Investiční skupina Purposia netypicky rozšiřuje svůj záběr. Miliardový stavební kolos nenápadného ostravského byznysmena Jana Hasíka vstoupil do cestovního ruchu. Pustil se do pronájmu lodí a letadel, tedy přesněji jednoho letadla, prozatím.
Společnost Foredeck, která tyhle služby pod rychle rostoucím holdingem z Moravy zajišťuje, nyní dává k dispozici turbínové letadlo Piper Meridian, plachetnici zakotvenou u chorvatských břehů a motorovou jachtu na Mallorce. Všechno jsou to stroje, které si Jan Hasík původně pořizoval pro své soukromé či firemní účely, postupně by je ale měly doplnit další.
„Důvodem byla snaha o efektivní využívání věcí, které vlastníme, aby nebyly pouhými hračkami. Proč je mít tři čtvrtě roku nevyužívané, když tomu tak vůbec být nemusí?“ vysvětluje pro Forbes šedesátiletý podnikatel, co jej k přivedlo k nápadu na budování nové divize.
A funguje to. Z portfolia nejvíc využívané letadlo ze šedesáti procent nadále slouží potřebám holdingu, který dosud realizoval stavební projekt v desítce evropských zemích, včetně Dánska, Chorvatska či Itálie. Čtyřicet procent letového času už ale zabírají ostatní podnikatelé, kteří si stroj půjčují pro pracovní i soukromé cesty.
„Naše aktivity se začínají hezky propojovat. Naši letití zákazníci často potřebují někam zaletět, tak proč by si letadlo pronajímali od cizího, když mohou od nás, a ještě to dopomáhá k příjemné atmosféře při vzájemném obchodu,“ těší Hasíka.
Sám přitom dopravu letounem na relativně kratší vzdálenosti donedávna nevyužíval. Když si ale před třemi lety uvědomil, že více času stráví kvůli byznysu na cestách než na jednáních, začal si stroj půjčovat, až si jeden takový loni pořídil.
Za letošek, první rok fungování Foredecku, předpokládá, že se obrat firmy zaměřené na cestovní ruch bude pohybovat kolem dvaceti milionů korun. To je v kontextu celkových čísel skupiny, jejíž tržby se blíží hranici čtyř miliard korun, marginálie. Plány do budoucna jsou ale ambicióznější.
„Teprve začínáme, potenciál v tomhle oboru je obrovský,“ hlásí Jan Hasík, který se chce výhledově soustředit nejen na nákup dalších letadel a plavidel, ale rovněž hotelů, a to v Česku i za hranicemi. Už nyní vlastní rozsáhlý hotelový komplex Palace v Ostravě, jenž chce s pomocí mezinárodních architektů nadále rozvíjet.
Po rekordním roce 2023 (3,9 miliardy korun) prošla Purposia, jejíž součástí je dvaačtyřicet firem, mírným ochlazením, když loni utržila 3,7 miliardy korun. S poklesem, který predikoval už dva roky nazpět, je však její většinový vlastník srovnaný a nijak zvlášť ho netrápí.
„Ekonomická křivka by správně měla mít tvar sinusoidy, to je úplně v pohodě. Alespoň se po prudkém rozvoji můžeme věnovat nastavování procesů,“ komentuje Jan Hasík.
Navzdory celkovým výsledkům má však několik důvodů k radosti. Nejvýraznější aktivum skupiny, společnost HSF System, jedna z nejvýznamnějších stavebních firem v Moravskoslezském kraji, loni zvedla tržby o více než desetinu a vydělala 222 milionů korun, což je její historicky nejvyšší hrubý zisk.
Dařilo se i Pruniwerku, vyrábějícímu zejména hliníkové dveře, okna a fasády či prosvětlení hal. Podniku, v němž Purposia loni majetkově posílila na téměř polovinu, vzrostl obrat o dvanáct procent na dvě stě milionů korun.
Jako zdařilá se tak nejen v téhle souvislosti jeví předloňská změna firemní struktury, kdy vzniklo právě uspořádání holdingu, pod nímž se sjednotili všichni stavaři, developeři či podlaháři, které Hasík a jeho parťáci ovládali.
Prvotním záměrem bylo vytvořit transparentní a fungující uskupení, které nebude závislé na jednotlivcích a vydrží klidně stovky let. Tento krok se nicméně osvědčil i v mnoha dalších rovinách.



„Změna přinesla tolik synergií a efektů, na které jsme tehdy ani nedohlédli, ať už to je možnost centralizovaných nákupů a personálních přechodů, či snadnější a výhodnější přístup k financování,“ pochvaluje si Hasík, jenž v Purposii drží sedmdesátiprocentní podíl. O zbylou necelou třetinu se dělí Tomáš Kosa, Tomáš Hes a Jan Vitvar.
Dost možné přitom je, že akcionáři časem přibudou, zakladatel se nebrání prodeji části svého podílu dalším klíčovým lidem svého byznysu.
S jistotou ale přibudou další aktiva – až už v oblasti cestovního ruchu, nebo nových technologií, které podnikatele lákají. „Je to příležitost být na špici pelotonu,“ říká cyklistickou terminologií vášnivý jezdec, jenž mimo jiné provozuje vlastní cyklistický tým pro děti a mládež HSF System Cycling Team.
The post Od cihel k půjčování lodí. Nenápadný Ostravan se vrhá do dalšího byznysu appeared first on Forbes.