Úterý 20. květnaSvátek má Zbyšek Venku je 18 °C, Oblačno

Praze hrozí blamáž. Metro D se může zadrhnout a město by platilo miliony denně, varuje Prokop

CNN Prima News Před 1 rokem

„Zastupitelé ani veřejnost nemají informace o tom, jak druhá etapa probíhá. Hrozí, že až se dodělá první etapa, nastane hluché místo, než to naváže na další, kdy budou Pražané zbytečně platit konzervaci stavby, jako je čerpání vody a ostraha, které můžou jít i do milionů každý den. Pan Hřib to tutlá a tají,“ řekl Prokop během červnového jednání pražských zastupitelů.

ČTĚTE TAKÉ: Praha ve znamení dopravního pekla: Výluky metra i tramvají. Kde se bude v létě opravovat?

Zastupitel hnutí ANO svou kritiku na náměstka pro dopravu Hřiba cílil také pod jeho twitterovými příspěvky, například když se Hřib chlubil svými poznatky z pracovní cesty do Paříže.

„Začnete, Zdeňku, řesit i metro D, které spěje do velkého průšvihu? Druhou etapu nemáte doposud vysoutěženou a první bude hotova na podzim, pak budou Pražané platit každý den miliony korun za konzervaci stavby, čerpání vody, ostrahu. Neměl byste to už začít řešit?“ napsal pod jedním z jeho příspěvků.

Hřib: Věřím, že to stihneme

Hřib tvrdí, že obavy nejsou zatím na místě. „Vyjadřovat se k jakýmkoliv nákladům navíc je v tuto chvíli zcela předčasné. Byl bych rád, kdyby bylo rozhodnuto co nejdříve. Vyhodnocení zakázky na stavbu první etapy metra D trvalo přibližně rok a půl. U této druhé etapy stavby metra D, která je asi dvakrát větší i co do objemu financí, jsme ještě ani nepřesáhli tuto lhůtu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS Hřib.

Druhá etapa by mohla na podzim začít. „Obecně u takto komplikovaných zakázek, jako je stavba metra, vyhodnocení trvá dlouho. Hodnotící komise se účastníků tendru často doptává na mnohé technické a specifické detaily. Vzhledem k podnětu jednoho z účastníků veřejné zakázky na ÚOHS navíc nebude moct DPP s vítězem tendru podepsat smlouvu do doby, než v této věci ÚOHS rozhodne. Věřím, že to však neovlivní plánované zahájení stavby na podzim tohoto roku,“ doplnil bývalý primátor.

Podobně hovoří i dopravní podnik. „Rádi bychom co nejdříve dokončili veřejnou zakázku na stavbu druhého úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory a letos na podzim začali stavět,“ uvedl v dubnu generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Metro D mělo být dávno dokončené

Případným rizikem je další odložení stavby. S tím mají Pražané již mnohaleté zkušenosti. Pražští radní totiž schválili výstavbu metra trasy D už v roce 2013 a hotová měla být do roku 2022. Ještě v roce 2015 radní rozhodli, že na trase budou jezdit vozy bez řidičů a stále se počítalo, že první stanice budou zprovozněné již v roce 2022.

Proces se však zkomplikoval o rok později, kdy tehdejší náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) oznámil přerušení stavebního řízení kvůli váznoucím výkupům pozemků. V roce 2017 řekl, že by stavba mohla začít v roce 2019 a první cestující by se měli se svézt již v roce 2023.

V roce 2019 se začalo pouze s geologickým průzkumem a samotná stavba začala až na jaře roku 2022. Lidé by se mohli metrem podle aktuálních plánů svézt až v roce 2029. Je však otázkou, jestli se i tento termín dodrží.

Pokračovat na celý článek