Středa 15. říjnaSvátek má Venku je 12 °C, Skoro Zataženo

Nejhodnotnější značkou světa zůstává Apple, Muskova Tesla prudce klesla

Aktuálně.cz Před 3 hodinami

 Reuters

První tři místa zůstávají beze změny a patří americkým značkám. Citelně ale klesla hodnota značky Tesla, zatímco nově se v žebříčku objevila značka čínských elektromobilů BYD.

Celková hodnota letošního žebříčku nejlepších globálních značek dosahuje 3,6 bilionu dolarů (více než 75 bilionů Kč), což je proti loňskému žebříčku nárůst o 4,4 procenta, respektive o 150 miliard USD. Několik značek zaznamenalo rekordní nárůst hodnoty.

"Digitálně podpořené služby a vzestup umělé inteligence (AI) vytvářejí vítěze rychleji než kdykoli dříve. Zásadní změny jsou určující silou, která globální značky formuje. Vítězí ty značky, které inovují napříč odvětvími, budují kulturní relevanci a investují do dlouhodobé strategie. Ty, které spoléhají pouze na minulý úspěch, čelí na cestě k dalšímu růstu problémům," uvedl globální šéf společnosti Interbrand Gonzalo Brujó.

Mezi značky, které jedou na vlně inovací, patří Nvidia, Netflix, YouTube, Uber, Nintendo a Instagram. Nově se pak v žebříčku objevují značky jako Blackrock, Booking.com, Qualcomm, GE Aerospace, Uniqlo, Schneider Electric, Monster, Nasdaq, BYD a Shopify. Tolik nováčků v žádném ročníku zatím nebylo.

Z automobilových značek dál roste japonská Toyota, ale německé značky Mercedes-Benz a BMW jsou ceněny méně než před rokem. Výrazný pokles hodnoty, o více než 35 procent, utrpěla americká značka Tesla miliardáře Elona Muska, což Interbrand zdůvodňuje silnou konkurencí. Svědčí o tom právě čínská značka BYD, která v žebříčku dosud nefigurovala, ale teď je na 90. místě. Tesla je na 25. příčce. Jihokorejská značka Hyundai je na 30. místě s oceněním 24,6 miliardy USD. Vyšší ocenění v tomto žebříčku ještě neměla.

Žebříček Best Global Brands byl poprvé představen v roce 2000. Interbrand při oceňování značek zohledňuje tři faktory: zaprvé finanční výkonnost značkových produktů nebo služeb, zadruhé úlohu značky v nákupním procesu, a zatřetí konkurenční sílu značky. To znamená její schopnost vytvářet loajalitu a dlouhodobě udržovat poptávku, a tím i prodejní marži.

Interbrand při oceňování značek vychází z předpokladu, že značky, které usilují o skutečné vůdčí postavení, si nejenže musejí získat oblibu u zákazníků, ale dělat i to, co je považováno za správné pro lidi i planetu. Interbrand proto do své metodiky oceňování integroval i dopad environmentálních, sociálních a správních (ESG) aktivit značky.

Deset nejcennějších značek světa v žebříčku Best Global Brands 2025

Pořadí Značka Hodnota značky (v miliardách USD) Meziroční změna hodnoty (v procentech)
1. Apple 470,9 -3,7
2. Microsoft 388,5 +10,2
3. Amazon 319,9 +7,3
4. Google 317,1 +8,9
5. Samsung 90,5 -10,0
6. Toyota 74,2 +2,0
7. Coca-Cola 60,1 -1,9
8. Instagram 57,3 +27,0
9. McDonald's 53,0 +0,1
10. Mercedes-Benz 50,1 -15,0

Zdroj: Interbrand

Pokračovat na celý článek