Příští měsíce budou obchodníci potřebovat hlavně trpělivost. Už tak komplikovaný dovoz zboží ze severoevropských přístavů ještě zbrzdí velké opravy tratí na německé železnici, hlavní spojce, po níž putuje zboží do Česka.
Zpožděné kontejnery, dražší skladování, náklady navíc. Opravy tratí, do nichž se pustili v Německu od jihu až na sever, způsobí značné komplikace řadě tuzemských firem.
„Náročné období potrvá dva až tři měsíce,“ upozorňuje David Knobloch, spolumajitel přepravní společnosti NTG Air & Ocean. Už začátkem července stála za zpožděním zásilek oprava trati mezi městy Bad Schandau a Pirna, což přímo postihlo i české kontejnery.
O pár dnů později se omezení dotkla také několika terminálů přímo v areálu přístavu v Hamburku. Zcela zrušené vlakové spoje způsobily zpoždění odbavovaných kontejnerů oběma směry.
Podle odhadů by mělo jít o množství v hodnotě 35 tisíc TEU, což je měrná jednotka používaná v námořní dopravě k vyjádření kapacity kontejnerových lodí.
Jeden TEU odpovídá jednomu standardnímu kontejneru o délce dvacet stop, tedy přibližně 6,1 metru. Velmi zjednodušeně to tedy znamená, že výluka aktuálně zbrzdila množství odpovídající zhruba 35 tisícům standardních kontejnerů.
Jenže to není zdaleka všechno. V srpnu čeká velká rekonstrukce klíčovou trať mezi Berlínem a Hamburkem. „Trasa bude uzavřena pro veškerý železniční provoz, tedy osobní i nákladní vlaky včetně kontejnerových, a to až do konce dubna 2026,“ uvádí David Knobloch.
Přepravci tudíž budou hledat objízdné trasy nejen ve směru z Německa, ale také například z Nizozemska a přeprava kontejnerů ze zámoří se ještě víc protáhne. „Tato výluka výrazně ovlivní plynulost železniční nákladní dopravy,“ potvrzuje Martin Jukl, ředitel oddělení námořní dopravy DSV Air & Sea.

„Opravují se i tratě podél Rýna,“ podotýká Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. „V podstatě jakákoli cesta přes Německo je v tuto chvíli hodně složitá a vlaky mají zpoždění.“ Variantou tak podle něj může být například cesta přes Gibraltar.
Hledat možnosti alternativních tras doporučuje i Martin Jukl z DSV. „Například přístavy Gdaňsk, Koper, Terst nebo jiné mimo oblast nejpostiženější výlukami. Nebo počítat s možným kombinovaným řešením, včetně silniční přepravy, přičemž je vhodné zohlednit omezenou dostupnost tahačů a možná transportní úzká místa na dálnicích napojených na hlavní přístavy.“
Celé severní pobřeží Evropy je v poslední době extrémně vytížené, což speditéři řeší každodenně. Přístavy v Hamburku, kam míří značná část rejdařů z Dálného východu, i menším Bremerhavenu a Wilhelmshavenu, bojují o každý metr plochy a stále častěji mají stop stav.
Zboží tak často místo do Německa zamíří do přístavů v nizozemském Rotterdamu, belgických Antverpách nebo polském Gdaňsku.
„Žádný z evropských dovozců, s výjimkou těch největších, nemá sílu ovlivnit, kde rejdař jeho zboží nakonec vyloží,“ zdůrazňuje nepříjemnost aktuální situace Petr Rožek.
Prakticky to znamená, že pokud je v přístavu plno, rejdařská společnost má právo zboží vyložit v přístavu jiném. „Představa, že by si někdo řekl, já to chci mít v Hamburku, je sice hezká, ale nemusí to vyjít,“ přiznává Rožek.
Podobná praxe začala už v době pandemie. Tehdy za ní stála ztráta pravidelného rytmu, která postihla globální přepravu zboží, ale i nárazové karantény v přístavech. Teď jsou příčinou mimo jiné stále větší lodě – například s osmi tisíci kontejnery nákladu –, které dokážou přístavy krátkodobě zcela zaplnit.
The post Němci budou měsíce opravovat koleje. Zpomalí to i české zboží appeared first on Forbes.