Pátek 06. červnaSvátek má Venku je 18 °C, Zataženo Déšť

Restart krásy. Nový šéf Oriflame bourá staré pořádky a míří na mladou generaci

Forbes Před 1 dnem

Patnáct let, pět zemí, jedna značka. Svou cestu ve švédské kosmetické společnosti Oriflame začal Mikael Björkmyr jako oblastní ředitel, v topmanažerských pozicích pak prošel Španělskem, Latinskou Amerikou i Mexikem, aby se od roku 2025 stal generálním ředitelem Oriflame pro Českou republiku.

Společnost Oriflame byla založena v roce 1967 ve Švédsku. Dnes je jedním z předních prodejců kosmetiky v Evropě a působí v 69 zemích po celém světě.

„Nejdůležitější je porozumět lidem. Teprve pak můžete něco měnit,“ říká Mikael Björkmyr v otevřeném rozhovoru pro Forbes o výzvách i osobním vztahu k Česku.

Co má na České republice nejradši? Jaké převratné novinky chystá Oriflame v tuzemsku a v čem vynikají ti nejlepší prodejci?

Už skoro patnáct let jste součástí Oriflame. Co vás na této značce tak přitahovalo, že jste se rozhodl zůstat?

Dvě věci. Za prvé, silná kultura Oriflame založená na hlavních hodnotách: sounáležitost, duch společnosti a vášeň. Jsem nadšený z lidí, se kterými každodenně pracuji, a i když pracujeme tvrdě, stíháme si společně užít i trochu zábavy.

Za druhé, je to poprvé, kdy mám pocit, že mě práce naplňuje, protože můžu zlepšovat životy ostatních lidí. 

Když se ohlédnete zpět, jak byste zhodnotil svá léta ve společnosti? Čeho si na značce Oriflame nejvíce ceníte?

Pracoval jsem v pěti zemích a poznal mnoho lidí, což mě obohatilo. Baví mě posun a u Oriflame si vážím kvalitních, klinicky testovaných produktů s vědecky ověřenými účinky, které jsou přitom cenově dostupné.

Na co jste nejvíc hrdý?

Nejvíc asi na to, že jsem byl schopný vždy jasně komunikovat, co chci ve firmě dokázat, a nikdy jsem se nebál přijmout úkoly nebo pozice, které se zdály být těžší, než bych zvládl.

Právě tak jsem získal téměř všechny zajímavé pracovní příležitosti, které mi v Oriflame dali. Třeba v roce 2013 jsem byl jmenován ředitelem pro Španělsko, přitom jsem tam začínal jako oblastní manažer prodeje ani ne tři roky předtím. 

Znamená to, že je potřeba vystoupit ze své komfortní zóny? 

Rozhodně ano. Za mě je to nejlepší cesta, jak se osobně i profesně posunout dál. 

Strávil jste mnoho let na trzích ve španělsky mluvících zemích. Co vás trh Latinské Ameriky naučil o lidech, prodeji a motivaci, co nyní uplatňujete v Evropě?

Že řeč těla a emoce jsou mnohem důležitější, než si často myslíme. Můj tým i všichni nezávislí partneři značky i členové si asi myslí, že jsem hodně „latinský“. Ale cítím, že se jim to líbí.

Další věc je způsob, jak dávat konstruktivní zpětnou vazbu nebo komunikovat těžká rozhodnutí. To je něco, co musíte dělat velmi opatrně a s citem. Myslel jsem si, že tuhle dovednost mám, ale pak jsem před mnoha lety dostal zpětnou vazbu od kolegy ve Španělsku, že jsem v komunikaci příliš přímočarý. Od té doby se snažím být jemnější a jemnost se snažím uplatňovat dodnes.

info Foto poskytl Mikael Björkmyr
Mikael Björkmyr – generální ředitel Oriflame pro Českou republiku

Od ledna 2025 jste generálním ředitelem firmy pro Českou republiku. Jak zatím vnímáte český trh a jeho specifika? Co vás nejvíce překvapilo – pozitivně, nebo jako výzva?

Český trh je pro Oriflame významný a stále v něm vidíme růstový potenciál. Procházíme digitalizací a snažíme se změnit zažité představy – například že k nákupu je nutný katalog. Dnes si lze vše pohodlně objednat online, jen bych si přál, aby o tom vědělo více lidí.

Jak vy osobně vnímáte Českou republiku – co vás tu na profesní nebo osobní úrovni baví nejvíc?

Musím se přiznat, že jsem do Česka zamilovaný. Je to opravdu krásná země a lidé tu jsou moc milí. Někdy sice neprojevují své city tak otevřeně jako Latinoameričané, ale jakmile je poznáte, pochopíte, že jsou Češi úžasní lidé. Jsem nadšený turista a Česko má spoustu krásných míst na výlety. Pár už jsem jich stihl i absolvovat.

Žil jste v osmi zemích a navštívil přes padesát dalších. Co vám to dalo?

Pochopil jsem, proč lidé jednají různě, naučil jsem se respektovat odlišnosti a lépe chápat kultury. Přesto si uvědomuji, že jsme si všichni podobní. Jsem vděčný, že jsem vyrůstal v Evropě, kde máme mnoho příležitostí a nikdo nemusí hladovět, na rozdíl od zemí, kde děti pracují na ulici a lidé nemají domov.

Jste člověk, který se často stěhuje, ale zároveň buduje silné vztahy. Jak se vám daří tyto dvě věci skloubit?

Raději žiju naplno tam, kde právě jsem, a obvykle se snažím trávit čas s místními lidmi, abych se co nejvíc zapojil do společnosti. Když se přestěhuji do nové země, obvykle si pak zajedu na dovolenou do té předchozí, kde jsem žil, protože ta už mi připadá jako domov.

Návštěvy během dovolené a digitální nástroje jako WhatsApp mi hodně pomáhají udržovat vztahy s přáteli z předchozích míst.

V několika zemích jste měl za úkol „omladit“ nebo transformovat prodeje. Jaké zásady vždy uplatňujete?

Tři zásady, které vždy uplatňuji, jsou: digitální transformace a online prodej, úzká spolupráce s influencery pro oslovení mladších zákazníků a cílené kampaně na mladou generaci. Motto „Oriflame vás promění v insidera kosmetického průmyslu“ platí pro všechny, ale hlavně pro mladé.

Jak se svět krásy za poslední desetiletí změnil a jak se vyvíjelo Oriflame?

Svět krásy se za deset let zásadně změnil díky digitálním technologiím a online prodeji, které přinášejí nový zážitek zákazníkům. Kosmetika nabízí cílené, personalizované produkty. Oriflame sleduje nejnovější trendy od biotechnologií po beautyTech inovace, které přinášejí výsledky a ospravedlňují prémiové ceny.

Rostoucí důraz je i na udržitelnost – Oriflame komunikuje šetrnost k planetě přes transparentní dodavatelské řetězce, recyklovatelné obaly a certifikované přírodní suroviny, v čemž je lídrem na trhu.

Jaký byl loňský celosvětový obrat Oriflame? A jak si v tomto ohledu vedl český trh?

Podle výroční zprávy za rok 2024 dosáhly tržby 604,2 milionu eur. Ačkoli má Česká republika menší populaci ve srovnání s velkými trhy, jako je Mexiko nebo Čína, výrazně přispívá jak k celosvětovým tržbám, tak i k zisku společnosti.

Česká republika je pro nás jeden z nejdůležitějších trhů.

Jak důležitý je pro vás český trh? A čím se liší od ostatních zemí, kde působíte?

Česká republika byla jedním z prvních trhů, kde Oriflame významně rostl, a stále stavíme na těchto základech s velmi ziskovými prodeji. Kromě velkých zemí, jako je například zmiňované Mexiko, bych řekl, že Česká republika je pro nás jeden z nejdůležitějších trhů, což je pro mě velkou motivací.

Které trhy jsou pro Oriflame v současnosti nejvýznamnější?

Největší oblastí je pro nás Evropa, kde působíme ve 37 zemích. Mezi klíčové trhy patří Polsko, Mexiko a Indie. Nedávno jsme také vstoupili na několik nových evropských trhů, například ve Francii, Itálii a Rakousku, a také do Jižní Afriky.

Jaké trendy určují budoucnost krásy a wellness? 

Oriflame reaguje na tři zásadní globální trendy: dlouhověkost pleti, holistické propojení krásy a zdraví a udržitelný přístup. Krása budoucnosti by měla být personalizovaná, zdravá a šetrná k planetě.

Plánujete rozšířit nabídku o nové segmenty?

Pokračujeme v průlomovém výzkumu v oblasti péče o pleť, se zvláštním důrazem na její dlouhověkost. V oblasti personalizované výživy jsme vyvinuli nový produkt, který byl již uveden na trh ve Španělsku a velmi brzy dorazí i do České republiky.

Oriflame se tradičně opíral o model přímého prodeje. Jak se tento model vyvíjí v éře digitalizace a rostoucího významu e-commerce?

Oriflame přechází od tradičního přímého prodeje k digitálně integrovanému modelu zaměřenému na zákazníka. Využíváme mobilní aplikace, sociální sítě, umělou inteligenci a rozšířenou realitu, například Skin Diagnosis Tool. Růst podporujeme sociálním prodejem přes influencery, livestreamy a interaktivním obsahem.

Je dnes možné vybudovat s Oriflame úspěšné podnikání čistě online – bez osobního kontaktu?

Ano, je to možné. Lidé se k nám často přidávají kvůli možnosti přivýdělku nebo protože si oblíbili naše produkty, ale zůstávají díky komunitě, kterou můžete vést i online, a lidskému přístupu, který jim nabízíme.

V čem podle vás spočívá síla a jedinečnost obchodního modelu Oriflame?

Když mluvíme s naší komunitou, nejčastěji zmiňují lidský přístup a silný pocit sounáležitosti, který u Oriflame zažívají. Oceňují také, jak snadné je s námi začít podnikat bez rizika už od prvního dne. Často zmiňují i kvalitu našich produktů – vědecky ověřenou, vysokou, ale za dostupnou cenu, což je činí ideálními pro sdílení.

Jaký jste měl názor na přímý prodej, než jste nastoupil do Oriflame? A změnil se váš pohled?

Před Oriflame jsem si myslel, že přímý prodej je jen prodej produktů. Dnes vím, že jde o komunitu, leadership a koučování.

Úspěch znamená být vášnivý lídr a budovat tým. Firma nabízí školení a podporu, ale úspěch závisí na vlastní práci. Viděl jsem mnoho inspirativních příběhů, které mě stále dojímají a zanechaly na mně hluboký dojem. 

Oriflame nabízí široké portfolio od péče o pleť až po wellness produkty. Které segmenty aktuálně nejvíce rostou a proč?

Největší kategorií pro nás zůstává péče o pleť – díky patentovaným bioaktivním technologiím v této oblasti budeme i nadále přinášet inovativní řešení. Důležitou roli pro nás stále hrají i parfémy, u kterých každý rok uvádíme na trh několik úspěšných novinek a těšíme se oblibě milionů věrných zákazníků.

Letos slavíte 35 let působení Oriflame na českém trhu. Co považujete za své největší úspěchy v tuzemsku?

Za největší úspěch považujeme to, že jsme pomohli tisícům lidí vybudovat si vlastní podnikání či přivýdělek a stát se součástí silné komunity.

Jaké plány nebo inovace připravujete pro český trh do budoucna?

Jedním z hlavních kroků je přechod na prémiovou evropskou výrobu: Oriflame přesouvá svou evropskou produkci z varšavského závodu do sítě specializovaných výrobců napříč Evropou. Tento krok má urychlit inovace produktů a zlepšit jejich kvalitu; některé z nich se nyní vyrábějí například ve Francii.

Co dnes znamená být „Oriflame konzultantem“ – je to kariéra, přivýdělek, komunita nebo osobní rozvoj?

Věříme, že je to všechno zmiňované dohromady. Nabízíme školení, koučink a podporu, aby naši členové dosáhli svých osobních cílů.

Jak podporujete konzultanty, kteří chtějí růst – a jak vypadá cesta od začátečníka k top prodejci?

Oriflame ČR nabízí konzultantům podporu od začátečníků po lídry: okamžitou slevu, digitální nástroje – nákupní a podnikatelské aplikace, obsah pro sociální sítě, online i osobní kurzy, koučink a mentoring. Součástí jsou i speciální ocenění, včetně zahraničních cest.

Jak dobře si může vydělat nejlepší prodejce v České republice?

Rozlišujeme mezi nejlepšími prodejci a top lídry, kteří se nesoustředí jen na prodej, ale na řízení komunity prodejců a zákazníků. Oba, jak top prodejci, tak lídři, mohou mít výrazně nadprůměrný příjem a spoléhat na Oriflame jako na hlavní zdroj příjmu. Ti nejlepší dosahují ještě vyšších příjmů.

Máme stovky lidí, kteří využívají příjem z Oriflame jako hlavní zdroj svých příjmů.

A kolik lidí se tím skutečně živí?

Máme stovky lidí, kteří využívají příjem z Oriflame jako hlavní zdroj svých příjmů.

Co odlišuje úspěšné konzultanty od těch méně úspěšných? Co je činí výjimečnými?

Úspěšní konzultanti se dokážou rychle přizpůsobit měnícímu se prostředí a rychle přijímají digitální nástroje, aby reagovali na nejnovější nákupní chování zákazníků.

Kolik mužů se v České republice podílí na prodeji kosmetiky? Je to globálně odlišné?

Ano, máme muže, kteří prodávají kosmetiku nebo budují podnikání s Oriflame. Počet mužů v tomto byznysu je však velmi malý, protože je to tradičně ženská oblast. Zajímavé je, že v Latinské Americe se v poslední době do tohoto podnikání zapojuje stále více mužů, a věřím, že podobná změna přijde i do České republiky v budoucnu.

Je nějaký produkt, který vás osobně zaujal nebo jehož úspěch vás překvapil?

Jsem velký fanoušek wellness a už od roku 2010 používám Wellness Pack. Je to praktický balíček s denními sáčky obsahujícími jednu multivitaminovominerální tabletu, dvě kapsle omega-3 a jednu kapsli s astaxanthinem a extraktem z borůvek.

Výhodou každodenního užívání tohoto balíčku je výrazné zvýšení mé energie a imunity, takže je to produkt, bez kterého si nedokážu představit svůj život.

The post Restart krásy. Nový šéf Oriflame bourá staré pořádky a míří na mladou generaci appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek