Jen co se za zády zaklapnou dveře, člověk se ocitne uprostřed klidu. Ulice plná turistů uprostřed pražské Malé Strany se zdá být najednou daleko. „Jakmile se tenhle prostor naskytl, věděli jsme, že ho chceme. Čas tu běží jinak,“ říká mladý muž, který stojí uprostřed JSP Art Gallery. Tím mužem je Sebastian Pastuszak junior, který s podporou svého otce galerii před dvěma lety, ve svých dvaceti, založil.
Ve věku, kdy jeho vrstevníci často teprve přemýšlejí, čemu se budou jednou věnovat, měl jasno. S výtvarným uměním v podstatě vyrůstal, od mládí jím byl obklopený a zároveň pomáhal svému otci s galerií na Moravě a měl sen, že jednou otevře vlastní. Teď má JSP Art Gallery v pražské Lázeňské ulici za sebou dva roky.
Cíleně a primárně se soustředí na zahraniční autory, sází na jména, která nejsou v Česka tak známá, ale v zahraničí se prodávají až za statisíce eur. „Když jsme otevírali, přemýšlel jsem, jakým způsobem to pojmout, abychom nebyli jen další klasická galerie, abychom se odlišili a našli si své místo. A vsadili jsme na to, že se budeme soustřeďovat na současné zahraniční umění,“ vysvětluje Sebastian Pastuszak mladší. A daří se mu to.
Teď má na kontě úctyhodný zářez.
Podařilo se mu totiž získat mezinárodní výstavní projekt současné evropské malby Preparing for Darkness. Výstava, která potrvá až do poloviny února, přináší do Prahy výběr evropských autorů, a jak Pastuszak říká, jde podle něj o to nejlepší ze současné evropské tvorby.
Projekt Preparing for Darkness kurátorsky připravil renomovaný berlínský kurátor Uwe Goldenstein, který je známý svými mezinárodními projekty. Nyní jde už o devátý ročník výstavní série. V Česku se poprvé ukázal loni, tehdy se výstava odehrála v Museu Kampa, kde ji vidělo zhruba třicet tisíc lidí.
Samotná příprava nového ročníku trvala víc než rok, galerista přitom musel osobně přesvědčit některé autory, aby jejich díla mohl představit v Česku. Do Prahy se mu podařilo přivést i Nicolu Samorìho, který v současnosti vystavuje po boku Caravaggia v milánské Pinacoteca Ambrosiana a svá díla ukazuje i v prestižních galeriích v Londýně či New Yorku.
A daří se mu také přesvědčovat české sběratele, že to jsou správné investice. „České umění je často nadhodnocené,“ říká otevřeně svůj pohled. „V Rumunsku, Itálii jsou výborné školy, přísné školy, kde opravdu malují klasickou technikou. Používají olej na plátně, zatímco malba akrylem je jednodušší, ta se dá přemalovat stokrát,“ vysvětluje Pastuszak.
Zatímco čeští autoři podle něj vystavují převážně v Praze a dalších českých městech, umělci zastoupení na výstavě Preparing for Darkness mají za sebou výstavy po celé Evropě, od Londýna po Itálii, a na kontě mají i úspěchy na dalších kontinentech.
Přesto jsou jejich díla často cenově dostupnější než práce českých autorů. „Paradoxem navíc je, že pokud je potřeba dílo prodat, zahraniční umění se prodává snáze, protože jej nabízíte výrazně širšímu trhu,“ dodává.
Aktuální výstava představuje jedenáct autorů z celé Evropy, od dánského fotografa Per Mortena Abrahamsena, dvorního fotografa dánské královské rodiny, přes maďarského malíře Attilu Szűcse až po českého Daniela Pitína, jediného českého zástupce na této výstavě.
„Je jedním z mála českých autorů, který pravidelně a dlouhodobě vystavuje ve světě. Považuji ho za jedničku,“ říká Pastuszak bez váhání. A s nadšením představuje Pitínovu techniku, kdy do obrazů zakomponovává staré noviny, které našel na půdě po dědečkovi.
Figury rozkládá na geometrické tvary a ve svých obrazech se inspiruje filmovými scénami. „Je mimořádně populární a jeho díla jsou jen velmi obtížně dostupná. Pokud se některé z nich přece jen objeví na trhu, jejich cena se velmi často pohybuje nad hranicí jednoho milionu,“ dodává mladý galerista.
Dominantou výstavy je bezpochyby tvorba Itala Nicoly Samorìho, jehož technika je tak specifická, že ji nelze s ničím zaměnit. „Maluje olejem na měděné desky, vytváří celou figuru a pak ji fyzicky strhává,“ vysvětluje Barbora Šedová z JSP Art Gallery.
Na loňské výstavě na Kampě dominoval jeho pětimetrový obraz Poslední večeře na mědi, kde byl doslova stržený Kristus. Právě Samorì patří mezi největší hvězdy současné výstavy, jeho díla (obrazy i socha) za miliony korun jsou zastoupená ve světových sbírkách a vystavuje všude po světě.
Druhým velmi úspěšným italským autorem, který je dobře známý i mezi českými sběrateli, je Enrico Minguzzi.
„Na něj je i waiting list. Jeho specialitou jsou abstraktní květinové kompozice, kterým se v galerii pracovně říká ‚vajíčka‘. Klasická věta, se kterou sběratelé volají, zní: Rád bych si objednal jedno vajíčko,“ usmívá se kurátorka Šedová. Tak jednoduché to ale není, na zakázku Minguzzi nevyrábí a jedno takové „vajíčko“ stojí od deseti tisíc eur.
Další pohled na současné italské výtvarné umění přináší Nicola Verlato, který spojuje renesanční techniky s estetikou digitální éry. Ten bude mít v dubnu v JSP Art Gallery svou první samostatnou výstavu v Česku. Na seznamu výjimečných jmen, jejichž díla Preparing for Darkness představuje, je například i rumunská autorka Teodora Axente.
Má za sebou výstavu v Londýně a nyní vystavuje na své první institucionální výstavě v Sieně v Santa Maria della Scala, je zastoupená ve sbírkách po celém světě a její velká část trhu je překvapivě v Asii. „Říká se, že je to taková novodobá Frida Kahlo,“ dodává kurátorka galerie na adresu malířky, o níž nedávno vyšel rozsáhlý článek ve Financial Times.
V JSP Art Gallery se ale ukazuje i tvorba dalších výrazných osobností současné scény, například rakouského malíře Adama Boty, jehož výstava naváže na Preparing for Darkness, nebo třeba dánského fotografa a umělce Pera Mortena Abrahamsena, který téměř třicet let patří ke špičce dánské scény a je považován za mistra inscenovaného portrétu.
Sebastian Pastuszak věří, že letošní výstava bude ještě úspěšnější než loňský ročník. A věří, že zaměřením na zahraniční umění se mu podaří do Česka přinést osvěžení. Plán je přitom jasný: „Jít dál, co se týče světového umění, a dostávat sem ještě větší jména. A také edukovat lidi, aby si uvědomili, že zahraniční umění není vůbec špatné.“
The post Připravte se na temnotu. Mladý galerista přináší do Prahy špičkovou tvorby z Evropy appeared first on Forbes.











