Z nehody existuje kamerový záznam – jeden vlak stojí, druhý už proti němu jede asi 30 kilometrů za hodinu. Obrovská energie mnohatunového kolosu napáchala škodu, při které umírali lidé. „Úplně každého překvapilo, v jakém stavu byl ten první vagon, ve kterém byly čtyři oběti. Byl ve tvaru jedničky,“ vzpomíná Miloš Němec, velitel zásahu drážních hasičů.
ČTĚTE DÁLE: Propadl se hořící vietnamskou tržnicí Sapa aneb Dramatická záchrana hasiče v ohni
Lůžkový vůz se zlomil zhruba ve své třetině a nic netušící pasažéři byli najednou v prostoru, který se dramaticky zmenšil. Právě na drážních hasičích bylo zajistit nejprve vagóny, aby se nezřítily přitom, když profesionální hasiči vyprošťovali zraněné.
Záchranné práce trvaly sedmdesát minut, a to z důvodu, že se do slisovaného prostoru museli hasiči složitě prořezávat, centimetr po centimetru, aby případně nezranili přeživší. „Ti ranění leželi nad sebou, my jsme tam tahali věci a teď jsme nevěděli, jestli třeba v bundě někdo je… S paní jsme mluvili, říkali jsme jí, že ji držíme za ruku, a ona říkala, že to není její ruka,“ uvádí Petr Dvořák, velitel zásahu.
Hasiči navíc zezačátku mysleli, že nehodu neměli šanci přežít oba strojvůdci, jenomže právě proto, že jely stroje tak pomalou rychlostí, stihli oba vystoupit a vedle kolejí sledovali práci hasičů. A tady je smutná bilance nehody: 4 mrtví, 22 zraněných. Stala se tak nejtragičtějším čelním střetem vlaků za posledních 30 let. Ze začátku se objevily i spekulace o tom, že byly lůžkové vagony přepravní společnosti v nevyhovujícím stavu. I tom se dozvíte v pořadu Spáleniště… příběhy hasičů, který můžete sledovat na CNN Prima NEWS vždy v sobotu ve 21:30, poslouchat ho pak můžete ve všech podcastových aplikacích.