Čtvrtek 26. červnaSvátek má Venku je 19 °C, Jasno

Nejkrásnější nákupní centrum. Chrám House of Rituals láká luxusem i péčí

Forbes Před 8 hodinami

Ve chvíli, kdy procházíte dveřmi na amsterodamské Spui 10 z ulice plné shonu, kol a turistů, vstupujete do úplně jiného světa. Dýcháte jiný vzduch. Změní se světlo, teplota, zvuk i vůně. Čas se zpomalí. Jemné tóny sakury vás obklopí v prostoru, kde vše působí tak, že už nikdy nechcete spěchat. Už v přízemí čtyřpatrového domu je jasné, že se zde odehrává pravá „retail therapy“. Ne náhodou byl House of Rituals v roce 2024 vyhlášen nejlepším evropským obchodem roku.

To, že House of Rituals vůbec existuje, je příběh sám pro sebe. Jak říká jeho zakladatel Raymond Cloosterman, nic na této cestě nebylo samozřejmé. Když v roce 2000 odcházel z vysoké manažerské pozice v Unileveru a otevíral malý, tmavý suterénní obchod s prvními produkty Rituals, všichni si klepali na čelo.

Hned první týden po otevření obchůdek vykradli. „Prvních deset let bylo extrémně těžkých. Čtyři roky nám trvalo otevřít druhý obchod. Všichni říkali, že děláme chybu. Že nejsme ani luxusní, ani masová značka. Ale já věřil, že si lidé potřebují v každodenním shonu najít malé chvíle radosti, rituály, které jim udělají dobře,“ vzpomíná dnes Cloosterman.

Balzám pro tělo i duši

Když přišla myšlenka nákupního domu House of Rituals, nebyla o nic méně odvážná. Před rokem 2020, v době, kdy retail čelil tlaku e-commerce a všichni sázeli na online prodej, přišel nápad vytvořit čtyřpatrový chrám zážitku.

Vytvořit místo, kde lidé nestráví uspěchaných deset minut, ale klidně celé odpoledne nebo celý den. Navíc odejdou s pocitem, že právě byli v luxusních lázních a udělali pro sebe to nejlepší, co mohli. A ne někde na okraji, ale přímo v historickém centru Amsterodamu, v ulici, kde se platí jedny z nejvyšších nájmů v Evropě.

House of Rituals
info Foto Rituals

Samotný výběr budovy byl oříšek. Historický dům měl přísná památkářská omezení. Přesto v něm Cloosterman viděl ideální symboliku. Kdysi se zde skladovalo koření, hedvábí, bylinky. Místo bylo centrem světového obchodu a v Rituals chtěli navázat na historii, ale v moderní podobě. Přinést do něj rituály, které dnes lidem přijdou jako balzám na duši.

Designéři, architekti a kreativní tým Rituals navrhovali každý detail tak, aby oslavil dvacet let od založení značky a podporoval relaxaci. Žádné ostré světlo, žádné přepálené barvy, žádné nápadné displeje. Naopak, vkusné tóny, vůně, dekorace vytváří dechberoucí výsledek.

Jít v House of Rituals rovně, doleva, či doprava? To je, oč tu běží!

Hned naproti vchodu je místní čokoládovna, kde jsou snad ty nejchutnější pralinky v celém Amsterodamu.

Vlevo láká podnik Rouhi, zaměřený na soul food, samozřejmě vše v rytmu filozofie Rituals. Restobar spojuje asijské kulinářské tradice s moderními přístupy v luxusní atmosféře, která zůstává příjemně neformální. Nabízí denní nabídku jídel, která příjemně osvěžují známé chutě a zároveň zůstávají věrná původní inspiraci. Limetová zmrzlina z mochi je pak delikátní tečka za fúzí asijské kuchyně.

Večer se menu rozšiřuje o à la carte možnosti nebo speciální výběr šéfkuchaře, což dává návštěvníkům možnost vychutnat si jídlo v klidnějším tempu.

Za těmi pravými dveřmi v přízemí se rozevírá ten očekávaný kouzelný svět značky Rituals. Sprchové pěny, tělové krémy, peelingy, svíčky, vůně do auta. Jednoduše veškeré kolekce Rituals se svými produkty. To vše nesmírně vkusně a explicitně designově doplněno tak, že návštěvník má skutečně pocit, že vešel do pohádkového světa luxusu a péče.

Na vše dohlíží majestátní strom sakura, pod kterým začíná cesta domem. Každý prvek má svůj smysl. Hanami, japonský rituál, který připomíná pomíjivost života, je přítomen v každém patře.

Když sem přichází běžný návštěvník, jako třeba Hannah B., třiatřicetiletá manažerka z Liverpoolu, která v Amsterodamu tráví prodloužený víkend, první, co říká, je: „Čekala jsem krásný obchod. Ale nečekala jsem, že se tu úplně zastaví čas.“

House of Rituals
info Foto Rituals

Produktů, v chytře a rozmanitě rozprostřených interaktivních koutcích, je tolik, že už jen v přízemí by šlo trávit podstatnou část dne. O patro výš je možné produkty pro tělo a domov personalizovat. Místní obsluha na počkání gravíruje vlastní vzkaz na svíčku či vyšije jméno na polštář. Trvá to skutečně jen několik minut a mezitím lákají další patra. Především ta výš, slibují totiž wellness.

A anglické sousloví „retail therapy“ rázem získává ten pravý význam. O patro výš je ráj wellnessu. Nabízí hammam rituály s nahřátými kamennými lůžky, masáže s oleji, peelingy i kolagenovou terapii s červeným světlem na revitalizaci pokožky. A to není vše. Je zde také manikúra a pedikúra.

Poslední částí je Mind Oasis. Ve spolupráci s neurovědci zde vytvořili „mozkohýčkající“ procedury a hydroterapie pro regeneraci těla i mysli, protože v dnešním hektickém světě je investice do duševního zdraví klíčová.

Jedná se o novinku, která bude oficiálně spuštěna v září 2025. Mind Oasis má být skutečnou vlajkovou lodí Rituals konceptu. Využívá haptické vibrace, zvukové vlny a dechové techniky, které pomáhají mozek přepnout do stavu hluboké relaxace.

Každý čtvrtý Evropan totiž zápasí s chronickým stresem, každý třetí trpí poruchami spánku. Firma Rituals vidí smysl v nacházení zdravé rovnováhy mezi odpočinkem a regenerací.

„Chtěli jsme, aby to bylo dostupné pro každého. Není potřeba být zkušený meditující. I někdo, kdo nikdy nic podobného nezkusil, si tu během třiceti minut odpočine víc než při běžné hodinové relaxaci,“ říká žena, která nás provádí.

Uléháme na speciální lehátko s nulovou gravitací, dostáváme sluchátka a na výběr ze tří programů –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ dechové cvičení, meditace a hluboký odpočinek. Mind Oasis nebude brzy jen výsadou amsterdamské pobočky. Letos se otevře v Londýně, v příštích letech v dalších evropských metropolích. Rituals takto buduje nový pilíř. Zážitkový wellbeing, který přesahuje kosmetiku.

Stačí chvíli dýchat podle instrukcí, poslouchat jemné vibrace, nechat se vést zvukem. „Nejsem člověk, co umí na povel relaxovat, ale po pár minutách jsem přestala vnímat čas. Když jsem pak vyšla ven, měla jsem pocit, jako bych spala celou noc,“ popisuje Hannah svůj zážitek.

Centrum House of Rituals je dnes i laboratoří značky. Testují se zde nové kolekce, jako například home decor z recyklovaného skla, nové vitaminové doplňky, nové rituály. Zde vznikla kniha The Book of Rituals, shrnující třináct životních principů značky.

Celá filozofie stojí na myšlence, že relaxace je nový luxus. A že v každodenním životě potřebujeme drobné rituály, které pomůžou zpomalit. Významnou roli hraje i udržitelnost. Rituals drží certifikaci B Corp, deset procent zisku věnuje na podporu planetárních a sociálních projektů.

V Indii podporuje vzdělání více než 250 tisíc žen, do obalů používá recyklované plasty z oceánů a do roku 2025 chce být uhlíkově neutrální.

Raymond Cloosterman
info Foto Rituals

Obchod přitahuje návštěvníky z celého světa. Mnozí sem přicházejí opakovaně. Nejen nakoupit, ale zažít místní vlídnou a pečující atmosféru. Jak říká Cloosterman: „Chtěli jsme místo, kde lidé načerpají klid. Kam se budou chtít vracet.“

House of Rituals ukazuje, jak by mohl vypadat retail zítřka. Místem, kde se investuje do sebe a svých příznivců. Do zážitku, do inspirace, do rituálu, do klidu a do wellbeingu. A to je podle Rituals v dnešním světě, kde čas a duševní zdraví začínají být tím nejcennějším, možná ta největší hodnota ze všech.

The post Nejkrásnější nákupní centrum. Chrám House of Rituals láká luxusem i péčí appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek