Byl na stopě církevního spiknutí nebo viru ohrožujícího lidstvo, teď Roberta Langdona zavede dobrodružství do Česka. Konkrétně do Prahy, kam americký spisovatel Dan Brown umístil děj své nové knihy s fiktivním profesorem symbologie. Jak může naše země z románu bestsellerového autora profitovat?
Očekávání z české strany jsou velká. S pohledem na Brownovu historii se není čemu divit. Jeho díla vyšla v 56 světových jazycích a celosvětově prodal přes čtvrt miliardy kopií. Navíc čtyři tituly se dočkaly filmového, potažmo seriálového zpracování.
Na začátku září se sbírka amerického autora rozroste o román s názvem Tajemství všech tajemství, v němž má Praha hrát klíčovou roli.
Jak v Prague City Tourism, tak v CzechTourism, tedy v městské a státní agentuře zabývající se cestovním ruchem, předpokládají, že kniha u čtenářů zaboduje a přiláká je na návštěvu stověžaté metropole.
„Ze zkušeností ze zahraničí víme, že díla Dana Browna dokázala zásadně ovlivnit turistický ruch, vytvořit nový typ návštěvníků a rozvinout takzvaný literární turismus,“ potvrzuje Klára Janderová, mluvčí Prague City Tourism.
Praha i stát při odhadech přínosu vycházejí z toho, co přinesla předcházející Brownova díla. Největší roli v tomto ohledu sehrála Šifra mistra Leonarda, která vyšla v roce 2003 a o tři roky později se dočkala filmového zpracování.
Například do francouzského Louvru ještě v roce jejího vydání zavítalo 5,7 milionu lidí, v následujících letech však poprask kolem románu přispěl k návštěvnickým rekordům galerie. Během tří let se počet lidí zvedl o necelé tři miliony.
Podobné to bylo v případě Rosslynské kaple ve Skotsku. Nepříliš známou památku, kam dříve dorazilo na 38 tisíc lidí ročně, titul o církevním spiknutí turisticky nakopnul. Zájem o ni navíc trvá dodnes – předloni tam zavítalo přes 142 tisíc lidí. Téměř polovina z nich právě díky Brownově knize.
Fanoušci příběhu fiktivního profesora vyrazili i do dějišť dalších knih. Například román Inferno pomohl italské Florencii s upadajícím zájmem turistů.
Vatikán mu udělal reklamu
Je ale zároveň nutné dodat, že největší humbuk byl kolem Šifry mistra Leonarda, které se prodalo celosvětově přes osmdesát milionů kopií. Tomu tehdy napomohl Vatikán, jenž na knihu upoutal pozornost tím, když se proti příběhu dotýkajícího se katolické církve ohradil.
Jeho další knihy už pak takový poprask nezpůsobily, navíc od vydání posledního románu uplynulo zhruba osm let.
„Teď to už nemusí být takový tahák,“ říká Jan Herget z katedry cestovního ruchu na pražské VŠE. „Přesto Dan Brown a jeho psaná nebo i zfilmovaná díla jsou z pohledu Česka marketingově boží, o tom není třeba diskutovat.“

Proto odborníci na cestovní ruch i třeba nakladatelství Argo, u něhož kniha vyjde v češtině, věří, že sem Tajemství všech tajemství přiláká mnoho lidí. Ideálně ve dvou vlnách.
V první by mělo jít o čtenáře románu, kteří budou chtít prozkoumat místa, o nichž bude Brown psát. Druhá vlna zájmu může přijít ve chvíli, pokud se kniha dočká zfilmování. A tato šance existuje.
Práva na to už koupila americká společnost Netflix, která podle románu chystá seriál. Streamovací platforma s více než třemi sty miliony předplatiteli pak může způsobit ještě větší zájem o Prahu než samotná kniha.
Návštěvníci zde utratí peníze za ubytování, jídlo a třeba také za suvenýry, tematické prohlídky a zážitkové akce, z čehož těží veřejný i soukromý sektor.
Experti na promarnění příležitosti
To vše vypadá z pohledu příjmů pozitivně, je tu ale jedno „ale“. „V Česku jsme velmi dobří na promarnění příležitostí,“ konstatuje Herget. Ukázkovým příkladem z poslední doby je česká videohra Kingdom Come: Deliverance 2, které se po světě prodalo miliony kopií.
Po jejím vydání začali fanoušci hry mířit na místa, kde se hra odehrává. A zatímco Kutná Hora či Malešov z toho nyní těží, z okolí zříceniny Trosky či jiných obcí zaznívala od místních kritika, že tam najednou jezdí příliš mnoho lidí.
U Brownova románu by to zdá se mělo dopadnout lépe. „Novou knihu i případné zpracování Netflixem plánujeme marketingově využít a aktivně se na to připravujeme,“ říká Janderová z Prague City Tourism. Spolupracují s nakladatelstvím Argo a chystají nové služby pro turisty. Detaily zatím nechce prozrazovat.
„Je to obrovský potenciál, který využijeme k propagaci nejen metropole, ale také dalších regionů,“ uvádí ředitel CzechTourism František Reismüller. Právě z úspěšného nalákání návštěvníků i mimo Prahu může země profitovat.
Globální kampaň zadarmo
Hlavní město samotné je už dnes turistický magnet. Loni do něj ostatně zavítalo přes osm milionů lidí. Podle Hergeta se dá očekávat, že mnoho fanoušků Tajemství všech tajemství dorazí do Česka ze zemí mimo Evropu. Což může být výhoda pro to je pak dostat mimo Prahu.
„Dá se s nimi trošku snáze pracovat, protože ti potřebují itinerář,“ vysvětluje bývalý ředitel agentury CzechTourism. A do něj by se mohla dát i právě místa mimo Prahu, třeba spjatá s jinými spisovateli či záhadami.
A kolik tedy zájem lidí o Prahu může městu, potažmo státu přinést peněz? Přesnou částku nelze podle oslovených odborníků předem vypočítat. Lépe posoudit finanční přínos by mohlo jít, až když půjde provést srovnání s dobou „před Brownem“.
Už dnes se ale dá na přínos knihy koukat ještě z jednoho úhlu. A to, kolik na přilákání nových turistů město a stát ušetří. „Je to globální marketing, za který nemusíme platit,“ upozorňuje Herget na sílu bestselleru, zvlášť pokud jej pak zpracuje Netflix.
V tu chvíli se bavíme o turistické kampani v hodnotě stovek milionů korun. Navíc kniha a seriál nikam nezmizí a cestu si k nim mohou v budoucnu najít i generace, které dnes Brownův román ještě míjí.
The post Praha bude klíčovým dějištěm nové knihy Dana Browna. Jak z toho může Česko těžit? appeared first on Forbes.