29. červnaSvátek má Venku je 28 °C, Oblačno

Red flags v pracovních inzerátech. Co do nich psát, co nepsat a koho vám to přinese?

Forbes Před 4 hodinami

Dejte pozor na to, co si přejete, říká se. A zdá se, že to platí i v pracovních inzerátech. Způsob, jakým jsou napsané, totiž může být důvodem, proč se vám na pozici neustále hlásí nesnesitelní manipulátoři, nebo proč se vám lidé v týmu tak moc točí.

Používá vaše firma v pracovních inzerátech slova jako „ambiciózní“, „samostatný“ nebo „motivovaný“? Nová studie publikovaná v magazínu Management Science ukazuje, že takové výrazy mohou přitahovat uchazeče s narcistními rysy. 

Pozor na kreativní řešení problémů

Mohou za to specifické fráze, kterými společnosti popisují ideálního kandidáta, například „nachází kreativní řešení problémů“, „má schopnost přesvědčivě komunikovat“ nebo „myslí mimo zažité vzorce“.

Právě narcistní lidé sami sebe často považují za mimořádně kreativní a přesvědčivé, bývají inovativní, ochotní riskovat, aby dosáhli úspěchu a nebojí se ani ohýbat pravidla.

Podle autorů studie je to od některých firem záměr: „U účetních pozic se tento typ jazyka objevuje častěji tehdy, pokud by firmě mohla prospět ‚agresivnější‘ finanční strategie.“ Velmi často tak ale nechtěně osloví pracovníky, kteří pak jdou proti hodnotám jejich společnosti.

„Chtít nabírat lidi s narcistickými sklony nebo dokonce patologií mi přijde velmi krátkozraké, ale chápu to byznysové přemýšlení. Narcis nemá příliš rozvinutou emoční inteligenci, necítí vinu, nemá záklopku, což se u profesí, kde například potřebujete agresivně prodávat, může hodit. Takový člověk je ale zaměřený sám na sebe, na svůj profit, je zvyklý zneužívat své okolí, proto v týmu fungovat příliš nebude a navíc bude těžko říditelný,“ upozorňuje Veronika Filaková, šéfka HR oddělení společnosti DG Solutions.

Proč lidé přicházejí a odcházejí

Připomíná ještě jeden starší výzkum, kdy se v osmdesátých letech společnost Metlife v Americe spojila s uznávaným psychologem Martinem Seligmanem, aby přišli na kloub vysoké fluktuaci v pojišťovnictví: padesát procent nově najatých zaměstnanců odešlo ještě během prvního roku.

Společně zjistili, že největší úspěch při prodeji mají optimisté, zatímco pesimistům se tolik nedaří, a proto odcházejí. Následně výběrové řízení upravili tak, aby nabírali co možná největší počet optimistů. A to i za předpokladu, že by neprošli jinými kritérii.

Diskriminace podle věku i pohlaví

Jak upozorňuje Veronika Filaková, stále ještě častým nešvarem pracovních inzerátů je více či méně zřetelné cílení na konkrétní věk či pohlaví. „Hledáme mladou recepční“ je evergreen. Ovšem nezákonný.

Podobně je na tom spojení „mladý dynamický tým“, podle něhož může uchazeč středního věku mít pocit, že by se neměl do výběrového řízení přihlásit. 

„Inzerce musí být vždy psána tak, aby se mohli do výběrového řízení přihlásit muž i žena jakéhokoliv věku. V opačném případě se firma dopouští porušení Antidiskriminačního zákonu, Zákoníku práce a zákonu o zaměstnanosti,“ říká HR odbornice.

Inzerce musí být vždy psána tak, aby se mohli do výběrového řízení přihlásit muž i žena jakéhokoliv věku.

V inzerátech lze podle ní poměrně snadno vysledovat, na kterou generaci jsou cílené: „Gen Z nejvíce slyší na smysluplnost práce a možnost být flexibilní. Zaujme je tedy inzerce, kde bude: Budeš pracovat v týmu, kde tě budeme brát skutečně vážně. Pojď s námi něco tvořit, potřebujeme nové nápady. Pracovat můžeš odkudkoliv, pokud projekt včas odevzdáš.“ 

Naopak zkušení odborníci vyhledávají tým, kde si všichni kryjí záda, mají vědomí stabilní mzdy, dostanou balíček vzdělávacích aktivit. Kandidáti po rodičovské dovolené budou v inzerci vyhledávat formulace jako „práce je skvěle slučitelná s rodinným životem“, „možnost zkráceného úvazku“, anebo „meetingy plánujeme na dopoledne, protože respektujeme osobní život“.

Vyměňte plané sliby za autenticitu

Jak tedy pracovní nabídky formulovat tak, aby kvalitní uchazeče neodradily a zároveň do týmu přivedly přesně takového kolegu, jakého si představujete?

„Určitě nefunguje nějaká univerzální šablona, kde budete měnit jen požadavky a název pozice. Účel to sice splní, ale nábor se může táhnout delší dobu a dost možná nenajdete takové uchazeče, jaké chcete a přistoupíte ke kompromisu: vezmu toho, kdo se přihlásil,“ popisuje Veronika Filaková.

Naprosto klíčová je podle ní autenticita, s níž přizpůsobíte inzerát dané pozici a cílíte na tu skupinu lidí, kterou chcete oslovit. Snažte se kandidátovi ukázat prostředí, kolektiv, detailně popsat práci, kterou bude vykonávat. 

„Buďte lidští, upřímní a konkrétní. Nepište do inzerce, že respektujete osobní život, pokud máte ve firmě ve zvyku všem volat v sobotu, a neslibujte kandidátům flexibilitu, pokud ji skutečně nemůžete nabídnout,“ odrazuje Filaková.

Raději se soustřeďte na to, aby uchazeč z inzerátu získal jasnou představu, co bude v práci dělat.

„Vyvarujte se obecným frázím jako ‚různorodá administrativa‘. Místo toho raději napište: 70 % času budete dělat cesťáky, protože náš obchodní tým pořád někde lítá,“ říká odbornice. Výhodou je mimo jiné i to, že si díky tomuto procesu krásně ujasníte přesnou pracovní agendu budoucího zaměstnance a management si udělá pořádek v případném přerozdělení.

A co za to?

Mějte také na paměti, že dnes už to nejsou jen firmy, kdo si vybírají, koho mezi sebe vezmou, ale rozhodují se také zaměstnanci, pro koho doopravdy chtějí pracovat.

„Doporučuji nezanedbat sekci ‚co za to‘ a opět ji pojmout originálněji než jako nákupní seznam. Pakliže nadstandardně platíte, zmiňte mzdové rozmezí. Pokud umožňujete zaměstnancům home office klidně z chaty nebo pláže a je pro vás zásadní hlavně dobře odvedená práce, rozhodně to napište. Zamyslete se, co by vás mohlo odlišovat od konkurence a čím jste jiní,“ radí Filaková.

Nepište do inzerce, že respektujete osobní život, pokud máte ve firmě ve zvyku všem volat v sobotu.

A pokud firma během psaní inzerce zjistí, že vlastně nemá moc co nabídnout, je čas zapracovat na employee brandingu a na firemní kultuře jako takové. „Zaměstnanci zdaleka nevybírají práci jen podle peněz. Chtějí normálního šéfa, super kolektiv, lidský přístup a možnost se realizovat a někam posouvat. To nejsou drahé položky, to by měl být základ,“ připomíná HR manažerka.

Tohle určitě nikdy nepište

Ať už hledáte kohokoli, určitě se vyhněte emočně manipulativním výrazům jako „musíš dýchat pro značku“, „hledáme dříče“ a podobně.

„V kandidátovi mohou vyvolat dojem, že bude pracovat od rána do noci. Úplně mimo už jsou také vágní a nic neříkající fráze typu: motivující ohodnocení, možnost kariérního růstu. Tato spojení se v inzerátech objevují tak často, že už kandidáti musí být vůči nim naprosto imunní,“ dodává Filaková.

The post Red flags v pracovních inzerátech. Co do nich psát, co nepsat a koho vám to přinese? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek