidelně inovují sortiment a koncepty prodejen, tradičnější značky typu Pepco či Kik ztrácejí část své přitažlivosti. 

„To, co na zákazníka fungovalo před deseti lety, už nezaujme,“ konstatuje Voslar a upozorňuje, že u těchto statičtějších řetězců nefunguje ani strategie velkého pokrytí, která dříve kompenzovala slabší inovace, a konkurence je postupně dohání.

Výsledky diskontů

Pepco patří mezi největší hráče diskontního segmentu. Svou expanzi začalo v roce 2004 v Polsku. V současné době má téměř čtyři tisíce prodejen v osmnácti zemích Evropy a jeho akcie se obchodují na varšavské burze.

Přesto se ani tento gigant nevyhnul slabším výsledkům – za účetní rok, který trval od 1. října 2023 do 30. září 2024, snížil čistý zisk o čtvrtinu na 779,9 milionu korun. Tržby mu meziročně klesly o 2,8 procenta na 7,3 miliardy korun. 

Německý Kik, součást skupiny Tengelmann, působí na trhu už od roku 1994 a aktuálně provozuje více než 4200 prodejen ve čtrnácti zemích. Český trh je pro něj významný, s více než 240 obchody a ročními tržbami 3,8 miliardy korun.

Ačkoli Kik v Německu čelí možné restrukturalizaci a uzavírání části poboček, tuzemského trhu se to zatím netýká.

„Expanze v Česku probíhá kontinuálně. Každý rok na tuzemském trhu otevíráme nové pobočky a zaměřujeme se na lokality, kde můžeme být zákazníkům co nejblíže,“ říká Martin Šatný, generální ředitel firmy pro Česko a Slovensko.

Jen za loňský rok Kik otevřel na českém trhu dvanáct nových prodejen a letos plánuje rozšířit síť až o deset dalších.

Jen za loňský rok Kik otevřel na českém trhu dvanáct nových prodejen a letos plánuje rozšířit síť až o deset dalších. Podle Šatného to zároveň znamená, že některé starší prodejny postupně opouštějí a nahrazují je novými v retail parcích či menších městech. Zásadním krokem se pak stal loňský start e-shopu.

Kik v loňském roce spustil e-shop, který plánuje v následujícím roce rozšířit na Slovensko. Do programu MyKik se během jediného roku přihlásilo na milion českých a půl milionu slovenských zákazníků.

Dynamicky v tuzemsku expanduje i německý diskontní řetězec Tedi. Jen v roce 2024 otevřel dvacet nových prodejen a počet jeho poboček se vyšplhal na více než osmdesát. Spolu s tím výrazně rostly i jeho hospodářské výsledky – tržby se zvýšily na 1,2 miliardy korun a zisk se navýšil na 162 milionů korun.

Nizozemský Action je dalším fenoménem. Do Česka vstoupil teprve v roce 2020, přesto tu má už více než devadesát obchodů a celkové tržby se blíží čtyřem miliardám korun. V Evropě má diskont tři tisíce prodejen ve třinácti zemích.

„Action za více než tři dekády své existence nepřetržitě roste a každým rokem oslovuje stále širší okruh zákazníků,“ uvádí mluvčí řetězce Janneke Versteeg.

Úspěch podle ní stojí především na schopnosti držet si nejnižší ceny na trhu. Expanze se navíc nezastavuje – nedávno byla otevřena první prodejna v Rumunsku a v roce 2026 má následovat vstup do Chorvatska a Slovinska.

Informace o budoucích plánech Action podle Versteeg nesděluje, přesto něco málo prozradila. „Máme ambiciózní plány a budeme nadále posilovat naši přítomnost v Česku i v Evropě. Příští středu otevíráme naši první prodejnu v Rumunsku a v roce 2026 plánujeme otevřít obchody v Chorvatsku a Slovinsku,“ zmínila.

info Foto IgorCalzone1 / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Pobočka Woolworth

Nováčkem na českém trhu je původně americký, nyní německý řetězec Woolworth, který zde chce do roka otevřít minimálně dvacet prodejen, které se rozlohou a šíří sortimentu blíží klasickým potravinářským řetězcům.

Řetězec, který primárně prodává privátní značky, cílí na města v regionech nad dvacet tisíc obyvatel i na hlavní nákupní třídy velkých měst.

Další konkurenti se chystají na domácí trh v letech 2026 až 2027 – například malajský DIY koncept nebo německý Müller. Voslar upozorňuje, že příchod těchto hráčů může významně ovlivnit dosavadní diskontní mapu a posílit tlak na stávající značky.

Významný vliv na letošní dění na českém trhu mělo také uzavření řetězce s nábytkem a elektronikou Okay. Jeho bývalé lokality se okamžitě staly atraktivními pro expandující diskonty, jako jsou Woolworth, Action či Tedi, které je rychle využívají k rozšiřování své sítě a posílení dostupnosti pro zákazníky.

Odcházející značky

Zatímco diskontní řetězce přidávají jednu prodejnu za druhou a získávají stále větší podíl na trhu, v jiných segmentech se čas od času objevují i opačné příklady. Některé značky český trh opouštějí – ne vždy však z důvodu slabé poptávky, často jde o součást širších mezinárodních změn.

Podle Jana Kotrbáčka ze společnosti Cushman & Wakefield zůstává retailový trh v tuzemsku strukturálně silný a atraktivní, přičemž počet odcházejících brandů je spíše výjimečný.

„Počet značek odcházejících z trhu se dá spočítat na prstech jedné ruky. Trend se stále vyvíjí pozitivním směrem a nových značek přichází stále více. Claire’s v Česku končí v návaznosti na insolvenční řízení ve Velké Británii a v USA – jde o globální restrukturalizaci, nikoli specificky lokální problém,“ zmiňuje Kotrbáček.

Uzavření butiku Salvatore Ferragamo v pražské Pařížské ulici a jeho nahrazení flagshipem Patek Philippe podle něj zapadá do trendu posilování ultra prémiového segmentu na ikonických adresách.

info Foto Radosław Drożdżewski, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Van Graaf zmizí z Václavského náměstí.

Odchod obchodního domu Van Graaf z Václavského náměstí a příchod nové mezinárodní módní značky, která zde otevře svou prodejnu, jež má být druhá největší na světě, ilustruje strategii globálních hráčů soustřeďovat se na dominantní vlajkové prodejny, které kombinují rozsáhlý sortiment, omnichannel služby a technologie.

„Navzdory jednotlivým odchodům značek jsme v první polovině roku 2025 zaznamenali příchod zhruba šestnácti nových brandů napříč módou, krásou, F&B a volnočasovými koncepty a ve druhém pololetí čekáme další významné vstupy,“ vypočítává Kotrbáček.

To podle něj potvrzuje, že Praha, prémiová obchodní centra a klíčové high street lokality jsou v rámci regionu stále magnetem pro mezinárodní i prémiové koncepty.

The post Nákupy za pár korun táhnou. Action, Tedi i Woolworth v Česku raketově rostou appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek